[LVG]Tour de France 2009

[LVG]Tour de France 2009
sjooons skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker den är helt okej, hatade deras förra
> så detta är ett steg i rätt riktining..
>
> Vilket team har kört med samma/liknande dräkter
> längst?

Rabobank skulle jag gissa på.

Det ser ut som om det blir klungspurt idag igen. Nu tappar utbrytarna tid snabbt.

[LVG]Tour de France 2009
GöranH skrev:
> Dagens största behållning var dock Adamsson som
> retades med Vacchi genom att föra det klassiska
> resonemanget om vad som krävs för att kalla sig
> cyklist. Vacchi tyckte de blev flummigt men
> Adamsson vägrade att ge sig. En klassiker.

För en stund sedan spädde han på den diskussionen när han berättade om någon som kunde titulera sig cyklist eftersom han rehabiliterade sig från en vurpa och ett nyckelbensbrott, vilket är ett ben som Vacci inte har brutit ännu.....

[LVG]Tour de France 2009
Vacci och Adamsson är ju lite roliga (ofta på ett lite tönt-nördigt sätt) men i alla fall jag sitter ibland and önksar dom ibland kunde prata lite mer cykel (taktik, info om åkarna etc) och lite mindre "Off-Topic". Hur många gånger pratade dom tex inte om Ronnie Petterson och Ralf Edström under prologen? För att inte tala om alla slott och andra sevärdheter. Lite småmysigt men jag tycker det blir för mycket ibland.

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> Vacci och Adamsson är ju lite roliga (ofta på
> ett lite tönt-nördigt sätt) men i alla fall jag
> sitter ibland and önksar dom ibland kunde prata
> lite mer cykel (taktik, info om åkarna etc) och
> lite mindre "Off-Topic". Hur många gånger
> pratade dom tex inte om Ronnie Petterson och Ralf
> Edström under prologen? För att inte tala om
> alla slott och andra sevärdheter. Lite småmysigt
> men jag tycker det blir för mycket ibland.

Det är nog en anledning till varför folk som normalt inte cyklar eller ens kan tänka sig att följa cykelsporten slår på Tour de France under juli månad, just för att få höra Vacchi/Adamssons sommarprat genom Frankrike. Det gäller såklart att hitta en balans mellan vad cykelnördar och oinsatta vill höra, och jag tycker att de lyckats oerhört bra.

[LVG]Tour de France 2009
Sitter och slumrar i soffan framför dagen tråkiga tur då plötsligt Vacci blir upphetsad när det blir kantvind och Team Colombia splittrar klungan. Häftigt.

[LVG]Tour de France 2009
Tycker faktiskt att Team Finax körde belgiskt snyggare!

Hastigehet i mål 39.12 km/h var det snittet eller nåt annat? för så långsamt kan de väl inte cykla?

[LVG]Tour de France 2009
VeloLink skrev:
> Sitter och slumrar i soffan framför dagen
> tråkiga tur då plötsligt Vacci blir upphetsad
> när det blir kantvind och Team Colombia splittrar
> klungan. Häftigt.

haha samma här, jag vaknade till direkt när vacchi började gorma :)

[LVG]Tour de France 2009
zapiens skrev:
> Tycker faktiskt att Team Finax körde belgiskt
> snyggare!
>
> Hastigehet i mål 39.12 km/h var det snittet eller
> nåt annat? för så långsamt kan de väl inte
> cykla?

Verkar ha blåst runt 6-8 m/s motvind/kantvind i princip hela loppet.

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:

Jag håller med. De skulle kunna prata lite mindre OT. Men framförallt så tycker jag att de ska avbryta sitt OT-snack när det händer något intressant. Samtidigt får det inte blir för mycket cykelsnack, om dom rabblar namn och statistik i 2h blir det lite långsamt.

[LVG]Tour de France 2009
Dagens etapp var väldigt fin och jag fick kraftig längtan att åka ner dit och kolla in alla byar och romerska ruiner. Jag gillar när de kommenterar vyerna från helikoptern med lite historier kring när de själva cyklade runt där etc...

[LVG]Tour de France 2009
Jag gillar också deras snack om slott och vingårdar. Det går inte att bara nämna cyklisternas namn och vem som drar i 5 timmar. Jag fattar inte hur de orkar snacka så mycket under så otroligt många timmars sändning som det blir under hela touren. De borde vara helt tomma på ord när de kommer hem på kvällen. :)
/J

[LVG]Tour de France 2009
Det fina med att vara både vinnörd och cykelnörd är att man inte kan ta något av nörderierna för långt utan att det andra blir lidande.

[LVG]Tour de France 2009
Happen skrev:

Supertramp skrev:

> Jag håller med. De skulle kunna prata lite mindre OT. Men framförallt så tycker jag att de ska
> avbryta sitt OT-snack när det händer något intressant. Samtidigt får det inte blir för mycket
> cykelsnack, om dom rabblar namn och statistik i 2h blir det lite långsamt.

Jag håller inte riktigt med. OT-snacket är intressant att höra, sen kan det bli lite jobbigt som på prologen när de upprepas ett antal gånger om Rnnnie och Ralf (för nytillkommna tittare). Men de flesta viktiga händelser hinner de med att fånga upp och kommentera. När det t ex är spurt så är det full focus på detta och de ser och kommenterar en masssa saker som jag inte ser.

Sen var det väl en otrolig avslutning på dagens etapp. Hann precis köra bort ungarna från TVn när jag kom hem från jobbet och såg kantvindskörningen. KUL!

[LVG]Tour de France 2009
shadow_xtr skrev:
> vad är det för kommunikations utrustning de
> använder?

Trådlös tror jag.

[LVG]Tour de France 2009
Nu har jag sett reprisen av dagens etapp.
Det var ju otroligt spännande!

Har inte följt cykling särskilt länge, och det var första gången jag sett vad kantvind kan ställa till med i en stor klunga. Jättekul att se hur dom försökte att få till dragjobbet.

Men lite förvåndande att dom inte fick bättre flyt, speciellt i den jagande klungan! När dom då och då för en stund fick till en rullande kedja där framme så kom det alltid någon som tog en tok-förning och spurtar allt han har längst fram och drar ut kedjan till ett led och pajar allt. Eller så släpper någon rullen och kedjan spricker. Men om man är så trött så att han mer stjälper än hjälper farthållnigen, varför är man då överhuvud taget där framme?

Eller kan det ha varit åkare som gick fram och störde farthållningen med flit? Vilket team var det i så fall?

Senast redigerad av en moderator:
[LVG]Tour de France 2009
Riktigt kul också att se Armstrong ligga i där framme!
Han verkar inte vara rädd att behöva ta i när det behövs!
Rätt så ödmjuk var han också när han svarade på reportrarnas fråga om det var hans rutin som gjorde att han lyckades gå med och han svarade nåt i stil med att han låg långt upp i klungan för att "stay out of trouble" och sen hände det bara att han hade turen att råka vara på rätt plats i vid rätt tillfälle.

[LVG]Tour de France 2009
Pinsamt att inget lag fick till klungkörningen i huvudklungan på slutet. Dock imponerande av Armstrong att nästan alltid ligga rätt i klungan och undvika incidenter.

Och denna Cavendish verkar slagbar i årets upplaga!

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> Men om man är så trött så att
> han mer stjälper än hjälper farthållnigen,
> varför är man då överhuvud taget där framme?
>
> Eller kan det ha varit åkare som gick fram och
> störde farthållningen med flit? Vilket team var
> det i så fall?

Eller så kan det vara så att flera ville hålla sig långt framme, ifall det spricker av mera eller om en liten grupp försöker komma ikapp utbrytarna. Dessutom är det alltid säkrare att ligga långt framme på slutet av etappen.

[LVG]Tour de France 2009
tillmann skrev:
> Eller så kan det vara så att flera ville hålla
> sig långt framme, ifall det spricker av mera
> eller om en liten grupp försöker komma ikapp
> utbrytarna. Dessutom är det alltid säkrare att
> ligga långt framme på slutet av etappen.

Jo, dom som tappade sin rulle innan förningen kan nog vara de som låg ytterst på lä-sidan och till slut mer eller mindre ofrivilligt hamnade framme i kedjan. Men jag fattar inte de som tog en förning utan att gå åt sidan utan bara drog ut kedjan till ett led. Hände flera gånger.

[LVG]Tour de France 2009
Fan ni snackar om att Vacci och CO snackar OT,..men vad gör inte ni då?!?!?!?!

Jag har för fan läst hela sidan 4:a och jag vet fortfarande otroligt lite om ställningen i touren och vad jag missat som inet sett något..

SKÄRPNING!!!

[LVG]Tour de France 2009
Håller med de andra. Grymt irriterande när dom pratar vingårdar under två minuter på en fyratimmarssändning, man vill ju bara stänga av teven liksom.

[LVG]Tour de France 2009
Vacci och Adamsson är mysiga, men jag saknar som andra taktiksnack på djupet. Lite OT-mellansnack och vitsande på Hegerfors-nivå är välkommet på sömniga etapper men hur less är man inte på alla dumma frågor de envisas med att svara på?

Det är dags för lite utveckling tycker jag.

[LVG]Tour de France 2009
Supertramp skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så kan det vara så att flera ville
> hålla
> > sig långt framme, ifall det spricker av mera
> > eller om en liten grupp försöker komma ikapp
> > utbrytarna. Dessutom är det alltid säkrare
> att
> > ligga långt framme på slutet av etappen.
>
> Jo, dom som tappade sin rulle innan förningen kan
> nog vara de som låg ytterst på lä-sidan och
> till slut mer eller mindre ofrivilligt hamnade
> framme i kedjan. Men jag fattar inte de som tog en
> förning utan att gå åt sidan utan bara drog ut
> kedjan till ett led. Hände flera gånger.

Det är precis sånt taktiskt tänk och spekulerande man vill lyssna på och kanske få svar av initierade kommentatorer. Jag lyssnade på brittiska utsändningarna förra året, vilken skillnad, jag fick lära mig massor om taktik och tänkesätt. Det höjde tittarupplevelsen av cyklingen åtskilliga grader.

Vill jag lyssna på reseberattelser så slår jag på Packat och klart istället.

[LVG]Tour de France 2009
zapiens skrev:
> Jag lyssnade på brittiska utsändningarna förra året, vilken
> skillnad, jag fick lära mig massor om taktik och
> tänkesätt. Det höjde tittarupplevelsen av
> cyklingen åtskilliga grader.

Vare sig du menar Phil Liggett/Paul Sherwen eller eurosport med Sean Kelly och co så må dom prata taktik, men dom yrar som satan i nattmössan. Vet inte hur många gånger man hört Sean Kelly mumla på och tala om hur lagen agerar och sedan se något helt annat hända. Har han någonsin tippat rätt?
Med Liggett och Sherwen är det drama hela tiden och kunskapen om cyklisterna och att känna igen dessa är helt uselt. Bäst var förra årets tour när dom tidigt sågade Simon Gerrans och klassade honom som den sämste klättraren i långa utbrytningen till Prato Nevoso. Ni kan ju gissa vem som vann etappen.

[LVG]Tour de France 2009
orm skrev:
> köp på eurosport, kostar 49:-

jo, men jag vill typ bara kolla idag, så det känns lite onödigt.

[LVG]Tour de France 2009
Jag satsar på följande i managerspelet:

Columbia
Garmin
Astana
Saxo

Hoppas på att Columbia kör och inte sparar sig för kommande dagars spurter. De känns som de är laget som har bäst teamkänsla och de har helt klart motor för att köra fort. De har även liten chans att knipa ledartröjan med Tony Martin.
Astana har har bra tempoåkare men tror inte de är lika samkörda som Columbia och Garmin.

//j

[LVG]Tour de France 2009
Astana ser onödigt starka ut, andra heta tips är Garmin, Columbia och Saxo Bank. Tyvärr för tex Sastre, Sanchez och Astarloza så kommer de att förlora viktiga sekunder idag igen.

Jag fattar inte vad Garmin och Rabobank höll på med igår, det var pinsamt dålig körning på slutet.

Zabel är iaf guld värd för Columbia och i själva klungan så styr Hincapie, det var grym körning igår.

[LVG]Tour de France 2009
Astana har ju läge att få Armstrong i gult. De lägger nog inga fingrar emellan. Men Adamssons darling Cancellera vill nog cykla om det. I dag hoppas jag att jag lyckas spela in HELA etappen. Kändes lite snopet (¤%&8-=¤"#¤&/%) i går när det hela slutade precis efter att kantvinden splittrade huvudklungan och jag vaknat ur slumret.

[LVG]Tour de France 2009
zapiens skrev:
> Tycker faktiskt att Team Finax körde belgiskt
> snyggare!

+1!
Dom hade behövt Leo i klungan med sin visselpipa för att styra upp det hela!

Tillbaka
Topp