[lvg] Ruttgenererare

garfunkel

Aktiv medlem
[lvg] Ruttgenererare
Letar efter en tjänst där man sätter ut sin startpunkt och väljer hur lång rutt man vill ha.

Jag har hittat ett par, men de generar i de flesta fall helt värdelösa kartor. Jag tycker att ett verktyg som använder Strava heat map som grund borde kunna prestera klart bättre rutter, men jag har inte hittat någon än.

Tips?

[lvg] Ruttgenererare
Du menar att man väljer en startpunkt och verktyget genererar en (rolig) slinga/loop för den distans du matar in? Låter intressant :-)

[lvg] Ruttgenererare
Sambal Oelek sa:
tur man har en Edge 1000, där finns den finessen inbyggd, väldigt kul faktiskt

men det var ju inte svar på din fråga, har läst om denna t ex, verkar funka:

http://www.routeloops.com/

Nej, jag vill ju helst sitta och kolla in rutten hemma, innan jag åker ut. :)

Routeloops kollade jag på igår, men blir inte särskilt bra rutter. Därav att man behöver ha någon typ av heat map bakom.

[lvg] Ruttgenererare
garfunkel sa:
Sambal Oelek sa:
tur man har en Edge 1000, där finns den finessen inbyggd, väldigt kul faktiskt

men det var ju inte svar på din fråga, har läst om denna t ex, verkar funka:

http://www.routeloops.com/

Nej, jag vill ju helst sitta och kolla in rutten hemma, innan jag åker ut. :)

Routeloops kollade jag på igår, men blir inte särskilt bra rutter. Därav att man behöver ha någon typ av heat map bakom.

Det kan jag verkligen hålla med om. Jag fick förslaget att ta motorvägen, inte så pigg på det faktiskt.

[lvg] Ruttgenererare
Gammal tråd så du har säkert hittat det du letar efter.

Om inte, har du testat Naviki? Finns både på webben och som app.

https://www.naviki.org/sv/naviki/

Har inte testat den "på riktigt" själv, bara lattjat lite med de olika funktionerna. Verkar fungera hyfsat. Dessutom finns en funktion som låter användaren välja vilken typ av cykling som önskas - MTB, racer, fritid etc.

Har som sagt inte testat den ute i det fria. Den verkar dock vara bättre anpassad för LVG än MTB eftersom bakgrundskartorna (OSM) saknar många stigar och skogsvägar.

[lvg] Ruttgenererare
teabaggin sa:

Har inte testat den "på riktigt" själv, bara lattjat lite med de olika funktionerna. Verkar fungera hyfsat. Dessutom finns en funktion som låter användaren välja vilken typ av cykling som önskas - MTB, racer, fritid etc.

Har som sagt inte testat den ute i det fria. Den verkar dock vara bättre anpassad för LVG än MTB eftersom bakgrundskartorna (OSM) saknar många stigar och skogsvägar.

Nej, egentligen. Denna tjänsten är väl precis vad som eftersöks, om bara rutterna hade varit bättre genererade. Just nu verkar den envisas med att dra alla rutter inom Malmö innerstad, vilket känns lite onödigt :)

Just nu kör jag fortfarande med Strava Heatmap och är väl egentligen faktiskt nöjd. Jag drar en kort sträcka så jag får en start- och slutpunkt, sedan drar jag ut rutten i den ungefärliga riktning jag vill köra och håller på tills jag har fått den längden på sträckan jag vill ha. Har faktiskt blivit riktigt fina rundor.

[lvg] Ruttgenererare
mett sa:
Det kan jag verkligen hålla med om. Jag fick förslaget att ta motorvägen, inte så pigg på det faktiskt.

Och för mig envisas den med att dra rutterna över Roxen! Båt?

teabaggin sa:

Den verkade vettig. Vid lite snabbt testande så genererar den rutter på ungefär de vägar som jag brukar cykla, vilket är ett gott tecken. :)

[lvg] Ruttgenererare
Gjorde ett experiment med Naviki nere i trakten av Bolzano och valde tävlingscykel. Den rekommenderade en rejält brant vandringsled. Så jag tror nog att man ska ha ett visst mått av kritisk granskning innan man ger sig ut och cyklar.

[lvg] Ruttgenererare
Testade att låta Naviki räkna ut en rutt från jobbet och hem, men appen föreslog relativt konstiga omvägar och gångstigar med minst ett tjugotal trappsteg. Den kanske fungerar bättre utanför stan?

[lvg] Ruttgenererare
Njae, naviki är säkert inte bättre än de data den har att jobba med, men hemma runt mig så föreslog den konstiga grusvägar fram och tillbaka när jag ville ha en loop för tävlingscykel, som tre långa återvändsgränder rakt ut i skogen...

[lvg] Ruttgenererare
geologen sa:
Lite utanför ämnet, men Strava drar oftast rutterna kortaste vägen genom rondeller, dvs mot trafiken... :)

Antar att de friskriver sig för detta för annars borde väl någon amerikan provat att stämma dom för att ha krockat när han bara följde rekommenderad rutt!?

[lvg] Ruttgenererare
garfunkel sa:
teabaggin sa:

Nej, egentligen. Denna tjänsten är väl precis vad som eftersöks, om bara rutterna hade varit bättre genererade. Just nu verkar den envisas med att dra alla rutter inom Malmö innerstad, vilket känns lite onödigt :)

Just nu kör jag fortfarande med Strava Heatmap och är väl egentligen faktiskt nöjd. Jag drar en kort sträcka så jag får en start- och slutpunkt, sedan drar jag ut rutten i den ungefärliga riktning jag vill köra och håller på tills jag har fått den längden på sträckan jag vill ha. Har faktiskt blivit riktigt fina rundor.

Ja. Det är en bra metod. Tar en gnutta längre tid, men brukar som sagt bli bra rundor.

[lvg] Ruttgenererare
Inte precis vad som efterfrågas här, men jag har länge sökt ett smidigt sätt att visa flera GPX-filer på karta för att sedan skapa en egen rutt utefter det.
Dom jag har hittat har alla varit begränsade i någon mån.
Saker jag velat haft är :
- möjlighet att växla mellan olika kartor eftersom ingen är bra på allt.
- möjlighet att Importer flera tcx/gpx som ligger över kartan.
- enkelt klicka ut en egen rutt där man enkelt växlar om den ska följa vägar eller rita raka streck mellan punkter.
- exportera gpx, eller egentligen fit för att enkelt gå att importera i min 920xt.

Tog tag i saken själv och använde Google Maps API.
Kan visa kartor från Google, OSM, Hitta.se och Eniro i nuläget. Eftersom jag säkert bryter mot någon copyright genom att visa kartor från hitta.se (terrängkartan främst) och Eniro så ligger det hela privat för mig endast.
Kan importera obegränsat med gpx/tcx som visas över kartan och kan sen klicka ut rutt som följer vägar som finns på Googles kartor eller ritar raka linjer om man vill markera ut en stig från terrängkartan tex.
Exportera i nuläget gpx (dock utan höjddata) och om jag bara sätter mig in i fit-formatet så slipper jag gå omvägen via en desktopapp som jag nu använder innan jag slänger in fit-filen i "newfiles" mappen på klockan.
Att få till fit-filen handlar bara om att dedikera tid. Det är ett binärt filformat så filen är inte självbeskrivande som gpx/tcx
Att få med höjddata är lite knivigare då det verkar som att de flesta gratistjänster är begränsade till hur mycket data man får hämta per tidsenhet.
Men nuvarande status gör det iaf betydligt smidigare att få in en "bana" i klockan än vad Garmin eller andra tjänster jag hittat erbjuder.

[lvg] Ruttgenererare
eketjall sa:
Inte precis vad som efterfrågas här, men jag har länge sökt ett smidigt sätt att visa flera GPX-filer på karta för att sedan skapa en egen rutt utefter det.
- enkelt klicka ut en egen rutt där man enkelt växlar om den ska följa vägar eller rita raka streck mellan punkter.
- exportera gpx, eller egentligen fit för att enkelt gå att importera i min 920xt.
Det där går ju iofs i Basecamp. Inte det roligaste programmet att jobba med men bra på att hantera stora datamängder.
Annars hade Mytourbook varit fint men det ballar ur lite om man försöker visa hundratals gpx samtidigt. Grymt med färgkodad rutt iaf.

[lvg] Ruttgenererare
Sambal Oelek sa:
eketjall sa:
Det där går ju iofs i Basecamp. Inte det roligaste programmet att jobba med men bra på att hantera stora datamängder.
Annars hade Mytourbook varit fint men det ballar ur lite om man försöker visa hundratals gpx samtidigt. Grymt med färgkodad rutt iaf.
Fixar det att visa och följa vägar i Google Maps?
Visa terrängkartan (som numer finns gratis om men med lite meck för att få till något bra format)?
Visa OSM?
Det har varit problemen med de färdiga lösningar jag tittat på. Att dom inte kunnat visa alla kartor jag velat.

[lvg] Ruttgenererare
Sambal Oelek sa:
Sambal Oelek sa:
Just det. Det programmet använder nåt Javabibliotek som heter Leaflet tror jag det var. Verkar fint om man kodar egna program.
Ja, leaflet verkar vara en Open source variant rätt lik maps api. Har inte tittat närmare på det men jag gissar att man missar möjligheten att följa vägar i Google Maps även om man kan visa kartan.
OSM saknar tyvärr alldeles för mycket vägar om man bor lite mer glesbefolkat. Annars har ju dom en "följavägarfunktion".

[lvg] Ruttgenererare
eketjall sa:
Fixar det att visa och följa vägar i Google Maps?
Visa terrängkartan (som numer finns gratis om men med lite meck för att få till något bra format)?
Visa OSM?
Det har varit problemen med de färdiga lösningar jag tittat på. Att dom inte kunnat visa alla kartor jag velat.
terrängkarta borde funka om man har rätt format, bara provat i min Edge. OSM funkar finemang och där kör jag olika sådan (openmtbmap och openfietsmap). Google Maps har jag inte provat så det vet jag inget om.

Tillbaka
Topp