(LVG) Näradödenupplevelse på väg 13

Vi bodde i Ystad några år och hade ofta anledning att köra just väg 13. Hårt trafikerat, smal och bitvis väldigt dålig sikt. Den var då ökänd för trafikolyckor vilket vägverket förebyggde genom att lusa ner den med fartkameror. De lär ju inte förebygga plattade cyklister men eftersom nollvisionen enbart handlar om bilister såg det väl bra ut på pappret.
Annars är skånska småvägar i regel rätt bra att cykla lvg på, bara man håller sig undan riksvägarna. Samt 101 och 108:an samt säkert någon därtill.

Det är ju en lång vägjävel, väg 13. Känner dess södra del ganska väl. Inte kul att cykla från Ystad och norrut, men man har ju faktiskt satsat ganska ordentligt på en parallell cykelväg som går från Ystad upp till Sövestad. Efter Sövestad skulle jag dock välja andra vägar.

Jag vill bara understryka att incidenterna som gjorde att jag startade denna tråd, inte orsakades av någon massiv klungkörning. Det var jag och frugan på en tätt led. Klubbkläder hade vi ju inte men väl typiska cykelkläder.

Det är ju en lång vägjävel, väg 13. Känner dess södra del ganska väl. Inte kul att cykla från Ystad och norrut, men man har ju faktiskt satsat ganska ordentligt på en parallell cykelväg som går från Ystad upp till Sövestad. Efter Sövestad skulle jag dock välja andra vägar.

Ja, den känner jag. Det var dock mest bil norrut- och tillbaka - på den tiden. Kändes lite jobbigt att cykla till Stockholm över helgen :-)

Cyklar nästan bara ensam, mest mindre asfaltvägar/oljegrus/grus/cykelbana. Enda riktigt otrevliga incidenten på 3 år/ 350 mil är en husbil som körde rakt över cykelbanan utan att se sig för. Tycker inte trafiken är något egentligt problem i Jönköpingstrakten. Det)är snarare MTB som står för de otäcka olyckorna häromkring.
Nja, tycker att det är minst en "nära upplevelse" och två tutningar varje gång i Jönköping. Upplever att det finns bra många som vill "uppfostra" både mig när jag kör själv och klunga när vi är fler. :) Upplever trafiken i Jönköping som otrevlig även när jag sitter bakom ratten.

Omdömet hos bilförarna blir väl inte bättre av värmen heller? Eller så gällde det argumentet bara förr, innan AC blev vanligt?

Har också lagt ner lvg och läget på vägarna var en faktor. Körde mest på ekerö, så nära stockholm men fullt utblommat hillbillyland. Och nu har som bekant hembyggdsföreningen fått mtb förbjudet. Snart cykelfri zon på ön, rör inte min pick up!
Känner inte igen mig.. Jag undviker iof den stora 70-vägen på Färingsö men det cyklingen är ju ändå bättre på de mindre parallella vägarna.. Åker man över Kumla by och Sånga-Säby är det knappt några bilar alls.

Hur ser det ut om man tittar på statistik vad gäller cyklister som omkommer resp. skadas i trafiken vid cykling på landsväg? Ökar eller minskar dessa? Och hur är det om man relaterar till antalet personer som cyklar? Jag upplever i alla fall att det är fler som cyklar landsväg än när jag började för snart 20 år sen.

Trafikanalys har statistik över omkomna och svårt skadade i trafiken. Förra året omkom 17 cyklister i trafiken, 11 av dessa i tättbebyggt område, se tabell 3.3.

Känner inte igen mig.. Jag undviker iof den stora 70-vägen på Färingsö men det cyklingen är ju ändå bättre på de mindre parallella vägarna.. Åker man över Kumla by och Sånga-Säby är det knappt några bilar alls.
Hoppas det blivit bättre, det här var några år sedan och i stora grupper med hovet. Inte extremt frekvent med incidenter men en gång kan vara för mycket...

Cyklat på Södertörn i 15-20 år och då dessutom Pålamalm och slingerbulten som hemmavägar. Alltså hyfsat van vid rejsande bilister och lastbilsförare. Flyttade till norrort och trodde det skulle bli bättre, nu efter 3 år så vet jag, det är det inte. Frun gav upp efter bara ett år på racer, hon tycker det är för stora risker. I år har jag runt 50 cykeltillfällen, två racerturer och resten hyfsat jämnt fördelat på gravel och mtb. Förra turen var faktiskt en racertur, den innehöll två nära döden upplevelser, en galning i uppskattningsvis 120 på 50 väg, förbi fartkamera dessutom + några obehagliga omkörningar trots möte, varav en var riktigt nära.

Även om det sker incidenter på grus ibland så är det mycket sällan och oftast i lägre farter, med högre risker för bilföraren. Framförallt i kurvor är bilföraren inte högst i näringskedjan, att köra in i en grupp med hästar gör ont, så de chansar inte där.

Såg en blänkare från utlandet där en civilpolis på cykel samarbetade med uniformerad i bil för att fånga och fostra de motorister som passerade för nära. Skulle polisen.se kunna göra något liknande?

Såg en blänkare från utlandet där en civilpolis på cykel samarbetade med uniformerad i bil för att fånga och fostra de motorister som passerade för nära. Skulle polisen.se kunna göra något liknande?
Låter som att låta en civilpolis klä ut sig till prostituerad och jaga torskar, eller bege sig ut för att köpa knark. Olagligt i Sverige. Däremot är det väl bara för trafikpolisen att följa valfri cyklist på en trafikerad väg några hundra meter.

Får poliser köra omkring i bil och plocka personer som begår trafikbrott? Om så, är det i lägen där de inte klarar av att själva följa förövaren tillåtet att ta hjälp av andra polisbilar och/eller helikopter för att få fast förövaren? Om så, vad skiljer situationen om man byter ut polisbil mot poliscykel och helikopter mot polisbil?

OBS, ärligt menad fråga.

Får poliser köra omkring i bil och plocka personer som begår trafikbrott? Om så, är det i lägen där de inte klarar av att själva följa förövaren tillåtet att ta hjälp av andra polisbilar och/eller helikopter för att få fast förövaren? Om så, vad skiljer situationen om man byter ut polisbil mot poliscykel och helikopter mot polisbil?

OBS, ärligt menad fråga.
Anstiftan till brott. För en uniformerad polis på poliscykel kommer att få en sådan särbehandling i trafiken så att ingen någonsin kommer att åka fast. Alltså måste civilklädd polis ut och ”baita”.

Anstiftan till brott. För en uniformerad polis på poliscykel kommer att få en sådan särbehandling i trafiken så att ingen någonsin kommer att åka fast. Alltså måste civilklädd polis ut och ”baita”.
Det heter väl brottsprovokation, det som svenska polisen inte får ägna sig åt. Sedan kan det säkert diskuteras om detta kan anses utgöra det, det han gör är ju egentligen bara att cykla på en väg. Det är väl ändå nån gradskillnad mot att klä ut sig till prostituerad eller att gå runt och fråga efter knark.

Vi bodde i Ystad några år och hade ofta anledning att köra just väg 13. Hårt trafikerat, smal och bitvis väldigt dålig sikt. Den var då ökänd för trafikolyckor vilket vägverket förebyggde genom att lusa ner den med fartkameror. De lär ju inte förebygga plattade cyklister men eftersom nollvisionen enbart handlar om bilister såg det väl bra ut på pappret.
Annars är skånska småvägar i regel rätt bra att cykla lvg på, bara man håller sig undan riksvägarna. Samt 101 och 108:an samt säkert någon därtill.

Helt enig i ovanstående. Förutom att jag aldrig bott i y-town då.

Det heter väl brottsprovokation, det som svenska polisen inte får ägna sig åt. Sedan kan det säkert diskuteras om detta kan anses utgöra det, det han gör är ju egentligen bara att cykla på en väg. Det är väl ändå nån gradskillnad mot att klä ut sig till prostituerad eller att gå runt och fråga efter knark.

Anstiftan, det är att fråga efter knark. Att cykla utgör omöjligt anstiftan.

Edit: s/anstiftan/brottsprovokation/gi

Senast ändrad:
Är inte anstiftan snarare att du förmår någon att begå ett brott "för din räkning" så att säga? Anstiftan till mord, exemplevis. Det tror jag inte polisen ägnar sig åt.
Så jag vidhåller att termen det ev (men troligen inte) kan bli frågan om här är brottsprovokation.

Är inte anstiftan snarare att du förmår någon att begå ett brott "för din räkning" så att säga? Anstiftan till mord, exemplevis. Det tror jag inte polisen ägnar sig åt.
Så jag vidhåller att termen det ev (men troligen inte) kan bli frågan om här är brottsprovokation.

Såklart. Bör nog lägga bort telefonen och sova, lite otur där. ;(

Att utöva trafikövervakning från civil polisbil kan knappast anses som brottsprovokation och förekommer frekvent i vårt avlånga land både med och utan hjälp av kollegor i målad bil. Likaså borde det vara alldeles i sin ordning att en trafikpolis i civil mundering cyklandes övervakar trafiken och rapporterar vad denne ser.

Hade de rullat Dalsland runt i en sänkt Volvo 740 Turbo med en wunderbaumskog i backspegeln och bling-fälgar och frågat om folk på E45 ville rejsa för att sen ta dem för fortkörning hade det varit ett annat läge.

Om en polis är ute och cyklar för att fånga bilister som kör olagligt så blir det bevisprovokation, vilket är lagligt. Om de däremot provocerar fram ett brott i syfte att få någon att begå ett, då blir det brottsprovokation, olagligt för poliser/ i stort sett lagligt för privatpersoner. Oavsett så är det fri bevisprövning så båda metoderna kan användas i domstol.

19DDDC6A-B8FE-45CD-9DDC-E3F2AFEE9E53.jpeg

Ja, en granskning av fack och arbetsmiljöverk skulle nog krydda problemet lite.
Det skulle kunna bli ett intressant inlägg i debatten om säkerheten på vägarna för cyklister. Det lär ju finnas många cykelintresserade poliser med tanke på den fysik många poliser vill hålla och hur bra träning cykling är.
Låt säga att polisen vill göra en sån här övervakning, och sedan blir stoppade av facket pga hur farligt det är att cykla ute på vägarna. Skulle kunna bli en bra artikel i tidningen.

+1
Gör inte alla det? Vem åker på Färentunavägen mer än nödvändigt (Färentuna-Svartsjö)?

Så tråkigt att läsa men håller helt med! Det är sorgligt hur många beter sig i trafiken. Men även när man sitter i bil så ser man inkompetensen hos många. Ligger 1m bakom, vinglar fram å tillbaka vid rattsurfande osv...

Kan tipsa om denna sidan: http://roadfinder.se tycker den funkar riktigt bra när man ska bege sig ut på okända vägar. Utifrån min erfarenhet är röd väg = no go och ska undvikas till allra högsta grad. Intressant nog är att V13 är röd för det mesta så den verkar stämma även i detta fall.

"
RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling, uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd.

Det finns fem nivår med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade. Grusvägar är alltid grå och tunna.
"

Om en polis cyklar i "vanliga" cykelkläder kan ju knappast vara mer brottsprovokation än att de kör i bilar eller motorcykel i civilt utseende.

/R

Tänkte skapa en tråd om mitt nära döden upplevelse för nån dag sedan. Skriver här istället då.
Det här med att nån kör för nära när de kör om har jag vant mig vid, det händer hela tiden. Helt annan sak det här dock.

Blev nästan påkörd framifrån av en svart VW Caddy på vägen från Årsta Havsbad, bilen kom en meter kanske från att frontalkrocka med mig. Jag cyklade långsamt, ungefär 15-20km/h. När Caddyn gasade som en galning i ett försök att köra om bilen framför(som körde långsamt). Såg den bara komma ur ingenstans och rakt emot mig. Det här hände mittemot en golfbana. En äldre man såg chokad ut av vad han såg och frågade mig om det var ok med mig. Medans killen i Caddyn stannade och pratade med personen i den andra bilen han körde om. Han sa inte ett enda ord till mig.

Har tagit nummerplåten, men vad kan jag göra utan att ha filmat det. Tror jag har råkat ut för samma bil ett år tidigare på samma väg. Då körde han om nära precis innan en blind kurva, och kapade kurvan precis framför mig. Är inte säker på om det är samma, men det var också en svart Caddy och på samma väg.

Hade beställt en Cycliq bakre kamera för en månad sen, men nu undrar jag om jag inte ska köpa en front kamera också. När jag tänker på det, så har de flesta farliga situationer uppstått framifrån.

Om jag hade haft det här på kamera. Hade jag kunnat anmäla honom för det här? Räknas det som en olycka eller vårdslös körning?

Man ska bara bli trött. Jag ger er ett citat från en lokal facebook-grupp i en diskussionstråd om cykling, inte riktat till mig men till någon som hade mage att påpeka att bilar också faktiskt hade väjningsplikt i vissa fall.

" di trot nog att du har företräde på din cykel hela tiden hoppas du inte cyklar ut framför mig jag kör över dig då"

Hur den här personen faktiskt kör kan jag inte uttala mig om men efter att ha kört en del i krokarna så är det MÅNGA som inte sköter sig, både längs med väg 13 och längs med väg 23. Helt enkelt håller inte personbilar hastigheten och dessa hinner upp andra fordon. På väg 23 väldigt ofta lastbilar. Dessa ska sedan till varje pris köras om. På väg 23 har man i alla fall en rejäl väggren att gömma sig i. Än så länge då... Det ska bli 2+1 väg med 100 km/h av den. Så man behöver som cyklist inte oroa sig för sin säkerhet där längre. Eftersom det blir livsfarligt att cykla där så kommer ju ingen göra det heller. Problemet löst.

Har vid två tillfällen längs med väg 23 bevittnat nära missar där en personbil nästan förvandlas till skrot av mötande lastbil efter omkörning i skymd kurva/innan backkrön.

Istället för väg 13 mellan Höör och Hörby så rekommenderar jag vägen antingen via Ludvigsborg eller via Kvesarum-Södra Rörum. Småvägarna som ligger kring Rickarum, Funderset, Nävlinge osv är också väldigt trevliga att cykla på om det är utflykt som gäller.
Det dras för få körkort i det här landet. Fast svårt att hinna med det för ordningsmakten när folk knivhuggs och mördas till höger och vänster. Jo, det är bara att bli trött.

Senast ändrad:
Så tråkigt att läsa men håller helt med! Det är sorgligt hur många beter sig i trafiken. Men även när man sitter i bil så ser man inkompetensen hos många. Ligger 1m bakom, vinglar fram å tillbaka vid rattsurfande osv...

Kan tipsa om denna sidan: http://roadfinder.se tycker den funkar riktigt bra när man ska bege sig ut på okända vägar. Utifrån min erfarenhet är röd väg = no go och ska undvikas till allra högsta grad. Intressant nog är att V13 är röd för det mesta så den verkar stämma även i detta fall.

"
RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling, uträknat från tillåten maxhastighet, trafikmängd och vägbredd.

Det finns fem nivår med olika färger. Alla färgade vägar är asfalterade. Grusvägar är alltid grå och tunna.
"
Delar av Ådranvägen (mellan väg 259 och 257) skulle jag knappast längre beskriva som asfalterad. Med viss försiktighet går den förvisso fortfararande att forcera med racer men inom några år så kommer nog jag inte ens i "turistsyfte" att cykla den på racer.

Tänkte skapa en tråd om mitt nära döden upplevelse för nån dag sedan. Skriver här istället då.
Det här med att nån kör för nära när de kör om har jag vant mig vid, det händer hela tiden. Helt annan sak det här dock.

Blev nästan påkörd framifrån av en svart VW Caddy på vägen från Årsta Havsbad, bilen kom en meter kanske från att frontalkrocka med mig. Jag cyklade långsamt, ungefär 15-20km/h. När Caddyn gasade som en galning i ett försök att köra om bilen framför(som körde långsamt). Såg den bara komma ur ingenstans och rakt emot mig. Det här hände mittemot en golfbana. En äldre man såg chokad ut av vad han såg och frågade mig om det var ok med mig. Medans killen i Caddyn stannade och pratade med personen i den andra bilen han körde om. Han sa inte ett enda ord till mig.

Har tagit nummerplåten, men vad kan jag göra utan att ha filmat det. Tror jag har råkat ut för samma bil ett år tidigare på samma väg. Då körde han om nära precis innan en blind kurva, och kapade kurvan precis framför mig. Är inte säker på om det är samma, men det var också en svart Caddy och på samma väg.

Hade beställt en Cycliq bakre kamera för en månad sen, men nu undrar jag om jag inte ska köpa en front kamera också. När jag tänker på det, så har de flesta farliga situationer uppstått framifrån.

Om jag hade haft det här på kamera. Hade jag kunnat anmäla honom för det här? Räknas det som en olycka eller vårdslös körning?
Haninge eller Fors GK, d.v.s. den i närheten av slottet eller den pecis öster om Nynäsvägen som man passerar om man åker söderut (eller kanske snarare sydostut) från V-H?

Haninge eller Fors GK, d.v.s. den i närheten av slottet eller den pecis öster om Nynäsvägen som man passerar om man åker söderut (eller kanske snarare sydostut) från V-H?

Det var precis efter bron(väg 73), alltså när man åker från V-H under väg 73 och sen mot Årsta Havsbad. Den raksträckan där golfbanan ligger på båda sidorna av vägen. Vitsåvägen ska den heta. Men jag kom från Årsta Havsbad hållet, mot V-H.

Det var precis efter bron(väg 73), alltså när man åker från V-H under väg 73 och sen mot Årsta Havsbad. Den raksträckan där golfbanan ligger på båda sidorna av vägen. Vitsåvägen ska den heta. Men jag kom från Årsta Havsbad hållet, mot V-H.
OK. Har cyklat den vägen rätt frekvent (åt båda hållen) sedan jag började motionscykla 2002 och kan inte påminna mig att jag haft något direkt problem där mer än att det någon gång då och då kommer någon som kör klart över fartgränsen. Dock är det ju god sikt och de brukar hålla ut så att det mest är ljudligt obehagligt.

OK. Har cyklat den vägen rätt frekvent (åt båda hållen) sedan jag började motionscykla 2002 och kan inte påminna mig att jag haft något direkt problem där mer än att det någon gång då och då kommer någon som kör klart över fartgränsen. Dock är det ju god sikt och de brukar hålla ut så att det mest är ljudligt obehagligt.
Jag har börjat cykla lvg för två år sen bara. Det har inte hänt mig nånting allvarligt heller på den vägen hittils, och det är en väldigt bra väg för cykling. Är inte säker att det var samma bil som jag råkade ut för förra året men jag tror att det kan vara en företagsbil. Nån som bor där kanske och åker in och ut från Årsta Havsbad.

Akta er iallafall om ni ser en svart Caddy på den vägen. Bara det faktum att han inte ens bad om ursäkt, men på samma gång kunde stanna och prata med bilisten han försökte köra om, visar på hur lite insikt han hade i vad han nästan orsakade. Det var tur att bilen framför honom körde långsamt. Om det här hade hänt i en högre fart, hade han aldrig hunnit bromsa i tid, och jag kunde ha varit död eller invalid.

Jag tror folk skulle bli chokade om de såg en stillbild på vad jag såg när han var på väg rakt emot mig. Kan inte få bilden ur huvudet själv och har haft mardrömmar om det ända sedan det hände. Vad tror ni man kunde ha gjort om man hade haft en kamera? Skulle polisen ha kunnat/velat göra nåt åt nån som kör vårdslöst på det här sättet?

Akta er iallafall om ni ser en svart Caddy på den vägen. Bara det faktum att han inte ens bad om ursäkt, men på samma gång kunde stanna och prata med bilisten han försökte köra om, visar på hur lite insikt han hade i vad han nästan orsakade. Det var tur att bilen framför honom körde långsamt. Om det här hade hänt i en högre fart, hade han aldrig hunnit bromsa i tid, och jag kunde ha varit död eller invalid.

Jag tror folk skulle bli chokade om de såg en stillbild på vad jag såg när han var på väg rakt emot mig. Kan inte få bilden ur huvudet själv och har haft mardrömmar om det ända sedan det hände. Vad tror ni man kunde ha gjort om man hade haft en kamera? Skulle polisen ha kunnat/velat göra nåt åt nån som kör vårdslöst på det här sättet?
Om föraren varit identifierbar, filmen datumstämplats och koordinaterna likaså, kanske.
Det ” hände ju ingenting”, du är ju oskadd och på cykel. Skyll dig själv. Typ.

Du kan ta ett självporträtt med din kamera.
Jag listade nästan ut att det är så, men även om det inte skulle tillföra nåt när det bara blir nära ögat, så har man iallafall nåt bevis om man faktiskt blir påkörd.

Om alla cyklister hade haft kameror, hade det kanske varit avskräckande för bilister att köra så vårdslöst kring oss. Skulle vara bra för säkerheten om alla cyklar kommer med inbyggda kameror i framtiden. Kameror, lampor, datorer, sensorer. Allt kan vara integrerat.

Det är ju ändå så kameror i trafiken funkar, alltså preventivt. Obligatoriska Inbyggda kameror i alla bilar skulle också vara jävligt bra för säkerheten men det kanske väcker andra frågor, huruvida det är etiskt osv.

Tillbaka
Topp