[lvg] Tour of Jamtland

bonbon

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Har inte sett nåt skrivet om den här fantastiska nyheten:
Nytt etapplopp för elit + endagars motionslopp i Jämtland och Trøndelag.

Eftersom jag inte tillhör internationell elit kommer jag att köra motionsloppet. Motionsloppet är samma sträcka som etapp 3, Trondheim-Åre. Är bansträckningen den jag tror är det exakt 47 gånger vackrare än Vätternrundan.

ToJ-e3.jpg ht=219

Start: Trondheim
Mål: Åre
Sträcka: 214 km
Höjdmeter: 1800 m
Datum: Lördagen den 7:e Augusti 2010
Pris: 795:-

Edit: http://www.tourofjamtland.se/

Senast redigerad av en moderator:

Peppeluns

Medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Vättern är bokad i sommar och studentbudgeten ansträngd. Hoppas verkligen det går bra i år så att de kör igen 2011, då är jag lätt med i motionsvarianten!

[lvg] Tour of Jamtland
Peppeluns skrev:
-------------------------------------------------------
> Vättern är bokad i sommar och studentbudgeten ansträngd.

Sälj VR-starten på Tradera och gör något roligare för pengarna?

bigmollo

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
the_TnT skrev:
> Peppeluns skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vättern är bokad i sommar och studentbudgeten
> ansträngd.
>
> Sälj VR-starten på Tradera och gör något
> roligare för pengarna?

Tänkte samma sak. En brevet kostar 150.- Då kan man välja mellan 20, 30, 40, 60 och 100 mil. Men då är det inte 17.000 startande förstås. :)
/J

bjorre

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
bigmollo skrev:
> Men då är det inte 17.000 startande förstås. :)

Snart så blir det nog det...

Peppeluns

Medlem
[lvg] Tour of Jamtland
2 motargument till det:

-Jag måste fortsätta säga nej när folk första reaktion på att jag cyklar är att fråga om jag cyklat Vättern

-Jag gifter mig samma dag som ToJä går (vilket iof i sig borde vara ett starkare argument än Vättern när jag tänker efter, samt kanske det första jag tänker på när jag ser datumet. Oops.)

Det där med breveter är däremot inte dumt, lite synd bara att de är en bristvara här uppe i Norrland (förutom 2x20mil i Sundsvall).

Tips och förslag gällande en eventuell försäljning av fästmö undanbedes vänligast :)

Timothy

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Peppeluns skrev:
> -Jag måste fortsätta säga nej när folk första
> reaktion på att jag cyklar är att fråga om jag
> cyklat Vättern

Det är sjukt, jag får den varje dag på jobbet när dom ser att man cyklat.

Fikasvettot

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
bigmollo skrev:
> Tänkte samma sak. En brevet kostar 150.-

100:- om man skippar medaljen.

Peppeluns skrev:
> 2 motargument till det:
>
> -Jag måste fortsätta säga nej när folk första
> reaktion på att jag cyklar är att fråga om jag
> cyklat Vättern

Det gör ju folk förvirrade när man cyklar en massa och inte vill cykla runt Vättern. Alltså är det ett argument att skippa VR.

lleberg

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
mindful skrev:
> Köra lvg i Jämtland, är det inte lite som att
> åka till Skåne för att köra skidor? ;o)

Vad är din poäng?
Att lvg är roligast när det är platt som en pannkaka och blåser?

[lvg] Tour of Jamtland
Fikasvettot skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> > Tänkte samma sak. En brevet kostar 150.-
>
> 100:- om man skippar medaljen.

0,- om man bara cyklar långt ändå (förutsätter att fikabudgeten förblir lika mellan alla tre, men i realiteten blir det nog dyrare fika ju mindre man betalat för att cykla?).

> Det gör ju folk förvirrade när man cyklar en
> massa och inte vill cykla runt Vättern. Alltså
> är det ett argument att skippa VR.

Indeed.

Fikasvettot

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
the_TnT skrev:
> men i realiteten blir det nog
> dyrare fika ju mindre man betalat för att
> cykla?).

Jag befarar att ju mer man betalat desto mer bråttom har man, och då sjunker kvalitén på fikat.

DIRAVI

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Peppeluns skrev:

> Det där med breveter är däremot inte dumt, lite
> synd bara att de är en bristvara här uppe i
> Norrland (förutom 2x20mil i Sundsvall).
>

+ 2X300 km + 400 km +600km, tror samtliga vänder i Jämtland. 600km går från Sundsvall via Ragunda, runt Storsjön och tillbaka.

cerro

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Trevligt, jag har kört sista biten :) Lär vara kul att köra då det inte ser ut som nere i södern där uppe. Helt annan natur. Men samma dag som Grenserittet så blir inget Jämtland för mig

staine

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Timothy skrev:

> Det är sjukt, jag får den varje dag på jobbet
> när dom ser att man cyklat.

?? Jobbar du på långvården eller?

bonbon

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Little Stereo skrev:
> Lite beroende på vart man bor i landet är det
> rätt långt till Jämtland...

Hade fått intrycket att halva happy redan bodde i Åre under sommarhalvåret? :)
Kan nämna att det finns flera varianter av flyg, buss och tåg till Östersund, Åre och Trondheim.

Eftersom jag har lite restid att amortera över andra aktiviteter däruppe kommer jag antagligen att åka med http://www.ybuss.se
De går från bl.a Centralen i Stockholm till destinationerna ovan, är billiga, har internet ombord och transporterar cyklar.

mindful

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
>
> Vad är din poäng?
> Att lvg är roligast när det är platt som en
> pannkaka och blåser?
Mja min poäng är väl att mtb i Jämtland förmodligen är mycket roligare än lvg i Jämtland. Men om man nu har tvångstankar som förhindrar en att köra med breda hjul så är det nog roligare att hoja i Jämtland än i Skåne, visst. ;o)

Fikasvettot

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Varför skulle det nödvändigtvis vara det? Fina vägar genom ett fantastiskt landskap. Eller MTB på en vandringsled som slutar i en myr. ;)

Det går att cykla det mesta i Jämtland. Eller Skåne. Om man inte har tvångstankar.

bigmollo

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Fikasvettot skrev:
> Det går att cykla det mesta i Jämtland. Eller
> Skåne. Om man inte har tvångstankar.

Absolut.
Vill man ha det bästa av båda världar så tar man med skogshojen också, och kör sig fördärvad i Åre dan efter.
/J

Pär L

Ny medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Då vart man anmäld. Med tanke på den långa resan upp får det bli en hel vecka i Åre med utförscykling, utflykter på racer och motionsloppet som final på veckan.

100 mil i bil enkel resa är inget att se fram emot men med en stor hög skivor och några förarbyten borde den gå att överleva.

Någon som har koll på hur stora stigningar vi har att se fram emot? Man kanske borde se över utväxlingen inför start. Snackar vi 5, 10 eller 15%?

Kneecap

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Tjena!

bör vara minste en backe med 10% om den inte är brantare.. Det är den vid c:a 14 mil, backen in till Sverige.. Lite osäker vilken väg dom tar dock.. Men är det den södra så ska den vara mer än tio..
Är dock helt säker på att bergstempot börjar med en nätt stigning på 18%..

bonbon

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Tyvärr verkade en felstavad "Petter NORDTUG" ha DNF:at enligt resultatlistan.

Jag ska skriva ihop lite när jag samlat kraft :) men det här motionsloppet är fasen helt fantastiskt med svenska mått mätt.

bonbon

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Rapport!

Klev upp halv fem på morgonen eftersom jag hade boende i Östersund. Det fanns tillval i anmälan att bli transporterad från Åre till start, släpptes av vid Åre station vid halvsjutiden av min chaufför. 10 minuter senare kom jag på att jag glömt hjälmen i Östersund. Lyckas fixa en hjälm på fem minuter från Holiday Club i Åre. Försök göra motsvarande i Stockholm samma tid.

På bussen var jag fortfarande duktigt morgonseg, då var det skönt att småslumrande lyssna till en massa cykelsnack. Bussen kom lite senare än planerat till starten pga inväntande av extrabilar och en liten felkörning på slutet. Väl framme var det väl en timma för förberedelser: cyklar, nummerlappar, chip, vatten, pissa, ombytespåsetransport och uppvärmning. Alldeles lagom för att ostressat fixa allt och snacka lite.

Starten gick 11 gemensamt med elitfältet. Jag hade tänkt ta det lungt i början men ca 10 minuter in började fältet spricka upp lite en bit framför så jag började köra på lite. Det slutade med att jag tillsammans med några andra drog fram en grupp på kanske 40 gubbar i början av stigningen upp mot Selbus efter ca 22km. Där går det upp knappa 500hm. Kände mig oförskämt stark men vågade inte lämna gruppen. Väl uppe bjöds det på en hel del upp och ner, och fantastisk utsikt. Spurtade på ett bergspris utan respons, och svarade framgångsrikt på en norsk kille på ett spurtpris medan jag fortfarande var pigg.

Då och då hämtade vi in lite motionärer som droppat från klungan, och kanske tappade några enstaka själva. Det var många trevliga killar i vår grupp, bl.a fångade vi in en trevlig hofvare som jag kände igen från Södertörn, och en stark gubbe i Brudpigakläder som körde med bra attityd. Vid andra depån lyckades vi med konststycket att dela in oss i tre grupper. En fortsätt, en vatten och en vatten+pissa. Jag och två-tre andra valde vatten. Det var i början på andra stora stigningen upp mot gränsen och vi segade ikapp en tre fyra andra efter ett tag. Uppe efter gränsen velades det lite med farten men så småningom blev det en grupp om ca fem-sex då vi droppade och fångade några under tiden. Jag hade inte räknat så noga på tankningsbehovet och det straffade sig efter gränsen. Var rätt låg på vatten och kolhydrater sista 50km, men lyckades hänga med min grupp i mål trots att vi tappade några.

Är mycket nöjd med min insats, både för att jag för en gångs skull kunde bidra mycket med farthållning, och att jag hängde kvar på slutet.
Dock lite besviken över att jag slarvade med tankningsmarginaler och att jag inte fotade något uppe vid Selbussjön, för det fanns faktiskt möjlighet till det.

Vädret var för övrigt löjligt bra, mest sol och 15-20 grader. Motvind påstod någon efteråt men jag tror inte det var många sekundmeter.

Beklagar få och dåliga bilder.

06:10, på väg in mot Åre från Östersund
849.jpg ht=480

06:30, Lastning av cyklar och gubbar vid Åre Station.
850.jpg ht=480

10:30, sista förberedelserna vid tekniska högskolan utanför Trondheim.
851.jpg ht=640

18:00 Har stulit hälften av allt godis som fanns vid målgången och rullar mot nikotindepån.
170.jpg ht=474

moody

Aktiv medlem
[lvg] Tour of Jamtland
Så det är där uppe bland fjällen som din föredömliga backteknik kommer:)
Härligt att se och läsa. Bra kört. Verkar ha varit ett skoj lopp.
/E

edit: gjorde inlägget läsligt

Senast redigerad av en moderator:
Topp