[LVG] Turtips - Söder om Alignsås

Sambal Oelek

Aktiv medlem
I veckan var jag ut på så otroligt skön tur i mina nya favorittrakter mellan Alignsås och Borås. Tänkte dela med mig av den, den är värd det! Kopierat från Strava här så det kanske blir lite dumt, men ändå, här är det:

Tänkte jag skulle utforska lite mer sydost om Alignsås. Så det blev lite Stravahöftande för att få till denna fina rutt på nästan 10 mil. Har tidigare cyklat mellan Hindås och Edsås, Ödenäs och däromkring. Helt otroligt är det ju, detta var inte sämre. Faktum är att det var nog ännu bättre :)

Några kilometer efter start mitt i en skön nedförsbacke svängde jag vänster in på grus! Ganska ok dock, väldigt bra i början men lite sämre på slutet. Varande inte så länge iaf. Det var väldigt fint här på vägen till Borås. Kuperat och ganska lättcyklat. Tog och svängde in vid Sparsör och sedan genom Frufällan och mot Borås. Eftersom jag tidigare inte cyklat i Borås så fick det bli rakt genom stan. Det var ju skoj med lite stadsmiljöer som omväxling.

Efter Borås blev det lite mer spännande och slingrigt. Hultafors, tumstocksbyn. Var ju väldigt häftigt. Sedan skön stigning upp mot Olsfors och det fortsatte lite smått så ett tag, slingrigt och härligt också.

Sedan blev det riktigt häftigt!! Väntade lite på att det skulle börja gå nedför, och det gjorde det verkligen, ner mot Stenkulla (90% säker) var det nåt otroligt ballt, nedför och ruggigt slingrigt med bra grepp. Trots det vågade jag inte pressa fullt ibland för det var såpass slingrigt alltså. Det var nog den ballaste utförsåkningen jag nånsin varit med om!

Efter det kom det nästan två mil ganska rak landsväg utan någon sväng. Bara att nöta på. Gick länge längs med en ån, Henå tror jag den hette. Väldigt fint. Sedan var jag ute på en stor väg igen och mitt i en nedförsbacke fick man svänga in höger och börja på slutspurten förbi Ljungsås. Blev lite grus där ett tag innan jag var framme men denna gången bra grus så det var bara härligt.

Sammanfattningsvis var detta en av de bästa rutter jag tagit. Precis i min smak, kuperat och slingrigt med episka vyer och tight trädrally. Det var knappast sista gången jag cyklade i dessa trakter! Målet där ligger precis vid en badplats där jag tog ett snabbdopp och svalkade av mig lite i grunda härliga Sandsjön.

Det här var då min rutt jag tog, se Strava. Men det skulle ju gå att förbättra. Jag tyckte det var bra förutom den första knäcken från väg 180, man skulle kunna köra hela Ljungsås-sträckan där och sedan på höger sida om sjön Säven så slipper man nog det mesta gruset, iaf det värsta gruset, då missar man iofs den fina badsjön. Samt att man kunde köra lite utanför Borås kanske om man vill slippa rödljus och sådant, kanske genom Hestra, vet inte riktigt. Bifogat är iaf rutten med hela Ljungsås-sträckan som nog är att föredra.

-------------------------------------------

Rutten, om det syns så är min ursprungliga tur de smala röda handritade där.

RuntBredared.png

Startade här bredvid lilla Sandsjön nära Lida.

Cykling1605021.jpg

Blev lite grus här innan väg 42.

Cykling1605029.jpg

Sedan stötte jag på Säveåns början! En gammal fin stenbro också. Rinner från Vänga Mosse till sjön Säven.

Cykling1605027.jpg

Svängde in till Sparsör och körde längs med Öresjö.

Cykling1605026.jpg

Hultafors. Mysig bruksort. Senare svängde man upp höger och klättrade lite för att ännu senare åka utför utav bara böfvelen!

Cykling1605024.jpg

Tillbaka vid Sandsjön och det blev ett dopp där, var uppfriskande men inte askallt! :)

Cykling1605022.jpg

Bilagor

Senast ändrad:
Det var inte alls dumt nä :)

Rubriken på tråden satte jag avsikligt lite brett så man kan fylla på med andra rutter i detta område. Om någon har en bra, posta gärna!

Jag har en till här....

Kombinerade olika fina vägar jag kört tidigare. Tog det göttaste! Vägen genom Härsjön där är ju väldigt angenäm. Vägen från Hindås till Floda var ju helt fantastisk!!! Det är en av de finaste sträckor jag känner till, och då har jag cyklat ganska mycket olika vägar nu måste jag säga. Fika i Ödenäs blev det. Det var verkligen öde i Ödenäs, nu var det dock i rusningstrafik så jag hörde tre bilar åka förbi när jag låg i gräset och spanade ut över vidderna.

Tillbakavägen går en kilometer eller så på "ok" grusväg. Vill man slippa det helt kan man ta Rågårdsvägen istället. En riktigt fin tiomilatur detta, rekommenderas varmt!

Rutten här, se GPX också nedan.

JonseredEdss.png

Öde i Ödenäs

20160411_163627.jpg

Sjöracing

20160411_170152.jpg

Från Edsås och hemåt

20160411_171250.jpg

Bilagor

Det blev en CX istället för racer, så nu passade jag på att crossa till favoritrundan lite granna. Hittade lite grus/stig och tyckte det var riktigt bra faktiskt. Mest asfalt, men lite grus och någon kort genväg på stig också. Start/mål i Floda (transport dit för min del via Skallsjö)

Tr.png

Visa bilaga Track 016.gpx

------------

20170613_163627_HDR.jpg

20170613_170555_HDR.jpg

20170613_174058_HDR.jpg

20170613_174851_HDR.jpg

Tillbaka
Topp