[lvg] Norskt flerdagarslopp

haland

Medlem
Läste förra året någonstans om ett Norskt flerdagarslopp som gick mellan fjordar och fjäll. Jag kommer inte ihåg vad det heter och kan inte hitta det på nätet. Är det någon som har en aning om det fortfarande existerar eller om jag drömt?
Styrkepröven och Jotunheimen rundt var det inte.

Japp, jag var med förra året.
En mycket rolig tävling, ett motionslopp med tävlingsambitioner ungefär. Prolog, backtempo (fast med gemensam start) och linje-etapper. Bra upplägg där endast delar av sträckorna gick på tid vilket var nödvändigt pga branta nedförsbackar och båtfärder! Hela tävlingen var jobbigare än jag trott och i år är det visst en dag till, så se till att vara i bra form ;)

/Erik

Fan va skoj om vi skulle bli ett gäng nästa år. Riktigt mulligt att sitta och tråka varann på kvällarna över en låda vin.
/J

Här kommer lite smakprov från förra året. Anmäl er nu! det finns 14 startplatser kvar.

R0010250_w.jpg ht=490

Jag tog tåget till Norge. Bilden är från något berömt stickspår, jag har glömt namnet. Gnisslade som sjutton.

R0010259_w.jpg ht=490

Här på kajen var starten för prologen på söndagen. 8km har jag för mig det var.

R0010266_w.jpg ht=490

Information om första dagen. Ett vägras tvingade fram ny banläggning och vi fick åka båt i några timmar till startplatsen.

R0010272_w.jpg ht=490

Färjan lägger ut.

R0010294_w.jpg ht=490

Startplats första dagen. Man kunde bunkra upp med sportdryck och mackor före start.

R0010309_w.jpg ht=490

Stämningsbild.

R0010313_w.jpg ht=490

Stämningsbild.

R0010362_w.jpg ht=490

Denna backen körde vi nedför. Mot Geiranger. Blir visst uppåt i år. Puh.

R0010365_w.jpg ht=490

En etapp hade mål på Dalsnibba, ett liten nätt kulle. Sista 5km grusväg och 10% lutning.

R0010369_w.jpg ht=490

Stämningsbild.

R0010385_w.jpg ht=490

Målplatsen sista dagen. Vid toppen av Trollstigen.

/Erik

Cerro: Det var fjorton platser kvar.

Det är bara att anmäla sig och börja träna LVG.

Det går riktigt fort utför och på slätåkningen. Inget för de med dåliga nerver.

Kör hårt och lycka till i Norge.

Du kan cykla dit som uppvärmning och sedan ingår käket under loppet.

Det är svenskt tjejgäng som ska köra. Du kan vara vattenbärare på dagarna och massör på kvällarna till dem.

Och här sitter jag med världens bula:)

Jag var i Geiranger i somras (efter Jotunheimen) - där såg jag faktiskt VM-finalen i fotboll. Paddlade ut till de berömda vattenfallen och hade sen tänkt cykla upp till Dalsnibba, men då öppnades alla himlens portar så jag drog norrut. Körde sen trollstigen (med bil) i hällande regn. Fan vad jag ser fram emot att få hoja där, även om jag inte kommer ha tävlingsfart...

Ah! Det stämmer det. Jag gick av tåget (Oslo till Bergen) mitt uppe på fjället, sen gick Flåmbanan nedåt en massa höjdmeter med bromsarna i hela tiden, möjligtvis hade den shimanobromsar och isåfall var det till karbon-fälgar. Det lät lite som karbongnissel.

Och den lilla byn vid fjorden hette Flåm helt enkelt.

Jag cyklade Nibberittet i helgen. Start vid hamnen i Geiranger,mål på Dalsnibba.21 km serpentincykling
En upplevelse i storslagen natur. Rekommmenderas starkt.

> Är det några fler härifrån som ska köra Viking Tour i år?

Vet inte om jag "är härifrån" då jag ytterst sällan skriver något (men rätt ofta läser). Är dock anmäld till VT. Håller min tur med väder på cykellopp i sig (totalt 1-2 km regn på 5 Vätternrundor, 2 20-mil randonneurlopp, 1 Siljan runt, 1 Jotunheimen runt, 1 Nove Colli, 2 Södervårar och 1 Roslagshöst) kommer det att bli kanon.

Skapliga vyer, det där vore ju något. Men jag antar att man måste ha en del kondition för att orka cykla omkring i de där fjälle? Ngt brantare backar än man är van vid liksom ;).

>> Men jag antar att man måste ha en del kondition för att orka cykla omkring i de där fjälle?

Tror det mest handlar om att ha tillräckligt låga växlar att tillgå, åtminstone om man som jag inte har några ambitioner att åka fort. Det är ju trots allt inga enorma distanser som ska tillrygaläggas. Har man bara så låga växlar att man slipper stå och bryta sig upp så kan det visserligen gå ganska långsamt uppför, men tar man det lugnt och fint så brukar det gå rätt bra att cykla uppför tycker jag. Den stora frågan är väl bara vad som är tillräckligt låg växel. Kommer själv att satsa på att 34-27 räcker för att klara att hålla hygglig kadens i de flesta stigningar.

>> Har man lättare så låter man bara bli att ta i helt enkelt.

Eller så har man klena ben (som jag)!

Vi får väl se om du håller fast vid dina ord uppe vid Juvasshytta och efter Stalheimskleiva ... :-)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> >> Har man lättare så låter man bara bli att ta
> i helt enkelt.
>
> Eller så har man klena ben (som jag)!
>
> Vi får väl se om du håller fast vid dina ord
> uppe vid Juvasshytta och efter Stalheimskleiva ...
> :-)

Efter att ha konsulterat höjdprofilen för stalheimskeiva så åkte det på ett kompaktparti på hojen.

100-metersintervaller (nära 17% i snitt):
stalheimprofilheiko.jpg

Synd man inte är där och får se det svenska tjejgänget som kör för cykelklubben.se.

Tjejerna lär behöva ha någon som puttar på uppför.

Någon frivillig?

JLarsson skrev:

> GoranS skrev:
> -------------------------------------------------------
> > >> Har man lättare så låter man bara bli att ta
> > i helt enkelt.
> >
> > Eller så har man klena ben (som jag)!
> >
> > Vi får väl se om du håller fast vid dina ord
> > uppe vid Juvasshytta och efter Stalheimskleiva ...
> > :-)
>
> Efter att ha konsulterat höjdprofilen för stalheimskeiva så åkte det på ett kompaktparti på hojen.

Så du tog ditt förnuft till fånga ... :-)

Kaijan skrev:
> Shit va du kommer få slita=)
> Juvashytta är nog hårig
> Körde Penser Joch på semestern och den var
> svinjobbig,men Juvashytta är värre enligt
> climbbybike.

Juvasshytta klar! Körde den igår, blev faktisk lite till fots i de brantaste partierna. http://jl4711.blogspot.com

Idag en sprintetapp från Lom till Sognefjell. Sen ner till Gaupne, totalt 110 km.

I morgon blir det ännu mer till fots. Ser folk som sätter på spd-pedaler för att kunna köra i mtb-dojor. Svensken Lars Anden ligger jäkligt bra till i sammandraget, får se vad som händer i morgon...

Markus F skrev:
> Fy fan vad skönt att det inte bara är jag som
> mår dåligt av 17% lutning och 34/27..

Til topps bestefar, i morgon är det 22%

Tillbaka
Topp