[lvg] Rutthjälp Vallentuna - Uppsala

LilleNo

Aktiv medlem
Jag är sugen på att cykla till Uppsala från Vallentuna imorgon och Google Maps anger följande rutt:
http://goo.gl/maps/8aVUm

Första delen till Märsta känns bra, men hur är vägen därifrån upp till Uppsala?
Vältrafikerade 80/90-vägar med obefintlig vägren känns spontant inget vidare, men nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten längs den föreslagna rutten.

Har ni några fina ruttförslag?

Den föreslagna rutten ser bra ut, med förbehåll för "vägen" längs järnvägen från Alsike. Jag tror mera på att fortsätta på Björkkällevägen över järnvägen under E4, svänga vänster och sen tillbaks under E4 osv. Det är genomgående mkt fridfullt på den här rutten norrom Märsta.

Vad tror du om detta?

Vallentuna-Lindholmen-Lunda-Vidbo-Östuna-Uppsala

Skrmklipp.PNG

Finns fantastiskt mycket fina småvägar längs rutten, så det gäller att hålla fokus eller att ha gott om matsäck.

255:an (Märsta-Uppsala) i Google-förslaget funkar, men är som sagt underdimensionerad.

Senast ändrad:
Tack för alla förslag!

Lurar på det sistnämnda alternativet (DT), då jag nyligen cyklade till Rimbo över Lindholmen/Kårsta. Jag vill prova vägen över Skånela då jag hört att det ska vara fint där.

LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är sugen på att cykla till Uppsala från
> Vallentuna imorgon och Google Maps anger följande
> rutt:
> http://goo.gl/maps/8aVUm
>
> Första delen till Märsta känns bra, men hur är

Nja, den där genvägen över golfbanan leder till ett skogsparti (innan man kommer ut på markimvägen) som består av, om jag kommer ihåg rätt, ej snöröjd grusväg. Jag fstnade där en gång på väg till smack-premiären i norrsunda.

Fast särskilt spännande var inte DT's Märsta-förslag. Det är ju bara den gamla Uppsala-vägen, bortsett från E4 den mest trafikerade och största vägen du kan hitta mellan Märsta och Uppsala, med bilar som går i 70-90.

Jaha, nähä, förlåt. Men jag har iaf kört Vetternkette där ett par gånger så jag tänkte att det inte borde vara några som helst problem att cykla solo på den vägen. :-/

Fast den kanske inte är så mullig. I så fall hade jag gått på TBys förslag.

TBy skrev:
> Vad tror du om detta?
>
> Vallentuna-Lindholmen-Lunda-Vidbo-Östuna-Uppsala

+1
Just den vägen tog jag när jag skulle ned till Vaxholm i somras. Den enda biten som är mindre trevlig med tyngre och snabb trafik, är 3 km mellan Albano och Herresta. I övrigt är det fina mindre vägar i fin natur.

Märsta är ett h-e att åka igenom med lvg. Där är det värre än det brukar vara i tätbebyggda samhällen med grus, cykelbanor, vägbulor, bilister och fotgängare som gör att man tappar rytmen.
Även sträckan genom Knivsta och från Rosersberg och in är trista och mindre inbjudande.

Cyklot B skrev:
> Märsta är ett h-e att åka igenom med lvg. Där
> är det värre än det brukar vara i tätbebyggda
> samhällen med grus, cykelbanor, vägbulor,
> bilister och fotgängare som gör att man tappar
> rytmen.

Eh, va? Jag brukar bara susa igenom Märsta utan att ens bromsa in. Om man har otur får man stanna en sekund vid den stora rondellen.

Mrsta.jpg

jonja skrev:
> Det är ju bara den gamla Uppsala-vägen,

Nej. Det är ju den gamla Stockholmsvägen.

DT skrev:
>
> Eh, va? Jag brukar bara susa igenom Märsta utan att ens bromsa in.
> Om man har otur får man stanna en sekund vid den stora rondellen.

Nu gick originalförslaget vidare upp mot Knivsta – alltså igenom Märsta – och dessutom verkar ju LilleNo mindre intresserad av riksvägar, utan såg t o m fram emot den fina naturen vid Skånela.

När jag själv svänger ned runt Sigtuna och Odensala, är stumpen längs 263:an alltid värst. Antingen tvingas man trängas med tung trafik och avgaser, eller slingra sig fram på en cykelbana av visserligen god kvalitet men inte direkt upprioriterad vid dragningen.

Men vi ser nog lite olika på cyklingen, du och jag. Ska man svetta sig fram i 40 "utan att ens bromsa in", ska man naturligtvis välja så nära motorväg man kan komma. För där är det ju förbjudet att cykla. ;-)

Är vägen igenom Märsta så farlig då? Höger i den stora rondellen och sedan är det väl bara att följa vägen norrut? En del trafikljus kring järnvägsstationen på sin höjd. Fast jag cyklar bara där på helger, kanske är värre på vardagar iofs.

Visst, 263:an är långt ifrån mysig, fast OK som transportsträcka tycker jag. Brukar alltid ha en västlig vind i ryggen där när jag kommer från Sigtuna och susa fram så att jag inte hinner uppfatta att Märsta är helvetet på jorden. ;-)

Annars föredrar jag också små slingriga vägar. Skånela är fint.

Jag kan väl fylla på med att jag nog drömmer om att "svetta mig fram i 40", men jag är inte riktigt där än...

Vägen över Skånela är prio, så det är främst sträckan från Märsta upp till Uppsala som jag är osäker på. Jag har inga problem att cykla på landsväg, jag skippar helst cykelvägar just nu med tanke på gruset. Men gärna lite mindre trafikerade vägar, samt 50-vägar när så är möjligt.
Enstaka transporter på hårt trafikerade vägar och/eller med högre hastighet är inte uteslutet.

Tillägg: jag har uppfattningen om att vägen norr om Märsta station är grå, tråkig och tungt trafikerad, men det kanske bara är en missuppfattning. Den ser iaf lite rak och trist ut på kartan.

Senast ändrad:
LilleNo skrev:
> Tillägg: jag har uppfattningen om att vägen norr
> om Märsta station är grå, tråkig och tungt
> trafikerad, men det kanske bara är en
> missuppfattning. Den ser iaf lite rak och trist ut
> på kartan.

Om du menar vägen via Knivsta så tror att den vägen kanske är lite skojigare (iaf mindre) än "min" väg, som nog är större och rakare. Fast jag vill minnas att "min" väg iaf är LITE mysig när man kommer upp till Lunsen.

Eller så minns jag helt fel.

LilleNo skrev:
> Tillägg: jag har uppfattningen om att vägen norr om Märsta station är grå, tråkig och tungt
> trafikerad, men det kanske bara är en missuppfattning. Den ser iaf lite rak och trist ut på kartan.

Du kanske tänker på 255:an via Vassunda. Den vägen är verkligen trist.

Men norrut förbi Odensala kyrka upp mot Knivsta är vägen faktiskt riktigt mysig och lugn. Fram till Odensala har jag alltid tagit vägen över Ärlinghundra kyrka, eftersom det är en sällsynt välbevarad gammaldags väg genom småbyarna, inklusive 90-graderssvängar runt gårdstun.
Om du nu prompt ska in till Märsta, så förslår jag den här vägen därifrån: http://goo.gl/maps/NDFCB

Ändå ställer jag mig skeptisk till att förstöra en 5-milstur med stadsmiljöer och avgaser, bara för att du vill åka förbi en kyrka en dryg mil och en timslång kvällsrunda hemifrån – för du bor väl i Vallentuna.

Tänkte du köra din 29er, eller har du köpt räser?

> Tillägg: jag har uppfattningen om att vägen norr
> om Märsta station är grå, tråkig och tungt
> trafikerad, men det kanske bara är en
> missuppfattning. Den ser iaf lite rak och trist ut
> på kartan.

Att den skulle vara tungt trafikerad känner jag inte alls igen.
Tycker man att den är rak och trist så kan man svänga höger 200m efter jvg-stationen in på Brobyvägen. Efter 1km svänger man vänster i Broby mot Odensala. En av de gulligaste asfalterade krokvägar som går att uppbringa i regionen.

Cyklot B skrev:
> Men norrut förbi Odensala kyrka upp mot Knivsta
> är vägen faktiskt riktigt mysig och lugn. Fram
> till Odensala har jag alltid tagit vägen över
> Ärlinghundra kyrka, eftersom det är en sällsynt
> välbevarad gammaldags väg genom småbyarna,
> inklusive 90-graderssvängar runt gårdstun.

Det låter lovande, det är väl samma rutt som jonja tipsade om efter dig?

> Om du nu prompt ska in till Märsta, så förslår
> jag den här vägen därifrån:
> http://goo.gl/maps/NDFCB

Jag trodde att jag mer eller mindre var tvungen att passera igenom Märsta om jag ville cykla över Skånela till Uppsala (utan att behöva cykla i åttor/krumbukter). Så Märsta kan jag släppa utan problem, lunchen skall intas i Uppsala - sedan hemfärd (gärna kring 12mil totalt).

> Ändå ställer jag mig skeptisk till att
> förstöra en 5-milstur med stadsmiljöer och
> avgaser, bara för att du vill åka förbi en
> kyrka en dryg mil och en timslång kvällsrunda
> hemifrån – för du bor väl i Vallentuna.

Jovisst (Vallentuna) och jag har hört att vägen förbi Skånela skall vara trevlig att cykla, jag "samlar" inte på kyrkor specifikt. Den tråkiga delen är väl främst kring Märsta (någon mil?) om jag förstått din rutt rätt?

> Tänkte du köra din 29er, eller har du köpt
> räser?

Jag impulsköpte en Scott CR1 2012 i vintras till ett bra pris (tjänade massor med pengar!!) och sedan dess har jag otåligt vankat av & an i väntan på lvg-säsongen ;-)

Skånela är en trevlig snutt och Märsta rätt tråkigt. Bästa man gör då är att svänga höger i Åshusby mot Arlanda och sen vänster efter Starrmossen, över Arlandavägen, under E4, höger efter 300m (Brobyvägen) och höger igen efter 800m, så kommer du in på den gulliga krokvägen från Arlandahållet ist.

Jo, det är samma trevliga vägbit jag och jonja rekommenderar. Vi är fler som uppskattar den genuina kulturmiljön framför trafiklederna.

Åker du t o r behöver du väl hjälp med två rutter egentligen. ;-)
Lycka till!

En kombo av Cyklot B och Jonjas förslag låter bra. Väl i Knivsta så svänger du ned mot E4 & ihöjd med Statoil svänger du vänster mot Lagga. Efter ett tag kommer en korsning där du svänger vänster mot Uppsala längs Östunavägen.

Tillbaka
Topp