[lvg, Sthm] Rapport om oljegrus... Bornsjön

• Trådstartare Trådstartare bng
  • Start datum Start datum

bng

Aktiv medlem
Enligt Hofvets forum rapporteras det om "oljegrus", antagligen ny asfalt, på en favoritväg för landsvägscyklister söder om Stockholm. Det gäller Norsborgsvägen, Vällingevägen, norr om Bornsjön.

Jerry kanske kan bekräfta...?

Har inte varit där på ett tag och är ute och reser för tillfället.

Ifall ingen annan har hunnit med det innan kan jag kolla upp det när jag kommer hem.

Kul att du svarade så snabbt! Jag får det säkert bekräftat imorrn, eftersom jag ska med en grupp som tänkt köra där. Fy för ny asfalt. Tar 2-3 veckor innan det är körbart igen, men då är det desto finare!

Förra våren ”förbättrade” man delar av vägarna genom att lägga löst grus på någon form av olja eller tjära.

Det låter som om detta arbete fortsätter i år…

/Husman

Idiottilltag sånt. De gjorde det på en väg i närheten av min hemort 2005, och det är fortfarande både otrevligt och farligt att cykla där.

Dom brukar reparera runt Bornsjön varje vår, dom sprutar tjära och lägger fint grus på skadorna...
Kombinationen är inte helt cykelkompatibel, gruset lossnar omgående och rullar lömskt under hjulen:-(

Men vägverket har ju aldrig brytt sig om cyklister tidigare, så man kan inte vänta sig nåt annat. Läge att byta namn till bilverket, tycker jag.

Å andra sidan brukar bilisterna leka "rally" runt Bornsjön och köra med ena framhjulet i diket i kurvorna så det ligger alltid grus i svängarna som man måste vara försiktig för... :-/

Eftersom det är så lite trafik där lär ju gruset bli liggande länge. Motionsloppet Gran Fondo 11/5 går på Vällingevägen så det var väl illa.

kinglace skrev:
-------------------------------------------------------
> Motionsloppet Gran
> Fondo 11/5 går på Vällingevägen så det var
> väl illa.

Äsch, det är väl bara att låtsas att ni är i Flandern eller Toscana.

Det där har hänt förr tex på Ekerö förbi Skå, såsmåningom blir det cykelbart igen om det är samma behandling det handlar om. Trist./J

Tillbaka
Topp