LVG på Mallorca - rundor i sydöst?

Rico

Medlem
Har precis bokat flyg till Mallis i juni med familj o vänner. Vi kommer med stor sannolikhet bo på sydöstra kusten av Mallis, vilket är så långt från bergen man kan komma. Alla andra i resesällskapet är helt ointresserade av cykling så jag fick helt enkelt vika ner mig.

Min plan är att hyra cykel några dagar men vill ha tips på rundor omkring sydöstra spetsen, typ Felanitx med omnejd. Finns det backar öht där? Pallar inte köra bil i 1,5 timme enkel väg för att komma till bergen.

Hej
Kloster ligger ofta uppe på ett berg. Det finns två i närheten av Felanitx. San Salvador alldeles runt hörnet och Cura som ligger ca 30 km från Felanitx, i närheten av Llucmajor.

Det är ju en bit ifrån dom större backarna, men runt Felanitx finns det ändå ganska fin cykling. Sant Salvador vid Felanitx är ju en av de finare backarna att trampa uppför tycker jag.
Bodde en vecka i Cala d'or i somras och hittade väl en del bra vägar där också. Sikta in dig på morgonrundor för det kan bli overkligt varmt på dagarna.

Alright - låter betryggande, tack! Iof kanske kul att testa cykla på den delen av Mallis också, har mest kört bergen och kring Alcudia / Pollenca.

Ska försöka skrapa ihop lite gpx-filer med bra rundor. Är det open street map och strava som är bäst verktyg för det?

Det finns fin cykling där, i huvudsak rätt platt men de tre klostren (San Salvador, Cura och de Bonany) ger korta men fina stigingar i närområdet för dagsturer.

Finns en riktigt bra karta som vi fick at uthyraren. Där är alla vägar färgmarkerade efter hur bra de är att cykla. Kanske går att hitta på nätet.

Backen upp till klostret är trevlig som någon skrev tidigare.

Rico sa:
nypan sa:
Du kan säkert hitta en massa rundor på Gpsies också.
http://www.gpsies.com/home.do#10_39.6952629_3.0175712_hikebike
Zooma in den ort du ska bo på så finns där säkert massa rutter som går att ladda ner.
Själv glömde jag handbagageväskan med GPS och +ANNAT i somras och fick göra som förr i tiden, dvs ta en karta och planera in rutterna analogt.

Va?! Går det ens att cykla utan GPS?

Nej, det är ju ett allmänt känt faktum att de där historierna om cykling före 1994 bara är vandringsmyter. ;-)

Tillbaka
Topp