[lvg] sittställning

[lvg] sittställning
Har någon erfarenhet av att ha tränat sig till en "djupare" eller mer aero-vänlig sittställning? För egen del försöker jag arbeta mig djupare ner i bocken men känner att jag måste byta ställning ganska ofta och att jag blir trött i triceps (typ) - vet inte om det är en indikation på att jag håller/sitter fel eller om jag bara måste träna bål och andra muskler lite bättre.

Kör bål-träning en eller två gånger i veckan, blandade övningar.. plankan (i olika kombinationer), några olika ryggövningar (höftlyft och "ryggplankan") - vanliga och sneda situps.

Hur som helst, efterlyser tips och erfarenheter på hur man tränar sig till en bättre sittställning!

[lvg] sittställning
du ska ju inte bli trött i armarna, det tyder mest på att du inte är stark nog i bålen men det låter som du tränar den delen av kroppen mer än vad de flesta cyklister gör. Fortsätt träna.

Sen skadar det inte att göra en bikefit, små ändringar kan göra stor skilnad.

[lvg] sittställning
2013 tycks onekligen vara ett bikefit-år.. Men jag funderade iofs på om trötthet i armar kunde bero på för kort avstånd mellan sadel och styre (vilket möjligen gör att man lägger större vikt på armarna). Så det får väl bli bf så får vi se om det löser något.

[lvg] sittställning
Det går defenitivt att träna upp den förmågan. Sen jag började pendla på min Bianchi tempo-cykel (där man inte har något alternativ annat än att sitta extremt framåtlutat) så sitter jag mycket bekvämare på min vanliga racer.
Bianchi_SS.jpg

[lvg] sittställning
Haha, ja om man slår sig i huvve med en hammare så känns inte huvudvärken så jobbig... ;-)

(tänkte jag när jag såg ovanstående bild, jag har en bit kvar dit kan jag säga)

[lvg] sittställning
Återanvänder en gammal tråd.
Börjar komma igång så smått efter vinterdvalan. Var ute en runda på min vinterhoj (Trek CrossRip LTD 2014). Kände mig väldigt ansträngd i triceps när jag höll på hoodsen, gick jag ner i bocken kändes det direkt bättre och mer avslappnat. Vad gör jag för fel? Om jag är dåligt tränad i bålen borde jag väl ha mer problem i bocken (händerna framme i "böjen")?

Möjligt att reachen är lite lite lång för mig, kan det bero på det?

[lvg] sittställning
me.I.am sa:
Återanvänder en gammal tråd.
Börjar komma igång så smått efter vinterdvalan. Var ute en runda på min vinterhoj (Trek CrossRip LTD 2014). Kände mig väldigt ansträngd i triceps när jag höll på hoodsen, gick jag ner i bocken kändes det direkt bättre och mer avslappnat. Vad gör jag för fel? Om jag är dåligt tränad i bålen borde jag väl ha mer problem i bocken (händerna framme i "böjen")?

Möjligt att reachen är lite lite lång för mig, kan det bero på det?

Bump

[lvg] sittställning
Kör sällan i bocken när jag försöker vara Aero. Håller i hoodsen. Armarna i 90 grader. Vinkla in axlarna mot huvudet och kura ihop sig är det som gäller. Detta måste man träna på för det är ganska påfrestande. Tror inte man är särskilt Aero alls i bocken faktiskt.

[lvg] sittställning
melldorwin sa:
Kör sällan i bocken när jag försöker vara Aero. Håller i hoodsen. Armarna i 90 grader. Vinkla in axlarna mot huvudet och kura ihop sig är det som gäller. Detta måste man träna på för det är ganska påfrestande. Tror inte man är särskilt Aero alls i bocken faktiskt.
Bocken lär vara mer aero än hoodsen med "raka" armar iaf.

[lvg] sittställning
eketjall sa:
melldorwin sa:

Absolut. Man bör ju komma längre ner då. Men kollar man på tex triathlon positionen så är det ju rak rygg med armar i 90 grader. Samt insjukna axlar och göra sig så smal som möjligt som gäller. :) tror man får svårare att trampa i bocken med raka armar.. Knäna upp i bröstet.

Så upplever jag det.

[lvg] sittställning
melldorwin sa:
eketjall sa:
melldorwin sa:

Absolut. Man bör ju komma längre ner då. Men kollar man på tex triathlon positionen så är det ju rak rygg med armar i 90 grader. Samt insjukna axlar och göra sig så smal som möjligt som gäller. :) tror man får svårare att trampa i bocken med raka armar.. Knäna upp i bröstet.

Så upplever jag det.
Kanske missförstod jag dig, men jag menar också att händerna på hoodsen och armbågen i 90° är mest aero. Med raka armar menar jag "normal" hoods-position (minst aero) och bocken där emellan ur ett aero-perspektiv.

Tempo/triathlon position är ju mest lik 90° på hoodsen men smalare (därmed mer aero) och med bättre stöd.

[lvg] sittställning
me.I.am sa:
Tänkte att proffsen på Happy skulle hjälpa mig, annars kanske man får söka upp någon amatör...

Jag kör lite Bike-fit hemma som extraknäck, kör drop-in så det är bara att komma förbi! Ta med dig din styrstam, vinkelkap, svets och ett aluminiumrör på ett par dm så fixar jag resten! :-)

Tillbaka
Topp