[lvg] Psykbryt = knak!

MartinC

Aktiv medlem
[lvg] Psykbryt = knak!
Hej. Har en carrera estremo. Sen ett tag kommer det diskres knak och knäpp i princip bara vid rejält motstånd, ffa när jag står upp och bryter. .
Det låter i mina öron centralt från vevpartiet.
Har bytt pedaler. Har fettat och efterdragit klingbultar. Har bytt vevlager.

Andra idéer?

Sobril och öronproppar?

[lvg] Psykbryt = knak!
Tyvärr är det inte så diskret. Hördes helt tydligt i motvindsfesten på årets barkarby 200. Elva mil motvind plus knak. Tvi vale!

[lvg] Psykbryt = knak!
MartinC sa:
Tyvärr är det inte så diskret. Hördes helt tydligt i motvindsfesten på årets barkarby 200. Elva mil motvind plus knak. Tvi vale!

Urk. Riva ner cykeln och fetta om allt. Leta efter sprickor. Dra om alla skruvsatan.

Kan vara framväxeln/sadelstolpe/flaskställ/rails

....eller något annat. Det är löjligt störande och kan vara otroligt svårt att hitta. Testa att googla upp gamla knaktrådar här och se om du hittar fler förslag. Lycka till.

[lvg] Psykbryt = knak!
Ja hade irriterande knak ett tag, så rev ner allt o gjorde rent o fettade in bara för att inse att det kom från snabbkopplingen i framhjulet.
Lite fett där så blev det tyst.

[lvg] Psykbryt = knak!
Kolla framnavet. Jag hade isär nästan hela cykeln en gång innan jag till slut upptäckte att det var lagren i framnavet som var smutsiga. Var helt säker på att det var vevlagret eller styrstammen först.

[lvg] Psykbryt = knak!
Inte klossar: går att få fram med sneakers..
Framhjulet just kollat: stabilt och rent.
Snabbkopplingarna kollade och fettade.

Funderar på bakhjul och body men plockade ned och fettade det förra veckan.

Gah!

[lvg] Psykbryt = knak!
Bra idéer.

Testade nu igen. Denna gång i mycket mycket låg fart, och minimalt tryck i pedalerna. Knak och knäpp i ändlägena när hojen är som minst lodrät. Tror kanske ändå att det har med bakhjulet att göra.

Eller, gulp, ramen?!

[lvg] Psykbryt = knak!
[lvg] Psykbryt = knak!
AX3L sa:
GoranS sa:
Cuprinol sa:
Kolla sadelrailsen också. Kan låta ganska högt om de får för sig att knaka/gnissla.

Fast det är väl mindre troligt om det ffa är när TS står upp som det låter!?

Fel. Ramen flexar på ett sätt som gör att stolpen kan knarra även när man står up.

Det var fråga om railsen, inte stolpen. I min värld ska det till något ganska extremt för att railsen ska knaka/gnissla högt när du står upp och inte alls i samma utsträckning när du sitter ner.

[lvg] Psykbryt = knak!
GoranS sa:
AX3L sa:
GoranS sa:
Cuprinol sa:
Kolla sadelrailsen också. Kan låta ganska högt om de får för sig att knaka/gnissla.

Fast det är väl mindre troligt om det ffa är när TS står upp som det låter!?

Fel. Ramen flexar på ett sätt som gör att stolpen kan knarra även när man står up.

Det var fråga om railsen, inte stolpen. I min värld ska det till något ganska extremt för att railsen ska knaka/gnissla högt när du står upp och inte alls i samma utsträckning när du sitter ner.

Aha, läste snabbt. Sorry.

Ett tips till TS är egentligen att testa en sak i taget. Annars måste du göra om hela proceduren om det återkommer. Ett sista litet tips är vatten. Blöta komponenter brukar knarra mindre, så med en torr cykel och typ en blomspruta där man fuktar komponent för komponent och testar kan ge en hint om problemet.

Tillbaka
Topp