[Lvg] Utväxling för Gran Canaria

RideOn

Medlem
Kommer åka på semester till Gran Canaria lite senare i vår.
Var där och hyrde en räser för ett par år sedan, minns att den hade compact-vevar och att det var backigt. Minns dock inte riktigt hur jag utnyttjade växlarna.

Denna resan kommer jag ta med egen cykel, med effektmätare och 130mm-spindel.
Frågan är: kommer det vara tillräckligt med 39-28 på GC? (eller ska jag byta till tråkiga 110mm-vevar utan effektmätare).
Vill inte behöva undvika några rutter pga lutningen...

FTPn hos själva motorn är för tillfället nånstans kring 4,5W/kg.
Motorn är dessutom en typisk masher som gärna ligger på alldeles för låg kadens (jag veeet, jag ska jobba på det).

Vad tror ni?

Inga superbranta partier på GC direkt, den enda som överstiger 14-15% är ett par hundra meter på den dåliga vägen upp från Barranquillo Andrés mellan GC-505 och GC-605.
Och som det skrivs i inlägget ovan så borde det inte vara ett problem med motortypen du beskriver.

Själv ligger jag åtminstone 1W/kg lägre och gillar att spinna, så något annat än kompakt vore otänkbart :)

emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga superbranta partier på GC direkt, den enda
> som överstiger 14-15% är ett par hundra meter
> på den dåliga vägen upp från Barranquillo
> Andrés mellan GC-505 och GC-605.
> Och som det skrivs i inlägget ovan så borde det
> inte vara ett problem med motortypen du
> beskriver.
>
> Själv ligger jag åtminstone 1W/kg lägre och
> gillar att spinna, så något annat än kompakt
> vore otänkbart :)

Du har missat några backar på ön hör jag! Tuffaste backen på ön är, mig veterligt, GC-606:an och den snittar första 2 km runt 15% och har ytterligare några rätt tuffa kilometrar. Dessutom bjuder backen från La Pasadilla upp till Cazadores på ramper med lutning på över 20%.

Sen går det säkerligen att ta sig uppför dessa backar med 39-28 också med den karaktäristik och kapacitet TS har.

Profiler för nämnda backar:
http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID=10026
http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=209

En backe som inte är lika tuff, men mentalt jobbig tycker jag är denna http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=218 Det jobbiga är att man kör nere i en dal och det ser inte ut att vara speciellt brant, men i verkligheten blir det bara brantare och brantare. Dock aldrig brutalt.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> Du har missat några backar på ön hör jag!

Säkerligen. Mest cyklat på södra halvan av ön i olika varianter upp mot toppen.

GoranS skrev:
> Dessutom bjuder backen från La Pasadilla upp till
> Cazadores på ramper med lutning på över 20%.
>
> Sen går det säkerligen att ta sig uppför dessa
> backar med 39-28 också med den karaktäristik och
> kapacitet TS har.

När jag var nere nu över nyår hoppade över jag att köra VOTT då jag "bara" hade 34-28 som utväxling och tyckte den var jobbig nog med 34-32 året innan. Dock läste jag inte på ordentligt så jag lyckedes köra Pasadilla-stigningen ovetandes... Det var lite utmanande, trodde inte jag kunde prestera hög effekt på 50 i kadens men jag hade inte mycket val. :-)

Senast ändrad:
Med den motorn så räcker 39-28 utan något ofrivilligt krängande. Det värsta är väl första kilometern i valley of the tears där du kanske får gå ner på 50 kadens på 4w/kg i några minuter. Överallt annars kan du hålla minst 80-90 i kadens med den utväxlingen i distanstempo. Skönt att du slipper byta!

RideOn skrev:
> Hm
> Så svaret är "kanske".
> Typiskt ;)

Nja, det där går att räkna på ganska lätt med t.ex. http://bikecalculator.com/

Med en FTP på 4,5w/kg så du känner dig antagligen komfortabel med att kontinuerligt ligga på knappa 4w/kg i backarna delar av en långtur, vilket ger runt 10 km/t vid 12% lutning. För att hålla 10 km/t så behöver du med 39-28 hålla en kadens på 57. Är det ok så är du good to go. Sen kommer du kanske behöva gå ner under 50 i kadens vid de absolut brantaste delarna.

GoranS skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga superbranta partier på GC direkt, den
> enda
> > som överstiger 14-15% är ett par hundra meter
> > på den dåliga vägen upp från Barranquillo
> > Andrés mellan GC-505 och GC-605.
> > Och som det skrivs i inlägget ovan så borde
> det
> > inte vara ett problem med motortypen du
> > beskriver.
> >
> > Själv ligger jag åtminstone 1W/kg lägre och
> > gillar att spinna, så något annat än kompakt
> > vore otänkbart :)
>
> Du har missat några backar på ön hör jag!
> Tuffaste backen på ön är, mig veterligt,
> GC-606:an och den snittar första 2 km runt 15%
> och har ytterligare några rätt tuffa kilometrar.
> Dessutom bjuder backen från La Pasadilla upp till
> Cazadores på ramper med lutning på över 20%.
>
> Sen går det säkerligen att ta sig uppför dessa
> backar med 39-28 också med den karaktäristik och
> kapacitet TS har.
>
> Profiler för nämnda backar:
> http://www.climbbybike.com/climb.asp?qryMountainID
> =10026
> http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=
> 209
>
> En backe som inte är lika tuff, men mentalt
> jobbig tycker jag är denna
> http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=
> 218 Det jobbiga är att man kör nere i en dal och
> det ser inte ut att vara speciellt brant, men i
> verkligheten blir det bara brantare och brantare.
> Dock aldrig brutalt.

Sista backen är helt sjuk ,skummaste jag cyklat , tyckte att det såg ut att vara helt platt när jag hade 8% på datorn .
Märktes i benen också förstås .

M

Håller med om att Guayadeque-backen är übermental!
Men om man cyklar MTB är det ett bra alternativ upp till toppen,för där asfalten slutar fortsätter man på grus med en slutspurt på en vansinnigt brant oljegrus upp till stora vägen. Tog mig upp på 20/32, men kompisarna fick gå..

/S

Ah, tur att det är rätt dålig grusväg en bit, för jag hade ngn fundering på om man kanske skulle kunnat "gena" upp där med racer. När jag såg inledningen på grusvägen insåg jag dock att det inte var ett experiment som skulle ha slutat lyckligt. Ser f.ö. ut som det är rätt långt ifrån platt även på grusvägspartiet. Ridewithgps ger 240 höjdmeter på 2,15 km grusväg och lika många höjdmeter på 1,85 km belagd väg, d.v.s. 11 resp. 13% snittlutning.

F.ö. vore det kul om någon kunde ge en förklaring till varför man ögonen lurar en så totalt på hur brant det är. Är det att vägen är rak och man har så mkt lutning på sidorna att lutningen framåt "dränks" i det eller är det att man saknar referens till vad som är horisontellt?

Off-topic:
En annan väg som också är lurig är biten från tunneln någon/några km innan Timmelsjoch/Passo Rombo då man kommer från italienska sidan. När jag kom ut ur tunneln var jag helt säker på att det efter högerböjen skulle gå svagt utför medan det i själva verket är några procent uppför.
Rombo.PNG

En tredje synvilleväg: Vi var några stycken som låg i en liten grupp på vägen uppåt längs floden i Val di Fiemme, precis öster om där vägen från Passo Manghen kommer ner i dalen. Han som låg främst drog på lite och vi andra tyckte att han gott kunde sänka tempot och ta det lite lugnare. Han invände att det gick ju utför och blev rätt förvånad när vi påpekade att vattnet i floden i så fall rann uppför.

Cyklat mycket med 53x39 samt en 11-28 kassett på både G.C, Teneriffa och i Pyrenéerna. Har aldrig upplevt mig begränsad mer än några få hundra meter här och där. Dock bestämde jag mig för att testa kompakt-vev när jag uppgraderade bergscykeln under hösten. Förra veckan under klättring från San Andres till Chamorga på Teneiffa, gick det upp ett ljus, 39-28 går att åka nästan överallt men du får garanterat inte vila.. 34-28 är en galet lätt växel som medger återhämtning i de brantaste partier. Min slutsats är 53x39 går utmärkt, men 50x34 är galet behagligt när det går tungt och speciellt när det gått tungt ett tag; då man nästan alltid har en eller två lättare växlar kvar!

mattias737 skrev:
> Cyklat mycket med 53x39 samt en 11-28 kassett på
> både G.C, Teneriffa och i Pyrenéerna. Har aldrig
> upplevt mig begränsad mer än några få hundra
> meter här och där. Dock bestämde jag mig för
> att testa kompakt-vev när jag uppgraderade
> bergscykeln under hösten. Förra veckan under
> klättring från San Andres till Chamorga på
> Teneiffa, gick det upp ett ljus, 39-28 går att
> åka nästan överallt men du får garanterat inte
> vila.. 34-28 är en galet lätt växel som medger
> återhämtning i de brantaste partier. Min
> slutsats är 53x39 går utmärkt, men 50x34 är
> galet behagligt när det går tungt och speciellt
> när det gått tungt ett tag; då man nästan
> alltid har en eller två lättare växlar kvar!

Och då är ju vägen från San Andres ändå en "åkbacke" och inte någon "brytbacke" (för du menar väl "stora" vägen upp!?) .

Sen är jag inte tillräckligt duktig för att tycka att VOTT är "behaglig" ens med 34-28.

Senast ändrad:
Ja det va stora vägen! Och jag är helt enig att det inte är någon bryt backe. Poängen var möjligheten som jag tidigare inte haft, att ligga o trycka hårt, sedan när jag behöver andas lite så har man fortfarande massa växlar kvar, för att få lite syre ut i kroppen.

Tillbaka
Topp