[LVG]Tour de France 2009

[LVG]Tour de France 2009
Jag förstår honom! Lance var ju bussig nog att skicka sin familj med lagets bilar till Tempotävlingar så att Contador fick fixa skjuts själv! Bra lagmedlem där Lance!

[LVG]Tour de France 2009
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> och Armstrong twittrade tillbaka. Det är ju
> löjligt. Dagis stil.

ja verkligen fånigt

[LVG]Tour de France 2009
Lance var ju inte ens på festen i Paris utan valde att vara ute med cyklister i Radio Shack. En riktig teamplayer men bara för team armstrong.

Hade inte han plockat med sin nya fru och nya barn till paris? Så sticker han ut och super med nya laget istf att vara på festen efter loppet vilket varit legitimt. Han verkar inte ens spela för team familjen.

Han är ju inte ens kul.

[LVG]Tour de France 2009
Contador måste ju bryta med Astana om han vill köra TdF nästa år, annars måste dom peta Vinokourov för att bli bjudna tror jag. Har svårt att se att TdF vill ha med han..

[LVG]Tour de France 2009
GöranH skrev:
> Är det bara jag som tycker det känns lite tomt
> så här utan TdF och Adamsson/Vacchi?

+1

[LVG]Tour de France 2009
Jagr skrev:
> Contador måste ju bryta med Astana om han vill
> köra TdF nästa år, annars måste dom peta
> Vinokourov för att bli bjudna tror jag. Har
> svårt att se att TdF vill ha med han..

Contador kör för Caisse d'Epargne eller Garmin nästa år. Hans kontrakt ska vara med Johan Bruyneel och kommer troligtvis att annuleras då han slutar i Astana.

[LVG]Tour de France 2009
GöranH skrev:
> Är det bara jag som tycker det känns lite tomt
> så här utan TdF och Adamsson/Vacchi?

Både ja och nej. Nu hinner man ju faktiskt göra en massa saker på dagarna till skillnad från de senaste tre veckorna. Dagen blir plötsligt så mycket längre ;)

[LVG]Tour de France 2009
Saknat Vacchi och Adamsson de senaste tva aren men Paul Sherwen och Phil Liggett ar ocksa bra ;). Sherwen ar en lustig prick for ovrigt - har en guldgruva pa gransen till Kenya (alltsa i ostra Uganda) nara Busia.

[LVG]Tour de France 2009
Tänkte också på touren idag och att det känns lite tomt nu när den är över, men precis som någon nämner i tråden så får man lite mera gjort på dagarna.

Jag satt framför datorn och kollade på länken som breezer rekommenderade och redan efter första etappen började jag att lyssna på deras kommentatorer och jag måste säga att det var enormt skönt att få lyssna på två kommentatorer som ägnade minst 90% av tiden åt att kommentera loppet och cykling i stort.

Tycker precis som Supertramp att Adamson och Vacchi lite för ofta glider in på allför många sidospår.

[LVG]Tour de France 2009
Tycker det är lite roligt att nu ligger GC åkarna på stranden och vilar typ, men spurtarna är igång och kör redan, både Hushovd och Cav har vunnit efter touren...

[LVG]Tour de France 2009
Nu är det dags att cykla med hjälp av egen kraft igen.....! Jobbigt men kul!
Det ju som bekant(?) rätt lätt att sitta hemma och vara soffcykelexpert haha. Ta i lite nu då, kom igen etc etc.

Adamson och Vacchi skötte sig bra, speciellt med tanke på hur långa sändningarna är. Tack Eurosport!

/Magnus

[LVG]Tour de France 2009
Men Ligget och Sherwan kommenterade ju inte cykling i år. De kommenterade Lance Armstrong. Sen så är Ligget kass på att identifiera cyklister, jag är bättre på det än vad han är! Är väl bortskämd med Vacchis förmåga på den punkten.

[LVG]Tour de France 2009
Nu efter årets TDF & GDI är avgjorda börjar Armstrong växa och växa i popularitet hos hos mig. Många andra av mina favoritcyklister har blivit ertappade som fuskare, alla utom Mr DZ (mr. rumpsalva).
Det känns nästan lite fult att tycka om Armstrong utan att man mer kanske borde tycka om andra mindre stora cyklister. Men men.

Min första order hos Livestrong.com är beställd och är på väg med UPS i skrivande stund. Sedan kommer jag nog att följa honom så gott det går inför nästa TDF och heja fram honom på plats nästa år om Team Radioshack får OK att köra TDF.

Någon som redan nu har någon hint om när målgången är i TDF 2010?

[LVG]Tour de France 2009
Det spekuleras alltid. Om det hade funnits riktiga och giltiga bevis så hade han inte cyklat idag.

Angående Contador så har han kontrakt med managementbolaget som driver Team Astana, Zeus tom 2010.
Det har spekulerats mycket, fämst om Caisse d'Epargne och Garmin men också Team Sky finns med i snacket. Dom har enligt ryktet en budget runt 15mil Euro per år och ett uttalat mål att vinna Tour de France. Till Team Sky så ryktas det också om att Wiggins och Millar kommer att gå.

Vi vet mer i höst. Dom "får" inte förhandla nya kontrakt före 1sep.

[LVG]Tour de France 2009
Jag har lite svårt att förstå varför så många ogillar Lance Armstrong. Har han i sin karriär sagt och gjort saker som är opassande? Jag har ingen koll på det.

I min värld är han en av de största idrottarna någonsin och hans målmedvetenhet och hängivenhet är beundransvärd.

Har också funderat på att beställa något från hans Livestrongkollektion.

[LVG]Tour de France 2009
Orka bry sig om han var dopad eller inte... han drar så jävla mycket publicitet till cancerforskning så att hans cykelbravader är fullständigt irrelevanta i det stora hela.

Han fördubblade troligen antalet åskådare på touren i år.

[LVG]Tour de France 2009
Otroligt att man kan tro på sådant dravel som den artikeln som clnr länkade till.
Domstolen som Michael Ashenden vittnade i sågade honom totalt.

"Never was a witness as discredited as Michael Ashenden was during the SCA arbitration. His testimony was completely comical. He testified that he had never done an EPO test, did not know anything about how EPO testing is done, had to concede that the laboratory had confirmed that the testing violated all rules and protocols, and he was left with his statement that he had spoken with the people at the French lab over lunch one day and they told him they had not done anything wrong. The arbitrators were first stunned at his admissions that he had no personal knowledge to offer as testimony, and then the astonishment turned to sympathy as the lawyers and arbitrators asked him questions, that showed he was completely unqualified to offer any scientific testimony"

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Tour de France 2009
Jag tycker att Armstron är större än cyklingen. Det han gör för cancerforskningen och uppmärksamheten kring både cancer och cykling gör honom större än hans konkurenter. Dessutom tycker jag att han är en av de största lagspelarna som alltid framhåller lagen, både sitt eget och sina konkurenters.

Sedan kommer han aldrig någonsin bli lika stor som Eddy, men det är det ju svårt att bli.

[LVG]Tour de France 2009
mzi skrev:
> Jag tycker att Armstron är större än cyklingen.
> Det han gör för cancerforskningen och
> uppmärksamheten kring både cancer och cykling
> gör honom större än hans konkurenter. Dessutom
> tycker jag att han är en av de största
> lagspelarna som alltid framhåller lagen, både
> sitt eget och sina konkurenters.
>
> Sedan kommer han aldrig någonsin bli lika stor
> som Eddy, men det är det ju svårt att bli.

+1 Kan inte sägas bättre.

[LVG]Tour de France 2009
Jag gillar Armstrong starkt, ännu mer efter att ha läst "It´s not about the bike" och "every second count". Helt klart läsvärda.

Dock står det klart under årets tour att han inte är en hjälpryttare, han är en stjärna och ska behandlas därefter. Jag tror att han tar hem TDF 2010.
Nu ska jag snart beställa mer från Livestrong, oavsett hur han cyklar så är han en fantastisk ambassadör för/mot cancer!

[LVG]Tour de France 2009
Lagspelare? Så länge alla gör som han vill ja! Hans och Bruyneels beteende mot Contador är ju så barnsligt att hälften vore nog!

Nu lämnar jag denna debatten och ska koncentrera mig på San Sebastian i stället! Ska bli skönt med lite endagslopp nu!

[LVG]Tour de France 2009
80 cent/dollar. That's a lot med tanke på alla behjärtansvärda hjälporganisationer där det på sin höjd går en futtig sekin/krona till de behövande.

Han kunde lätt bara gått vidare efter sin cancer, precis som många andra inflytelserika människor som drabbats av en tragedi.

[LVG]Tour de France 2009
Till clnr: Lance körde i princip enligt "boken". Det var Contador som visade sig vara en dålig lagspelare, attacken han gjorde som hängde av Klöden var riktigt dålig.

Och Lance är mycket mer än cykel, det han gör när han inte sitter i sadeln är betydligt viktigare än det han gör när han cyklar. Han använder sitt kändisskap på helt rätt sätt. Sen är han lite stor i mun ibland, men vilken amerikan är inte det?

[LVG]Tour de France 2009
Rock skrev:
> Till clnr: Lance körde i princip enligt "boken".
> Det var Contador som visade sig vara en dålig
> lagspelare, attacken han gjorde som hängde av
> Klöden var riktigt dålig.
>
> Och Lance är mycket mer än cykel, det han gör
> när han inte sitter i sadeln är betydligt
> viktigare än det han gör när han cyklar. Han
> använder sitt kändisskap på helt rätt sätt.
> Sen är han lite stor i mun ibland, men vilken
> amerikan är inte det?

+1 (första gången jag använder +1)

[LVG]Tour de France 2009
Jag håller med. Contador var klart starkast men körde med hjärtat istället för huvudet ett par gånger. Resultatet blev att han förbrukade mer energi än nödvändigt och hjälpte två av hans starkaste konkurrenter att vinna tid över Armstrong och Klöden. Astana blev 1, 3 och 6 på GC men det kunde ha varit ännu bättre utan att riskera någonting om Contador hade varit mindre själviskt. Armstrong visade att han var bättre på att ta del av alla möjligheterna som kom under tävlingen (ffa etapp 3) utan att öppna sig till anklagelser om att hans agerande var på något sätt osolidarisk mot Contadors chanser att vinna touren.

Rock skrev:
> Till clnr: Lance körde i princip enligt "boken".
> Det var Contador som visade sig vara en dålig
> lagspelare, attacken han gjorde som hängde av
> Klöden var riktigt dålig.
>
> Och Lance är mycket mer än cykel, det han gör
> när han inte sitter i sadeln är betydligt
> viktigare än det han gör när han cyklar. Han
> använder sitt kändisskap på helt rätt sätt.
> Sen är han lite stor i mun ibland, men vilken
> amerikan är inte det?

[LVG]Tour de France 2009
clnr skrev:
> Lagspelare? Så länge alla gör som han vill ja!
> Hans och Bruyneels beteende mot Contador är ju
> så barnsligt att hälften vore nog!

Är du säker på att du har koll på hur cykeltaktik fungerar? Contador körde allt annat än taktiskt. Och vann ändå. Vad har Contador att gnälla på?
Gnälla på slitvargarna i laget som låg och drog massvis med mil på platten för att kontrollera tävlingen? Gnälla på Klöden och Leipheimer, som ingen av dom gjorde några som helst tidsvinster på Contador, någonsin i loppet? Gnälla på Armstrong som vars enda tidsvinst i tävlingen mot Contador berodde på att han låg på rätt plats i klungan vid rätt tillfälle? Det var knappast en attack mot Contador.
Contador vann med över 4 minuter. Till de som blandade sig i tätstriden tappade han endast tid vid ett enda tillfälle, och då pga slarv vid en kantvindsåkning, och den tid han då tappade var till en lagkamrat, Armstrong.

Vad vill man om man efter detta har mage att klaga? Ville han hellre se sig vinna med 10 minuter och inte ha några lagkamrater alls på topp 10?

[LVG]Tour de France 2009
Jag förstår inte heller vad Contadors gnäll bottnar i. Såg etappen när han lämnade Klöden i bergen. T.o.m. jag som kan så lite om cykling blev förvånad och konfunderad över hans agerande.

Däremor såg jag aldrig Lance lämna sina stallkamrater.

[LVG]Tour de France 2009
Jag skulle ju inte skriva mer här med får ändra mig lite:

1: Attacken på Klöden:
Som jag såg det (och jag är inte ensam om det) så pratar AC med Klöden innan han rycker. Antingen kollar han om Klöden kan hänga med på ett ryck eller om det är OK att sticka. När han ser att Klöden inte svarar så sänker han hastigheten igen.
http://www.cyclingnews.com/news/reaction-from-stage-17?cid=OTC-RSS&attr=news_headlines

Sanningen är att Klöden är kokt hursomhelst och skulle ändå tappat när the Schlecks höjer farten nästa gång. Detta har bekräftats av Andy Schleck. Som Andy och Fränk attackerade (och SaxoBank agerade innan) så hade jag tagit varje chans att distansera dem om jag hade bra ben för dagen. Vem vet hur benen svarar nästa dag?

2: Under TdF, vilka hjälpryttare har Contador gnällt på? Det enda jag sett är att han uttalat sig om att han inte respekterar Lance Armstrong som person. Inte som cyklist. Länka mig gärna till något uttalande där han gnäller på Klöden.

[LVG]Tour de France 2009
Men om Contador hade bara låtet Bröderna Schleck ansvarar för farthållningen istället för att försöka hänga av dem så skulle han inte ha förlorat tid och ingen skulle kunna anklaga honom för att ha varit osolidarisk mot AK.

AC pratar inte tyska och AK pratar inte spanska, så de kommunicerar på engelska. Det är fullt möjligt att de misstolkade varandra. Det är också möjligt att AK ville inte avslöja muntligt inför Schleckarna att han inte kunde följa med, men ville inte vara osolidarisk mot AC och hindra honom från att försöka.

Tillbaka
Topp