[LVG] Nya hjul - kommer jag märka skillnad??

[LVG] Nya hjul - kommer jag märka skillnad??
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte om jag fattar riktigt vad du menar men
> jag tror att jag svarar ja. Lagrade energin borde
> väl hjälpa att lyfta benet?

Mm, och det här träningsredskapet ↓ hjälper till att öppna handen efteråt. Är det därmed lika jobbigt som att bara öppna och stänga handen i luften?
Om inte, blir redskapet tio tusen grader varmt, eller blir det bara lite ljummet medan du kokar i hela kroppen?
32890_31276.jpg

Om kraften är stor får dina muskler dessutom jobba för att dämpa den så inte handen/benet fortsätter rakt upp, utan din kropp, eller "bara" slår sönder hela strukturen.

---

Musklerna och ämnesomsättningsapparaten som förspänner fjädern har knappast 100% effektivitet. Vi säger trettio, taget ur luften. Det betyder att 70% av energin hjälper dig svättas, innan de återstående trettio hjälper till att (via mellanlagring i fjädern) lyfta ditt ben.
Vilket då måste ske genom att ta spjärn mot nedåtkraften i ditt andra ben. Annars går vevpartiet baklänges.

Om den nu gör det på ett sätt som är relevant för tramprörelsen kan vi egentligen lämna därhän i det här sammanhanget. Men retoriskt då: kommer återfjädringen i upptrampet, eller i "nollan" innan du börjar dra pedalen uppåt; är det samma muskler som lagrar kraften i fjädern som sedan skulle lyft ditt ben?
Annars ger det ju knappast någon vila, utan bara ännu större koncentration av belastningen på de muskelgrupper som redan är värst ansträngda.

Hur det än blir med den saken är totalen en massiv energiförlust.

---

Happyfysik:
1285770751942.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp