[lvg/rando] Pump på turen ?

MartinC

Aktiv medlem
Har erfarit att det är svårt att få bra tryck i däcken när man kör med minipump ute i ödemarken. Hur gör ni på långtur ? Pumpar till 4 bar med minipump och är "nöjda" eller tar ni med ngn exlusiv fältmässig midi-pump som kommer upp i 7-8 bar? Är CO2 att föredra ?

Jag kör bara med co2. På lvg och mtb. Tycker det är såpass smidigt att det är en nobrainer. En 16gr till lvg 25gr till mtb (2.2" 27.5) räcker utmärkt. Pfffft så är det klart.

Man blir vis av erfarenheten. Efter att ha fått en dubbelpunktering (körde troligen över en taggtråd) har jag alltid en pump med mig. På förra årets Vätternrunda hade jag en billig pump, jag fick cykla många mil med riktigt lågt lufttryck. Sedan dess har jag skaffat en pump av hög kvalité.

KjellF

Fördelen med CO2 är att det går snabbt och tar lite plats. Nackdelen är att blir det flera punkor så står man där när CO2:t är slut.
Pumpens enda nackdel är väl mest av estetiska skäl om man har den monterad på cykeln.
Lezyne har minipumpar som pallar upp mot 11 bar, bra grejor.
Extra självhäftande lagningslappar i kitet är ingen dum idé heller i fall det skiter sig kapitalt.

/steen

Så här löste jag det på min nya randonneuse. Lezyne Road drive moddad med en fjäder för att kunna klämma in den mellan fästen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    101.5 KB · Besök: 14
Jag kör samma pump som bsandborgh, den funkar kanon tycker jag. Jag har även en kolsyrepump med mig som första val. Min pump är monterad med fjädrande "pump pegs".

//Jensa

steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg lösning.
> Är pumpfästena original eller egentillverkade?
>
> /steen

Det är standardfästen. Men placeringen är ju "skräddarsydd" för den pumpen.

Jag kör med Topeak Mini Morph som alltid varit till belåtenhet hittills. Blir intressant att se hur den kommer överens med mina 42mm ballongdäck i sommar.

topeak%20mini%20morph.jpg

Pump är det som gäller för mig, har inte provat CO2 men det som jag har svårast för är att dom i stort sett är engångs, visst går det att ävlas och fylla dom men det hjälper ju inte ute på linjen.

Har haft en PRO pump tidigare som gick att ställa om mellan volym och tryck, men den kändes aldrig riktigt bra. Nu råkade den följa med cykeln när jag sålde den och inspirerad av mmmrrrr och bsandborgh beställde jag en Lezyne Gauge Drive nu ikväll http://www.lezyne.com/product-hpumps-hp-gaugedrivehp.php till kommande cykeln, hoppas jag slipper använda den. :)

jonja skrev:
> Gauge drive: 500 spänn på wiggle och halvdåligt
> betyg av kunderna, intressant kombo :)

Mm, ska bli intressant...den har trots allt fått bra i tester. Det som dom som gett en pinne i betyg klagar på är att man skruvar fast munstycket, men så fungerar väl i stort sett alla Lezyne. Dom kanske missat att den har låsningsfria bromsar....

Har kört med en mini morph som ovan, men moddad med tryckmätar-munstycke från annan äldre och större Morph-pump. Fungerade riktigt bra för landsväg; kommer upp i de 8 bar jag behöver utan att behöva ta i nämnvärt. Har just nu en vanlig en gnutta större road morph i packningen.

Trycket finns det ju många små smidiga pumpar som klarar, men att pumpa några hundra slag är det inte många inte fullt så små smidiga pumpare som klarar :-)

Jag har en SKS Diago i ryggfickan. Iofs bara fått punka en gång där jag behövt använda den, men då funkade den bra. Kör inte så högt tryck i däcken till vardags, dock - runt 6.5.

kontrapunkt skrev:
> Har kört med en mini morph som ovan, men moddad
> med tryckmätar-munstycke från annan äldre och
> större Morph-pump. Fungerade riktigt bra för
> landsväg; kommer upp i de 8 bar jag behöver utan
> att behöva ta i nämnvärt. Har just nu en vanlig
> en gnutta större road morph i packningen.

Behöver man verkligen tryckmätare på nödpumpen? Oftast finns det ett referenshjul med rätt tryck i att tillgå, bara att jämföra med tummen. Får man dubbelpunka kan man ändå klara sig hem på "känn".

Med tummen kan jag inte känna skillnad på tre och åtta bar. Så det är ingen funkis metod. Och vid dubbelpunka har man ingen referens.

gabbeon skrev:
> Behöver man verkligen tryckmätare på
> nödpumpen? Oftast finns det ett referenshjul med
> rätt tryck i att tillgå, bara att jämföra med
> tummen.

De flesta(?) har väl inte lika tryck fram o bak?
En bättre metod tycker jag är att använda pumpen hemma och då räkna hur många pumpslag som behövs för att få rätt, eller åtminstone tillräckligt, tryck.

/Håkan

HåkanC skrev:
------------------------------------------------------
> De flesta(?) har väl inte lika tryck fram o bak?
> En bättre metod tycker jag är att använda
> pumpen hemma och då räkna hur många pumpslag
> som behövs för att få rätt, eller åtminstone
> tillräckligt, tryck.
>
>
> /Håkan

Ha ha! Underbart. Det finns cyklister och så finns det Cyklister.

Är det viktiga hur däcket rullar och deformeras? eller är det viktiga vilket tryck dom har?
Jag kör på det förstnämnda och pumpar tills det känns bra. Men visst har jag mätare på punkapumpen, fast det är inte den som bestämmer.
(Och givetvis någon liten lätt grej med t-ställbart handtag, fotstöd och ditskruvbar nippel på slangen.)

Bra metod i mitt tycke är att pumpa tills man tröttnar - funkat bra i många år. När jag cyklar föredrar jag Lezynes minsta road drive om det är högt tryck som gäller - emellertid använder jag normalt sett CO2 och två patroner - har minipumpen som backup. "Rätt" tryck fixas när man kommit hem. Liten risk att man pumpar för högt tryck med liten handpump

Man pumpar tills det börjar bli jäkligt jobbigt att få i mer luft, då känner man på däcket om det verkar tillräckligt, annars kämpar man en stund till.

Så fruktansvärt avancerat behöver det inte vara om man får punka någon eller några ggr per år, då kan man leva med att cykla med icke NASA-optimerat tryck någon enstaka % av årets totala LVG-sträcka.

DT skrev:
> Så fruktansvärt avancerat behöver det inte vara
> om man får punka någon eller några ggr per år,
> då kan man leva med att cykla med icke
> NASA-optimerat tryck någon enstaka % av årets
> totala LVG-sträcka.

+1

/Håkan

Varje gång jag punkar och lagar i fält blir jag förvånad när jag kommer hem och inser hur lite tryck man cyklat runt med utan att det varit besvärande.

DT skrev:
> Man pumpar tills det börjar bli jäkligt jobbigt
> att få i mer luft, då känner man på däcket om
> det verkar tillräckligt, annars kämpar man en
> stund till.

Exakt så. Som NLC är inne på är "tillräckligt hårt" ofta inte speciellt hårt heller...

Jag har nån av Lezynes minipumpar, vet inte vilken då dom har så många nästan likadana, det böjbara gängade munstycket funkar oftast bra men vissa slangtillverkare, tex Conti har ju nån mindre gänga innan "vanliga gängan" börjar där funkar Lezynepumpen skitdåligt, munstycket lossnar hela tiden. Har aldrig saknat någon tryckmätare på handpumpen, brukar pumpa så jag blir arg sen ger jag mig fan på att orka 30 pumptag till.

Jag har en digital tryckmätare med mig. Liten och nätt från BBB. Samt en minipump från topeak, med slang som skruvas fast i ventilen.

DT skrev:
> Man pumpar tills det börjar bli jäkligt jobbigt
> att få i mer luft, då känner man på däcket om
> det verkar tillräckligt, annars kämpar man en
> stund till.
>
> Så fruktansvärt avancerat behöver det inte vara
> om man får punka någon eller några ggr per år,
> då kan man leva med att cykla med icke
> NASA-optimerat tryck någon enstaka % av årets
> totala LVG-sträcka.

+1

NASA-optimerat tryck :DDD

HåkanC skrev:
> ...
> De flesta(?) har väl inte lika tryck fram o bak?
> En bättre metod tycker jag är att använda
> pumpen hemma och då räkna hur många pumpslag
> som behövs för att få rätt, eller åtminstone
> tillräckligt, tryck.
>
>
> /Håkan

173 pumptag då (Lezyne).
Skämt åsido så är det en bra övning att testpumpa med reservpumpen nån gång. Själv hade jag c.a 5 när jag trodde det var upp mot 8, och var helt slut.

Tillbaka
Topp