[LVG] Vevparti, Compact eller större?

IngvarW

Aktiv medlem
Hej, någon insatt happyist kanske kan förklara när man skall välja compact eller välja större vevparti?

Själv har jag Ultegra compact och kan drälla runt på träningar i snabbgrupper utan större problem. Har jag i så fall nytta av några kuggar till på vevpartiet och vid vilka tillfällen? Är det först i större farter nedför som jag får nytta av att inte behöva trampa som en tok pga några kuggar till?

Finns det någon matematisk formel som tar hänsyn till hävstångsprinciper och +ANNAT?

Vad säger ni som har koll?

Med vänlig hälsning Ingvar

10-delat eller 11-delat? Har du 11-delat så är det samma vevparti, bara andra drev.

Största fördelen med standardvevparti tycker jag är att du kan ligga och cykla med 39t klingan mer. 34t som på kompakt är ju bara bra i backar men du då mer eller mindre måste ligga på 50t på platt oavsett hur sakta det går.

Största fördelen med standard tycker jag är att man får tätare mellan växlarna. Att klingorna är större kompenserar man med en lägre utväxlad kassett.

Jag 11-delat sedan förra veckan och 11-28 tror jag på kassetten bak. Ingen aning hur långa vevarmarna är men compact sägs det vara, är väl 50/34 kuggar eller har jag fel?

IngvarW: Då är det bara att köpa andra drev om du vill prova annat. Slipper byta vevparti och krångla om man vill gå mellan de olika med Shimanos nya 4-bults drev :)

Du kan ju laborera en del med olika klingor till compactvevpartiet och olika kassetter därtill. Använder du aldrig t ex 11 och 28 på din kassett, så kan du minska omfånget och få tätare stegring. Jag skulle nog vilja ha kvar iallafall 12an till 50-klingan för att inte trampa ur, så kanske en 12-25 kassett? Känns 34-klingan fortfarande för liten, så kan du gå upp i storlek på den.

Edit: De flesta klarar sig fint på compact, men är du riktigt stark kan du behöva byta för att kunna ha större klingor.

Senast ändrad:
"Vad är happy-korrekt?" är det löjligaste med det här forumet. Du verkar ju nöjd med det du har så varför byta då?

Double: mer tätstegad => båda klingorna användbara
Compact: man klarar nästan all cykling på storklingan, men det är inte kul när man väl behöver växla

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> 11-28 är ju tokbrett! Då kan du börja med att
> skaffa en 13-25-kassett istället, eller vad som
> nu känns lämpligt.

Det kan bli både svårt och dyrt om det skall vara Shimano, eller SRAM, 11-delat.

/Håkan

NiclasY skrev:
> Double: mer tätstegad => båda klingorna
> användbara

Vad är mer tätstegat?

HåkanC skrev:
> Det kan bli både svårt och dyrt om det skall
> vara Shimano, eller SRAM, 11-delat.

Elvadelat är dyrt. Miche har för 750kr. Annars kostar Shimanos 12-25 550kr, och det är ganska nära.

Med compact kan man ju välja de drev man vill (även 53/39 om man så vill). Så skillnaden är väl främst att det inte GÅR att ha mindre än 38 på standardpartier. Dock är ju drev dyra, så i praktiken köper man väl det som har mest rätt utväxling från början.

För mig vore 50/42 super på hemmaplan, med ett 34-36 som reserv för utlandsturer. Just nu har jag dock 53/39 på ett standardparti, vilket också funkar fint. Att alltid ligga i gränslandet mellan stora och lilla är väl det som kan vara störande, ssk på compact.

CW skrev:
> "Vad är happy-korrekt?" är det löjligaste med
> det här forumet. Du verkar ju nöjd med det du
> har så varför byta då?

Just det är inte vinklingen på min fråga utan snarare input för ökad kunskap i ämnet.

Vidare, hur skall jag veta om jag är nöjd när jag inte provat något annat framdrev?

Fler frågor, compact är det en viss längd på vevarmarma plus 50/34T?

IngvarW skrev:
> Fler frågor, compact är det en viss längd på
> vevarmarma plus 50/34T?

Nej, det har INGET med längden på vevarmarna att göra.
Vad det betyder är att bultcirkeldiametern(BCD) för drevens fästbultar är 110mm.

/Håkan

HåkanC skrev:
> IngvarW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fler frågor, compact är det en viss längd
> på
> > vevarmarma plus 50/34T?
>
> Nej, det har INGET med längden på vevarmarna att
> göra.
> Vad det betyder är att bultcirkeldiametern(BCD)
> för drevens fästbultar är 110mm.
>
>
> /Håkan

bra svar. Men om det är Ultegra eller Dura-Ace 11-delat så är det samma bcd numera, smart :)

cerro skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > IngvarW skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fler frågor, compact är det en viss längd
> > på
> > > vevarmarma plus 50/34T?
> >
> > Nej, det har INGET med längden på vevarmarna
> att
> > göra.
> > Vad det betyder är att
> bultcirkeldiametern(BCD)
> > för drevens fästbultar är 110mm.
> >
> >
> > /Håkan
>
> bra svar. Men om det är Ultegra eller Dura-Ace
> 11-delat så är det samma bcd numera, smart :)

Så det är bara 110 mm som finns numera alltså? Listigt att de förenklar, men förvirrande att de fortfarande kallar dem compact respektive standard, när det egentligen är samma vevparti med olika klingor.

Men det är väl inte riktigt 4-bults heller? Snarare 5-bults där en saknas? Eller är det en synvilla? 110 mm bcd ska det vara i alla fall.

Personligen föredrar jag 50 över de större varianterna, och 39 över 34 så jag kör 50/39 vilket fungerar bra i Stockholm med 12-23 och 12-25. Skulle jag bo i backigare terräng skulle jag säkert vilja ha större skilnad.

JMT skrev:
> Personligen föredrar jag 50 över de större
> varianterna, och 39 över 34 så jag kör 50/39
> vilket fungerar bra i Stockholm med 12-23 och
> 12-25.

+1

Trippel 52 42 30 är egentligen helt överlägset. Alla fördelar från fullstor plus jättelåga växlar vid behov. Viktskillnaden är försumbar men det bli längre avstånd mellan pedalerna (q faktor) vilket inte allas knä, bland dem mina, inte gillar :-(

HaraldN skrev:
> Men det är väl inte riktigt 4-bults heller?
> Snarare 5-bults där en saknas? Eller är det en
> synvilla? 110 mm bcd ska det vara i alla fall.

Jo, Shimano kör 4-bults numera. Campagnolo nästa år med.

Kör kompakt fram och 11-25 bak, jag trampar ur någonstans vid 70km/h. Enda poängen med att gå över till 53/39 är just för att man då kanske skulle få användning för den lilla klingan. Idag så kör jag aldrig på lilla klingan i Stockholmsområdet.

izar skrev:
> Kör kompakt fram och 11-25 bak, jag trampar ur
> någonstans vid 70km/h.

Kadens 122 rpm i den farten. Inte my cup of tea.

bojsänke skrev:
> Hur tänker du dig skillnaden med femtioklingan
> till de högre kassetterna jämfört med 53/14-25
> resp. 53/12-27 istället?

53/14-25 så saknar jag ibland de tyngsta växlarna (nedför), annars gillar jag juniorkassett då jag ärligt talat inte utnyttjar 13 eller 12 särskilt mycket (inte så snabb helt enkelt).
12-27 upplever jag som att jag vill ha lite fler mellansteg på, men har man brantare backar är såklart 27an ett plus.
Det är såklart mest en smaksak och vad man är inkörd på.

Dags att lyfta denna tråd!

Jag har i dagarna börjat fundera på byte av vevparti, men efter att ha läst dessa informativa trådar så vet jag inte vad som blir bäst.

Har en Nishiki Race Carbon, som köptes i slutet av Februari förra året, har sedan dess avverkat 1050mil på den för att ge er en uppfattning om min träningsmängd.

Idag sitter det 50/34 Tiagra compact vevparti på, 172,5 mm vevarmslängd och jag använder mig av en 11-25 kassett, 10delat.

Jag klassar in som lågkadensare, även fast jag vet att det hade varit bättre att öka kadensen så ligger jag hellre runt 80-85 än 95-100, undantaget om jag hamnar i mycket motvind eller långa backar.

Cyklar ca 30 mil/vecka varav racer utgör ca 21 mil, resten jobbpendling. Ett pass är minst 10-11 mil, gärna längre. Min CX som jag pendlar på till jobbet har likadana komponenter som racern.

Det som jag känner "fattas" är att mellan säg 32-40 km/h så kunde man gott haft en utväxling till, för att finjustera. 12:an och 11:an på kassetten används ju men inte jättemycket.

Spontant så kanske en 12-25 kassett hade varit bättre, då ligger man lite bättre till i spannet 32-40 km/h. Lite toppfart offras men högre kadens vid dom tillfällena botar nog det. Backarna har jag inga jätteproblem med så mer än 25 tänder behövs inte.

Följdfrågan är också, hur länge håller kligorna på vevpartiet? byter kedja var 300:e mil och kassett var 500:e, tvättar och smörjer en gång / vecka. Tänker om det inte skiljer mer än några hundra mellan nya klingor och helt nytt vevparti så är ju inte valet så svårt.

KentS skrev:
> Trippel 52 42 30 är egentligen helt överlägset.
> Alla fördelar från fullstor plus jättelåga
> växlar vid behov.

På papperet ja. IRL sämre kedjelinje med ökat slitage, svårare med reservdelar, svårare rengöring/isärtagning, innerklinga som sällan används, fulare vevparti, sämre växling både fram och bak.

JohanSkane skrev:
> Idag sitter det 50/34 Tiagra compact vevparti på,
....
> 11-25 kassett, 10delat.
..
> Jag klassar in som lågkadensare, även fast jag
> vet att det hade varit bättre att öka kadensen
> så ligger jag hellre runt 80-85 än 95-100,

För många är det inte lågkadens.
50-11 är en tung utväxling. Onödigt tung för många, jag är en av dem.

> Det som jag känner "fattas" är att mellan säg
> 32-40 km/h så kunde man gott haft en utväxling
> till, för att finjustera. 12:an och 11:an på
> kassetten används ju men inte jättemycket.
>
> Spontant så kanske en 12-25 kassett hade varit
> bättre

Här kan du själv jämföra skillnaden mellan 11-25 och 12-25
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...50&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,23,25&UF2=2135
och visst blir det bättre med en 16-klinga.

Personligen tycker jag att "steget" mellan 34 <=> 50 är onödigt stort,
därför rekommenderar jag att du byter 50 => 46 (vanlig strl på CXar) då blir utväxlingen
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...46&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,23,25&UF2=2135

> Följdfrågan är också, hur länge håller
> kligorna på vevpartiet? byter kedja var 300:e mil
> och kassett var 500:e

Mät slitaget på kedjan och byt den när den är sliten istf att byta efter visst antal mil.
Det enda som behövs är en tumstock, det är tom bättre än en speciell kedjeslitmätare, läs mer här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1438285/1438514#msg-1438514

jonja skrev:
> IRL sämre kedjelinje med ökat
> slitage, svårare med reservdelar, svårare
> rengöring/isärtagning, innerklinga som sällan
> används, fulare vevparti, sämre växling både
> fram och bak.

IRL tvärtom.
Och enl dig borde väl alla typer av växlar, kassetter och dubbla drev vara fulare än en enpetare/fixie?

/Håkan

JohanSkane skrev:
> jag använder mig av en
> 11-25 kassett, 10delat.
>
> 12:an och 11:an på
> kassetten används ju, men inte jättemycket.
>
> Spontant så kanske en 12-25 kassett hade varit
> bättre

Ja helt klart. Men kolla också hur mycket du använder 25, uppsöker man inga större backar tycker jag inte heller 25:an behövs med compact, jag offrade både 11 och 25, och fick de mer användbara 16 och 18 istället (12-23) använder ju aldrig lättare än 34-21, så mycket bättre med fler lägen i mitten.
Annars, jo jag funderar på att kanske tvätta hojen idag, lite lerig från februari slasket, dax att plocka av lysen och reflexer, justera bakväxeln, 12:an hoppar inte i.

HåkanC:

Med lågkadens syftade jag mer på att många förespråkar ju att man hellre skall öka kadensen (100-110 verkar inte vara orimliga siffror) och därigenom öka sin effektivitet. Jämfört med det anser jag mig vara lågkadensare.

bikeshorts:

Visst uppsöker man ibland backar som är både branta och långa, men sett till den totala sträckan man cyklar är detta en högst marginell del.

Vid dessa tillfällen så känns det som att jag lägger mig på 25:an mer för att den finns, än för att jag verkligen behöver det, jag hade kunnat ta mig upp på en 23:a också, med lite mer jobb.

JohanSkane skrev:
>
> Visst uppsöker man ibland backar som är både
> branta och långa, men sett till den totala
> sträckan man cyklar är detta en högst marginell
> del.
>

Så är det. Jag cyklar nästan enbart i mälardalen, stöter inte på några värre backar (tvärr), så det funkar fint med 12-23, skulle aldrig använda 25, däremot 18 är ju kanon att ha, jag har några andra kassetter också, men denna är bäst här och nu

Compact kan ge problem om man har en bekväm hastighet precis mitt emellan klingorna.

Jag är precis för snabb för att få bra kedjelinje på lilla och precis för långsam för att få bra kedjelinje på stora. Dock oklart vad jag har för kassett men storleken på den ska omvärderas när det blir dags att byta.

Rattnalle skrev:
> Compact kan ge problem om man har en bekväm
> hastighet precis mitt emellan klingorna.

Det beror ju på vilken kadens man brukar ligga på, och (naturligtvis) hur stark man är. Själv skulle jag eventuellt få problem med 53/39 istället.

Om JohanSkane brukar ligga på 80-85 i kadens och cyklar ~1000 mil LVG per år så skulle jag tro att han inte har några problem att ligga på 50-klingan 95% av tiden.

Rattnalle skrev:
> Compact kan ge problem om man har en bekväm hastighet precis mitt emellan klingorna.
> Jag är precis för snabb för att få bra kedjelinje på lilla och precis för långsam för att få bra kedjelinje på stora...

Precis det där problemet hade min son då han körde 34/50 14-25.

Tillbaka
Topp