[LVG] Titanram - eller inte? Eller varför och vilken?
För den som inte vill ha kålfiber återstår alu, kanske stål som delvis tycks göra retro-come-back nu i en del kretsar. Magnesium är inte särskilt vanligt även om det finns. Titan sägs ju delvis förena stålets komfort med åtminstone alus styvhet. När man letar finner man en hel del tillverkare av titan-ramar, mestadels i USA. Fast dyra är de... Är det trots det värt att leta efter en titan-ram, ny eller beg eller ska man slå det ur hågen? Och vilken ska man i så fall välja? Kålfiber känns lite förgängligt som material i jämförelse, titan-hojarna ger mera intryck att kunna bestå åtskilliga år. Jag gillar nog klassisk geometri med horisontellt överrör (fast jag har en slopad ram med både kål och alu f n) och Moots har ju modellen Vamoots som var den första jag fastnade för. Merlin har modellen Cyrene (och Extralight) som har en klassisk elegans, tycker jag. Och så finns det ju andra tillverkare som Setavento (custombyggda), TiArrow (ofärdig webbsajt), Passoni (extremdyr men hojar som sticker ut, iaf de i blandmaterial och kål), Van Nicholas (har väl tagit över Airborne), Litespeed (äger Merlin?), Seven, Omega, Scapin, Serotta (dyr), Lynskey (custombyggda), Basso, etc.
Alltså: Värt leta titan? Vilket märke? Var köpa bäst (ja, billigast, då)?
Alltså: Värt leta titan? Vilket märke? Var köpa bäst (ja, billigast, då)?