lvg på Mallorca

mtb_larsa

Ny medlem
lvg på Mallorca
Vi är ett gäng som tänker dra till Mallorca för att kolla vad Kadens skrev om i höstnumret, verkade grymt! We'll find it out our way...

Har en fråga: Är det någon som har egen erfarenhet av cyklingen där? Det blir tyvärr ingen MTB denna gång, endbart lvg. Har ni tips på turer? Vi har tänkt att bo i Alcudia. Vi är intresserade av att köra både berg och slätåkning, dock mest berg;-)

Tack på förhand.

lvg på Mallorca
Jag har varit på Mallis många gånger. Bor du i Alcudia så har du nära till bergen.

"den som söker han hittar" lite i varje fall:
<http://www.geocities.com/elisabethjacobs/mallorca/c_cykelsidan01.htm>
<http://www.algonet.se/~stina/cykel/mallorca.html>

/G

lvg på Mallorca
Mallis är klart värt ett besök. Har varit där många gånger och gillar stället skarpt. Dock skulle jag vilja vara lite försiktig med att köra allt för mycket berg om ni inte är vältränade inan ni åker. Det är annars stor risk att knäna mm ej håller för påfrestningen. Turer på Mallorca finns det många. Köp en karta på plats och se ut en sväng som verkar lämplig för Er. På "platten" mitt på ön finns två berg att bestiga Randa och San Salvador. En rolig väg inte alltför långt fr Alcudia är Campanet-Selva-Llolseta-Alaro om ni sedan orkar kan ni fortsätta Orient-Bunyola om ni sedan vill ha bergen hem så kör över Soller- Lluc hem. Det finns nya vägalternativ med avtagsvägar så det är bara ta av när man har fått nog (förutom i bergskedjan) I tidningen Cykla (senaste nummret tror jag) fanns det fyra sidor om Mallis med tur förslag mm.

lvg på Mallorca
kommer inte ihåg vad stället heter,men det är nån turistfälla som ligger vid havet.grejen är det att det finns bara en väg ner och en väg upp och en kopp kaffe gick lös på 25sek ,en liter vatten på 40spänn.
vägen dit är så grym! minst lika kul att köra ner som uppför.

lvg på Mallorca
MattiasE:
Du tänker nog på den skönt skruvade och superkurviga vägen till 'Sa Calobra'. Helt klar värt en tripp, men se upp för turistbussarna, vägen är s-m-a-l.

...är man ändå i krokarna (av Sa calobra) är det bara att klämma ännu fler backar och ta 'Piggen' (Puig Major) samma dag. ;-)

lvg på Mallorca
Tack för hjälpen.

Jag har noterat era tips och vi ska försöka pussla ihop lite turer utifrån dem samt andra källor. Jag återkommer med en liten rapport efter hemkomst.

lvg på Mallorca
min favvosväng är nog från Andratx till Soller och ner mot Palma
tror för övrigt att enda vägarna på mallis jag inte cyklat går mellan Alcudia och Pollenca

lvg på Mallorca
En fin runda är Alcudia/Sa Pobla/Llubi sedan på små vägar tvärs över till Santa Maria.

I Santa Maria så svängde vi av mot Bunyola, Ner från Bunyola till stora vägen mot Soller. Där det blir en liten klättring
I Soller svängde vi av mot Puig Major och här blir det en skaplig klättring ca 14km.

Mot klostret i Lluc ,utsikt mot havet i norr grymt vackert och förbi det till fiket vid macken.
Mot Selva och sen mot Campanet via Moscari. Sen mot Buger, Sa Pobla till Alcudia.
ca 140km, kanske inget man kör första dagen...

Det bör vara bra väder det blir svalt i bergen.

/Anders

lvg på Mallorca
Börja i andratx (ta er med bil eller buss dit så att ni orkar hem) ta alla berg på väg mot alcudia ink puerto de valdemosa och sa calobra ner mot pollencia och bränn av cap formentor. formentor blir det två gånger för att ta er tillbaka till alcudia. Ät mycket fira med rött och cava sov länge. Ni skulle köra berg va?

lvg på Mallorca
Prova att cykla till porto de walldemosa (tror jag de stavas till) när du står nere vid byn ser man inte att de är en väg på berget.
Ska kolla om jag har några foton, det får inte plats några bussar dock lite bilar, nerförskörningen är spännande.

Edit
Min höjdkurva med byn längst ner i v:t.

pdwaldemosa.JPG

Senast redigerad av en moderator:
lvg på Mallorca
Jaha, då var det dags för Mallorca då!

Man blir ju knäpp på snö & skit, så jag sticker på Lördag, 10 dar i solen blir ju perfekt!
Ska bo i Can Picafort. åker med Life-Style

/Anders

Tillbaka
Topp