[LVG] Titanram - eller inte? Eller varför och vilken?

NiklasL

Aktiv medlem
För den som inte vill ha kålfiber återstår alu, kanske stål som delvis tycks göra retro-come-back nu i en del kretsar. Magnesium är inte särskilt vanligt även om det finns. Titan sägs ju delvis förena stålets komfort med åtminstone alus styvhet. När man letar finner man en hel del tillverkare av titan-ramar, mestadels i USA. Fast dyra är de... Är det trots det värt att leta efter en titan-ram, ny eller beg eller ska man slå det ur hågen? Och vilken ska man i så fall välja? Kålfiber känns lite förgängligt som material i jämförelse, titan-hojarna ger mera intryck att kunna bestå åtskilliga år. Jag gillar nog klassisk geometri med horisontellt överrör (fast jag har en slopad ram med både kål och alu f n) och Moots har ju modellen Vamoots som var den första jag fastnade för. Merlin har modellen Cyrene (och Extralight) som har en klassisk elegans, tycker jag. Och så finns det ju andra tillverkare som Setavento (custombyggda), TiArrow (ofärdig webbsajt), Passoni (extremdyr men hojar som sticker ut, iaf de i blandmaterial och kål), Van Nicholas (har väl tagit över Airborne), Litespeed (äger Merlin?), Seven, Omega, Scapin, Serotta (dyr), Lynskey (custombyggda), Basso, etc.

Alltså: Värt leta titan? Vilket märke? Var köpa bäst (ja, billigast, då)?

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> två rätt fina titanramar, bra säljare är det
> oxå. tillverkaren är de som gör ramarna åt van
> nicholas.
>
> http://cgi.ebay.com/New-07-Hi-Light-HR-IIl-Titaniu
> m-Frame-54cm-Ti-Frameset_W0QQitemZ330177129945QQih
> Z014QQcategoryZ98084QQcmdZViewItem
>
> http://cgi.ebay.com/New-07-Hi-Light-HR-II-Titanium
> -Frame-54cm-Ti-Frameset_W0QQitemZ330177130121QQihZ
> 014QQcategoryZ98084QQcmdZViewItem

Loggan påminner om Airbornes: http://www.roadcyclinguk.com/news/images/Airbornbarsandstem.jpg

Finns det några tester på detta märke (Hi-Light)?

jo, som sagt, de svetsade airborne o numera van nicholas, om man ska tro "ryktena". tidigare har dekalerna varit riktigt fula, men nu till 2008 har de bytt till hur airborne såg ut förut.

har inte sett nå tester me dem, de är ju inte SÅ vanliga, inte västvärlden och med sitt namn. men finns säkert massa märken som finns tester på, där hi-light är den egentliga tillverkaren, men det är ju svårt att bevisa till 100%.

har själv en hi-light av 2007 års modell och är skitnöjd, det ända ja ångrar ä väll att ja inte tog custom :D inte för att ja vantrivs me vinklar osv. tvärt om, men hade varit kul näre ändå bara kostar 100 dollar extra, köpte den av denna kille: http://stores.ebay.com/Cycleway-Bicycle-Shop
han är lite billigare med.

men han i hongkong har ja oxå handlat av, mycket snabb o bra att ha o göra me.

min hojj: http://hem.bredband.net/baltazar/titan.html

Under 700 dollar för en titanram, som de första på ebay, är ju väldigt billigt. En Moots Vamoots från NAF kostar drygt 20k. Fast detaljarbetet på en Moots ser extremt bra ut på bild.

Kul att se din hoj på bild! Vad gillar du med din titanhoj? Varför valde du titan?

NiklasL skrev:
> Under 700 dollar för en titanram, som de första
> på ebay, är ju väldigt billigt. En Moots
> Vamoots från NAF kostar drygt 20k. Fast
> detaljarbetet på en Moots ser extremt bra ut på
> bild.
>
> Kul att se din hoj på bild! Vad gillar du med din
> titanhoj? Varför valde du titan?

ja, alltså moots osv är säkert skitfina, frågan jag ställer mig, eller stälde mig var, tycker jag att en mootsram är värt nästan 3 st hi-light ramar. o njaaa, förstår känslan me en moots, men samtidigt, kvaliten på svetsfogar osv på hi-light ramen är inte direkt dåliga, utan riktigt fina.

jag gillar den skarpt, tycker den har bra respons osv. svårt att säga om ja upplever den styvare än tidigare hojjar osv. då så mycket mer än ramen spelar in i känslan + att ja inte är nån tungviktare. men den känns helt klart stabil. varför ja valde titan? jaru, för några år sen, eller 2-3 år sen så var kolfiber hett, nu idag, tycker ja personligen att kolfiber känns så "vardagligt", det är inte den där känslan som det ändå är me en titanram. en titanram känns lite mer klassisk så att säga, den kanske en kolfiber ram, en bra sådan, ä bättre rent prestanda mässigt, men det är känslan jag ville åt. personligen så måste ja säga att ja tycker en titanram är mer "tidlös"

Lite som att jamföra följande:

http://systembolaget.se/SokDrycker/...,+torra:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar::::::
och
http://systembolaget.se/SokDrycker/...,+torra:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar::::::

Det ena kostar mycket mer att producera än det andra. Det ena är en original medans det andra försöker att komma så nära som möjligt, fast med tillverkningsfokus mer på effektivitet än kvalitet och grundmaterial som kostar mindre.

Cordon Negro räcker för de flesta, och det är helt OK, men de flesta som blindtestar det mot Salon (eller Selosse, eller Krug, eller någon annan erkänd bra årgångschampagne) märker skillnader, och de flesta som märker skillnader föredrar en av de dyrare champagner när det gäller smakupplevelsen. Det betyder inte att de köpa de dyrare varianter, för de flesta är till någon grad priskänsliga och det är svårt att betala flera gånger mer för någonting som man anser är bara lite bättre.

Mitt råd är att kolla hela marknaden. Köp alternativet som bäst passar 1) din kropp, 2) din åkstil, 3) dina ögon, och 4) din plånbok och bestäm dig för att vara nöjd med den ett tag. Låt inte produkter som du inte har råd med förstöra glädjen som du kan få av det som du har råd med.

PS - Du glömde ju Titus! ;)

Jensen skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Under 700 dollar för en titanram, som de
> första
> > på ebay, är ju väldigt billigt. En Moots
> > Vamoots från NAF kostar drygt 20k. Fast
> > detaljarbetet på en Moots ser extremt bra ut
> på
> > bild.
> >
> > Kul att se din hoj på bild! Vad gillar du med
> din
> > titanhoj? Varför valde du titan?
>
>
> ja, alltså moots osv är säkert skitfina,
> frågan jag ställer mig, eller stälde mig var,
> tycker jag att en mootsram är värt nästan 3 st
> hi-light ramar. o njaaa, förstår känslan me en
> moots, men samtidigt, kvaliten på svetsfogar osv
> på hi-light ramen är inte direkt dåliga, utan
> riktigt fina.
>
> jag gillar den skarpt, tycker den har bra respons
> osv. svårt att säga om ja upplever den styvare
> än tidigare hojjar osv. då så mycket mer än
> ramen spelar in i känslan + att ja inte är nån
> tungviktare. men den känns helt klart stabil.
> varför ja valde titan? jaru, för några år sen,
> eller 2-3 år sen så var kolfiber hett, nu idag,
> tycker ja personligen att kolfiber känns så
> "vardagligt", det är inte den där känslan som
> det ändå är me en titanram. en titanram känns
> lite mer klassisk så att säga, den kanske en
> kolfiber ram, en bra sådan, ä bättre rent
> prestanda mässigt, men det är känslan jag ville
> åt. personligen så måste ja säga att ja tycker
> en titanram är mer "tidlös"

Det du beskriver är väl ungefär hur jag tänker också. Samtidigt är det inte enbart materialet som avgör hur en cykel känns utan vad man gör med det. Gissningsvis skulle väl en välbyggd stålram passa många av oss väldigt fint - t ex Gios i stål säljs ju för stora pengar fortfarande - men det är kanske roligare att köpa senaste Scott CR1 och byta när ramen lättats ytterligare 37g året efter...

Har du Cosmic Carbone SL eller är det en annan modell? Andra klibbor, iaf, lite mer diskret än de med gul text...

Daner skrev:

/ Om champagne.../

>
> Mitt råd är att kolla hela marknaden. Köp
> alternativet som bäst passar 1) din kropp, 2) din
> åkstil, 3) dina ögon, och 4) din plånbok och
> bestäm dig för att vara nöjd med den ett tag.
> Låt inte produkter som du inte har råd med
> förstöra glädjen som du kan få av det som du
> har råd med.
>
>
>
>
> PS - Du glömde ju Titus! ;)

Hoppades du skulle hitta den här tråden... ;-) Försöker skaffa mig en uppfattning om titanmarknaden. Lite svårt, bara, att hitta vad som passar min kropp och åkstil, det finns ju inte överdrivet många som säljer titancyklar i Sverige. Har du någon Vamoots hemma att prova? Läser man tillverkarnas beskrivningar är just deras produkter bäst, exklusivast, etc.

Ekonomin är ju ett aber, men ska försöka att äntligen få min Honda VFR750F såld... räcker kanske till en titanram?

Titus - tack!

NiklasL -

Om jag hade råd så skulle jag gärna har en en av varje modell racers som jag har tillgång till (alla i 55 eller 56cm) för folk att prova.

När det gäller TiArrow är det delvis mitt fel att deras hemsida inte är färdigt. De kommer att erbjuda Alpha Q gafflar med deras build-kits och det tog mig lite tid att få hit gafflarna så Vigand kunde bygga färdigt deras democyklar. De fick allting för ett par veckor sedan så de borde vara klar med allting snart.

Om det är någon som vill prova TiArrow cyklarna så kan ni kontakta mig eller Dr spoke.
Det finns 4 modeller att prova Cycle-Cross (ny) kommer bild på hemsidan inom ett par dagar, MTB XC och Trail samt landsväg. Vi har det mesta i lager.

Vigand

NiklasL skrev:

>
> Har du Cosmic Carbone SL eller är det en annan
> modell? Andra klibbor, iaf, lite mer diskret än
> de med gul text...

är cosmic carbon SL ja, men me andra klibbor :D

angående Tiarrow, är inte de oxå svetsade i asien? vet att många märken, som säger sig tillverka sakerna på "hemmaplan", oavsett om det är sverige, holland, england usa osv. egentligen tillverkar dem i kina o ryssland :D

vad jag vill säga är att bara för att det är asien, behöver det inte vara skit. förstår det finna i t.ex. en moots, har sett sånna irl. men kan inte säga att jag kände nån skillnad mot min "ful-kines" och inte tyckte jag att svetsfogarna osv. såg 15000 kr dyrare ut :D:D rören skiljer säkert lite, men som sagt, det ska man kunna begära av moots o liknande me tanke på deras priser. en moots osv. köper man dels pga. hantverket, men även pga. "hypen" runt en sådan, en känsla av att äga en sådan, däri ligger ju även lite av deras priser.

det fina me titanramar är ju att de ofta går att få custom, alltså precis så som man vill ha dem, vilket inte är SÅ vanligt med kolfiber hojjar :D

Senast redigerad av en moderator:
Min erfarenhet av titanramar är att de i allmänhet är väldigt flexiga. Med riktigt grova rör blir det bättre, men flexet kommer man inte ifrån. Fattar inte att detta inte har diskuterats mer. Cykeltidningen Singletrack skriver i sitt senaste nummer att flexet i titanramar oftast är i huvudtriangeln och att det inte är negativt, men jag störs lite av att tappa exakthet.

hur menar du tappa i exakthet? det är inte en placebo effekt du snackar om? hehehe vi snackar ju inte centimeter :D

men visst, titanramar brukar väll kännetecknas av att de har lite mer liv i sig. men ska ja vara ärlig har ja varken märkt att det är mer livligt eller mindre styvt. men kanske ä ja som ä okänslig eller för lätt :D

Flex? Inte nått jag kännt av negativt i min 1.65kg MTB titanram, trots att jag har vart uppe på 105kg... Kör custom och få till rätt längd på styrröret, kör integrerade vevlager och kör med 73mm BB...

För övrigt så är jag inte så övertygad om att titan är det rätta för landsvägscykling, min kolfiber Canyonram skall väga typ 1-1.1kg och nuförtiden så går det att få ramar som väger ner mot 800-900g... Hittar du en titanram som väger nått sånt och inte flexar tokigt säg till... Storlekar finns det rätt många av på landsvägshojjar och rent allmänt så tycker jag de har vettig geometri, nått jag saknar lite på "standard" mtb...

Jensen: Här custombyggs det en Lynskey: http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=5187 :-) Synd bara att lacka över titanet, färgkakafonin var inget vidare tycker jag.

Orv: Satt och läste lite om RAAM där materialval diskuteras: "We have four possibilities with respect to frame material: steel, aluminum, titanium, and carbon fiber composite. Is one material more efficient than the others in terms of providing stiffness and power transfer? The short answer to this is, to many people's surprise, no!

The design and geometry of a frame determine a bike's stiffness and strength, rather than the material used. Steel in general is about twice as stiff as titanium, and three times as stiff as aluminum, but manufacturers get around these differences by varying both the thickness and diameter of the tubing. For example, a 1.5-inch diameter aluminum tube is about 5 times as stiff as a 1-inch diameter aluminum tube.(2) Practically, then, aluminum frames can be made just as stiff as (or more stiff than) a steel frame, but with less weight than a steel frame. What determines whether one bike is more stiff than another is more a factor of the geometry of the frames than the material used to build them. Manufacturers can make bikes as stiff as they wish, simply by varying geometry." (http://www.ultracycling.com/equipment/frames.html) Vissa ramar byggs nog lite mjukare beroende på användning och titan förekommer väl knappast i proffscykling, utan det blir för amatörer och långlopp där komforten är viktig för uthålligheten.

Jensen skrev:
> hur menar du tappa i exakthet?

Om man sätter sig på låg sadel och bryter med brett styre så blir det hela uppenbart. Jag har testat vridstyvhet på detta sätt med många många hojar. Jag vet inte om det är bra med väldigt styva ramar i detta avseende, men för att ta ett par exempel. 1) Om man cyklar vädigt långsamt - Raffe och jag lajade med att kunna svänga runt i verkstan i källaren - då svajar titanramen men inte stål- och aluramen. 2) Kör fristyre med titanramen, då svajar den och är inte lika snabb på svar från föraren - får nästan känslan av den skulle kunna börja vobbla om det gick fort. Detta är kanske är fel. Hade kanske för lite luft i däcken och bla bla bla, men jag vill ändå dryfta saken.-

Fredrik Larsson skrev:
> Flex? Inte nått jag kännt av negativt i min
> 1.65kg MTB titanram, trots att jag har vart uppe
> på 105kg... Kör custom och få till rätt längd
> på styrröret, kör integrerade vevlager och kör
> med 73mm BB...
>
> För övrigt så är jag inte så övertygad om
> att titan är det rätta för landsvägscykling,
> min kolfiber Canyonram skall väga typ 1-1.1kg och
> nuförtiden så går det att få ramar som väger
> ner mot 800-900g... Hittar du en titanram som
> väger nått sånt och inte flexar tokigt säg
> till... Storlekar finns det rätt många av på
> landsvägshojjar och rent allmänt så tycker jag
> de har vettig geometri, nått jag saknar lite på
> "standard" mtb...

Tror inte jag skulle märka skillnaden mellan 0,8kg och 1,1kg ramvikt (utom i plånboken). Den skillnaden är ju också lätt att utjämna genom att gå på toaletten innan man ger sig ut... :-) Men vi pratar ju olika typ av cykling här.

NiklasL skrev:
> Titan
> sägs ju delvis förena stålets komfort med
> åtminstone alus styvhet.

En rams material har inget (eller åtminstone väldigt lite) med bekvämligheten hos en cykel att göra.
Åtminstone om ramarna är såpass maskerade att de som provcyklar dem inte kan se vilket material de är gjorda av.
bildFPteaserbig1126627968_rahmen_ver4326fa8056ceb.jpg

Läs mer i den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/205123

Testet tråden handlar om står det mer om här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel//show.php3?id=1608&subnav=21&nodeid=27
Där det oxå går att tanka hem hela testet som PDF:
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/rahmen_vergleich_0605.pdf

/Håkan

Orv skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > hur menar du tappa i exakthet?
>
> Om man sätter sig på låg sadel och bryter med
> brett styre så blir det hela uppenbart. Jag har
> testat vridstyvhet på detta sätt med många
> många hojar. Jag vet inte om det är bra med
> väldigt styva ramar i detta avseende, men för
> att ta ett par exempel. 1) Om man cyklar vädigt
> långsamt - Raffe och jag lajade med att kunna
> svänga runt i verkstan i källaren - då svajar
> titanramen men inte stål- och aluramen. 2) Kör
> fristyre med titanramen, då svajar den och är
> inte lika snabb på svar från föraren - får
> nästan känslan av den skulle kunna börja vobbla
> om det gick fort. Detta är kanske är fel. Hade
> kanske för lite luft i däcken och bla bla bla,
> men jag vill ändå dryfta saken.-

men känner du nåt när du är ute i skogen med den? det är ju där det är intressant, inte hur den känns i "garaget" :D

fredrik: du har rätt i att man kan bygga en lättare o säkerligen styvare ram i kolfiber, en titanram för racer köper man inte pga. vikten. egentligen äre ju samma sak på mtb, går man bara på vikt o styvhet, så äre kolfiber eller alu som gäller även där.

finns ju en litespeed titan ram som väger 700 gram, MEN den sägs vara mjuk som spagetti :D

300g skall inte underskattas, det går att droppa några kilon på en hoj genom noggrant utvalda delar. Jag har provar en 11kg stålhoj från 2002 och lite senare så köpte jag en 7.7kg kolffiberracer, jag märkte stor skillnad...

Kolfiber på landsväg har en annan god sida, det går att designa och få sjukt bra aeroegenskaper, mycket mycket svårare och dyrare på en titanram... 700g titanram hade jag flexat sönder i första bästa backen...

CerveloSoloistC06.png

HåkanC skrev:
> NiklasL skrev:
> -----
> > Titan
> > sägs ju delvis förena stålets komfort med
> > åtminstone alus styvhet.
>
> En rams material har inget (eller åtminstone
> väldigt lite) med bekvämligheten hos en cykel
> att göra.
>
/klipp!/
>
> /Håkan

Jo, och det är ju så man skrev på ultracycling-sajten. Antagligen har man nischat in ett visst material mot viss användning och sedan blir det olika mantran som man säljer in. Majoriteten i RAAM föredrar tydligen carbon, därefter titan men vad det valet styrs av framgick inte.
För mig handlar intresset för titan även om en känsla av tidlöshet och varaktighet. Carbonramar kommer och går, det är plastigt och känns inte beständigt, men carbon har ju onekligen fördelar. Men kanske kunde man lika gärna leta efter en väldesignad stålram istället för titan? Det svåra är ju att veta vilka egenskaper en ram designats för, oavsett material.

Jensen: Jag är ingen titan-expert men när man läser om titan verkar det gå en gräns någonstans vid 1,2kg eller så innan en titanram blir för mjuk.

Fredrik Larsson skrev:
> 300g skall inte underskattas, det går att droppa
> några kilon på en hoj genom noggrant utvalda
> delar. Jag har provar en 11kg stålhoj från 2002
> och lite senare så köpte jag en 7.7kg
> kolffiberracer, jag märkte stor skillnad...
>
> Kolfiber på landsväg har en annan god sida, det
> går att designa och få sjukt bra aeroegenskaper,
> mycket mycket svårare och dyrare på en
> titanram... 700g titanram hade jag flexat sönder
> i första bästa backen...
>
> http://www.sorensensykler.no/oslo/sorensen.nsf/bil
> der/CerveloSoloistC06.png/$FILE/CerveloSoloistC06.
> png

men nu snackar du ändå om en skillnad på över 3 kg o inte 300 gram :D:D kan mycket väl tänka mig att du känner skillnad på 11 och 7,7 kg :D tror dock du skulle ha svårt att känna skillnad på en 8 kg och 7,7 kg hoj, om viktskillnaden bara låg i ramen. skillnaden du skulle kunna skulle nog mer bero på ramens egenskaper än vikt, förutsatt att du blindtestar, alltså inte påverkas av placeboeffekten, även om den inte är att förakta :D

men säg såhär, min hoj väger ganska precis 8 kg, med hjul som väger 1840 gram, utan snabbkopplingar. med ett par lätta hjul väger hojen in på ner mot 7,5 kg. med 1500 grams titan ram, så ramens vikt är inte allt för att bygga en lätt hoj, den största skillnaden märker man på hjul, när vi snackar vikt o under 1 kg. 3 kg skillnad så känner man nog skillnad oavsett del på hojjen :D

vill inte säga att kolfiber är dåligt, tvärt om, det är super. men som sagt, det är en smaksak och jag tror inte man skaffar en titanram pga. vikten, i så fall skulle du ju t.ex. inte ha en titanram på din mtb :D

för mig känns titan tidlöst, kolfiber känns 2006 :D:D

Senast redigerad av en moderator:
Det jag gillar med titanramar är att man inte har en dussinram. Man är inte somm alla andra. Det pratas om tidlöshet. Titan ger en skön känsla och den sitter i magen inte i ramen.
P5055520.JPG ht=544

De behöver inte bli så dyrt heller. Min racer har jag nog inte lagt mer än 8000:- för att bygga ihop.
Prylarna är köpta på svenska köp och sälj-sidor.

Hovets hemsida. Gav 4000:- för ram gaffel styrlager (CK) sadelstolpe samt vevparti.
Tycker jag gjorde ett litet klipp :-)

Knoparn skrev:
> Hovets hemsida. Gav 4000:- för ram gaffel
> styrlager (CK) sadelstolpe samt vevparti.
> Tycker jag gjorde ett litet klipp :-)

det gjorde du utan tvekan :D

Kan man nog säga. Snygg geometri, gillar titanfärgen och Airborne har ju en läcker logga också! Hoppas den är skön att cykla på också.

Jensen skrev:
> men känner du nåt när du är ute i skogen med
> den? det är ju där det är intressant, inte hur
> den känns i "garaget" :D

Det är sant. Det här ju - vad jag förstått - ett koncensus inom BMX sedan länge tillbaka att titan är överlägset. Jag har tänkt på det. På stig känns den OK så länge man håller i styret. Men jag är ingen expert. Min erfarenhet med titamramar säger att de är mindre styva än stål och aluminium som de är byggda i den form jag testat dom, jag vet vad som gäller rent materialmässigt, och jag bara hoppas att det flex man trycker in kommer tillbaka i en en kick-back, vilket jag tror.

Knoparn skrev:
> Det jag gillar med titanramar är att man inte har
> en dussinram.

Tja, men en sån sak skiter jag i helt och hållet. Behovet av vara unik får komma i bakgrunden i förhållande till de faktiska egenskaperna.

hakanf skrev:
> http://www.evertibikes.com verkar rätt schyssta
> också

Gillar utseendet på deras Swift: http://www.evertibikes.com/swift.htm. Fast det här känns ju lite skumt: "The smooth ride and springy liveliness remind you that you aren't on a carbon or aluminum frame." Hur är den ramen designad, egentligen? Medföljer åksjukepiller? :-D

Har du kollat in <http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=NICHO609-50r&avd=2&Ref=&artgrp=825&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std> det är en prisvärd ram som påminner om airborneramen

Roger A skrev:
> Har du kollat in det är en prisvärd ram som
> påminner om airborneramen

Det är Van Nicholas som har hand om garanti-åtaganden för Airborne numera - de sålde Airborne i Europa förut, så ev likheter är inte konstigt: http://www.vannicholas.com/ResLib/WbmFAQ.aspx.

Hej,

Jag skall fundera lite och höra med Dr Spoke om vi inte skulle fixa till en test dag där ni kan få prova samtliga våra ramar i titan: MTB XC , MTB trail , Cross samt landsväg. Landsvägs demon såldes förra veckan men vi bygger en ny så snart de senaste komponenterna kommer hem (ca 2 veckor) och då finns samtliga ramar som demo. Smaken är ju väldigt olika och känslan i hojen beror både på materialvalet samt designen. Skulle detta kanske vara av intresse? Ni skulle då lättare kunna skapa en egen uppfattning i frågan och vilken ram ni sedan väljer (även andra märken i titan) är helt upp till er. Som ny ramdesigner är det alltid intressant att få så mycket feedback som möjligt från många olika cyklister.

Vigand
TiArrow

Vigand:
Jag tycker ni verkar göra väldigt intressanta ramar, vad ligger egentligen priserna på, kunde inte hitta det på hemsidan...
Har LVG-ramarna intern wiredragning?

Samtliga ramar ligger på 9900:-
Ingen intern vajerdragning (skulle vara snyggt).
Det kommer kontinuerligt mer information och bilder på hemsidan under de närmasta veckorna.

Vigand

Transwave skrev:
> Lite förvånad att ingen nämnt märket Litespeed
> här - de har ett bra utbud av titanramar, finns
> modeller som främjar låg vikt, vridstyvhet mm.
> http://www.litespeed.com/2008/home.aspx#

Se första inlägget ;-) Litespeed och Merlin ingår numera (sedan 2000) i samma koncern. I den är Mark Lynskey tydligen VD: http://www.bike-eu.com/news/329/litespeed-owners-buy-merlin-quintana-roo.html.

> Annars ger en fin stålram en helt klart mer lik
> titan-åkegenskapskänsla än vad aluramar ger.

Förslag på fin stålram?

Transwave skrev:
> http://www.ninerbikes.com/
>
> Bästa stålramar för 29", MCR för växlar, SIR
> för SS. Sälgs via Daner på forumet. Dr Spoke
> har en SIR inne som man kan kika förbi och
> klämma lite på.

Fast den här tråden är ju taggad med [LVG]... ;-)

Bor inte så långt norrut i Sverige, blir en lång resa för att titta in hos Dr Spoke, tyvärr (iaf för långt för att cykla. På en dag. För mig, alltså).

NiklasL skrev:

> Bor inte så långt norrut i Sverige, blir en
> lång resa för att titta in hos Dr Spoke, tyvärr
> (iaf för långt för att cykla. På en dag. För
> mig, alltså).

Har samma problem som dej. Blir lite långt att åka bara för att titta på ramar hos Dr.spoke .Är ute efter en titan mtb-xc ram och har snackat en del med Dr-spoke och Vigand om det.Hoppas dock att det skall lösa sig ända .

Tillbaka
Topp