[LVG] Reva i GP 5000 - möjligt att laga?

NiklasL

Aktiv medlem
På gatan utanför där jag bor träffade bakdäcket en sten (förmodligen från grannens garagebygge) när jag gjorde en u-sväng och poff! så var bakdäcket lufttomt. Latexslangen är lagad och däcket tillfälligt ersatt med ett GP 4ks2 som jag hittade i garaget. I det GP 5000 som satt på finns nu en halvcentimeterlång reva som går igenom hela däcksidan. Förmodar att det inte är en bra idé att använda däcket som det är, men går det att laga eller ska det gå till återvinningen?

IMG_9837-1.jpg
IMG_9837-1.jpg

Det är så där de brukar dö. Iofs har jag fått mina sår på andra ledden - och då är det kört för landsvägsdäck. Det där kan kandke gå. Laglapp är meningslöst, du behöver något vävbaserat som återställer styrkan. Limma dit en tygbit, gorillatejp eller liknande på insidan.

Hmm, låter som nytt däck då. Förargligt när det inte gått så långt. Får glädja mig åt att latexslangen var lättlagad med kittet från Biltema …

Ja, bara laglapp räcker väl inte? Vad syr man däck med? Eller är det bara tubdäck man syr?
Jag har nödlappat ett tl5000 med vanlig lagningslapp i väntan på nytt däck . Fick dock en lätt utbuktning pumpat. Tror att vanlig sytråd i polyester duger för att hålla ihop snittet. Blir kanske inte snyggt, men det lär göra jobbet.

Det brukar vara kortvarigt nöje med nödlagade gp4ks2 däck. Jag har pajat ett par på skärsår i däcksidan av gruscykling. Hsr för mig att @NLC har kloka erfarenheter av liknande skador

En enkel testvariant skulle kunna vara
- gorillatape på insidan
- rubberfix på utsidan

Rubberfixen vulkar nog lite så ge den ett dygns härdning innan du monterar däcket och pumpar.

Tillbaka
Topp