Rapport!
Klev upp halv fem på morgonen eftersom jag hade boende i Östersund. Det fanns tillval i anmälan att bli transporterad från Åre till start, släpptes av vid Åre station vid halvsjutiden av min chaufför. 10 minuter senare kom jag på att jag glömt hjälmen i Östersund. Lyckas fixa en hjälm på fem minuter från Holiday Club i Åre. Försök göra motsvarande i Stockholm samma tid.
På bussen var jag fortfarande duktigt morgonseg, då var det skönt att småslumrande lyssna till en massa cykelsnack. Bussen kom lite senare än planerat till starten pga inväntande av extrabilar och en liten felkörning på slutet. Väl framme var det väl en timma för förberedelser: cyklar, nummerlappar, chip, vatten, pissa, ombytespåsetransport och uppvärmning. Alldeles lagom för att ostressat fixa allt och snacka lite.
Starten gick 11 gemensamt med elitfältet. Jag hade tänkt ta det lungt i början men ca 10 minuter in började fältet spricka upp lite en bit framför så jag började köra på lite. Det slutade med att jag tillsammans med några andra drog fram en grupp på kanske 40 gubbar i början av stigningen upp mot Selbus efter ca 22km. Där går det upp knappa 500hm. Kände mig oförskämt stark men vågade inte lämna gruppen. Väl uppe bjöds det på en hel del upp och ner, och fantastisk utsikt. Spurtade på ett bergspris utan respons, och svarade framgångsrikt på en norsk kille på ett spurtpris medan jag fortfarande var pigg.
Då och då hämtade vi in lite motionärer som droppat från klungan, och kanske tappade några enstaka själva. Det var många trevliga killar i vår grupp, bl.a fångade vi in en trevlig hofvare som jag kände igen från Södertörn, och en stark gubbe i Brudpigakläder som körde med bra attityd. Vid andra depån lyckades vi med konststycket att dela in oss i tre grupper. En fortsätt, en vatten och en vatten+pissa. Jag och två-tre andra valde vatten. Det var i början på andra stora stigningen upp mot gränsen och vi segade ikapp en tre fyra andra efter ett tag. Uppe efter gränsen velades det lite med farten men så småningom blev det en grupp om ca fem-sex då vi droppade och fångade några under tiden. Jag hade inte räknat så noga på tankningsbehovet och det straffade sig efter gränsen. Var rätt låg på vatten och kolhydrater sista 50km, men lyckades hänga med min grupp i mål trots att vi tappade några.
Är mycket nöjd med min insats, både för att jag för en gångs skull kunde bidra mycket med farthållning, och att jag hängde kvar på slutet.
Dock lite besviken över att jag slarvade med tankningsmarginaler och att jag inte fotade något uppe vid Selbussjön, för det fanns faktiskt möjlighet till det.
Vädret var för övrigt löjligt bra, mest sol och 15-20 grader. Motvind påstod någon efteråt men jag tror inte det var många sekundmeter.
Beklagar få och dåliga bilder.
06:10, på väg in mot Åre från Östersund
06:30, Lastning av cyklar och gubbar vid Åre Station.
10:30, sista förberedelserna vid tekniska högskolan utanför Trondheim.
18:00 Har stulit hälften av allt godis som fanns vid målgången och rullar mot nikotindepån.