[lvg]Vilka Kolfiberhjul, högprofil.

fytric

Medlem
Sitter med fingeret på köpknappen men kan inte bestämma mig.
Har länge varit inne på ffwd fcc 10000:- på pcyklopat.se
Men igår klev en ny utmanare in i bilden, http://www.mantel.com/mantel-50mm-full-carbon-clincher
Dessa hjul är byggda av EDCO, som jag vet gör fina hjul. Har varit i kontakt med dem och fått svar:

Thank you for contacting EDCO. These wheels are completely developed by Mantel. Mantel contacted us for building their wheel.
So in general we build their wheels according to their standards and requests. We think the wheels are from decent parts, which creates a nice wheel.
The quality of the products are fine, and they've created a nice wheel set. All wheels are hand build by our professionals. As for the wheels being worth the money, I think the price is very competitive and will provide a nice wheel set for a good price.

Med denna info lutar det åt Mantels hjul.
Men som alltid ,finns det hjul som ger mer bang for the buck?

Fredde

Senast ändrad:
Inget svar på din fråga, men skickar Mantel till Sverige?
Har tittat på annat där tidigare och bara hittat leverans till Nederländerna och Tyskland.

Hur är andrahandsmarknaden för Mantel-hjul? Jag gissar att den är sämre än för mer kända märken...

Mantel kommer till att börja skicka inom eu de närmaste veckorna.
Vad gäller andrahandsvärdet så tror jag det kan vara rimligt eftersom de kvalitetstestas och handbyggs av Edco? Står även på fälgen.

Fredde

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bör man skämmas om man aldrig hört talas om
> "EDCO"?

Om man skulle gå runt och skämmas för sånt hade man inte haft tid till annat.

Fast egentligen lite.

I allafall har jag fått för mig att Edco gör högkvalitativa hjul, med egen utveckling och tillverkning?
Använder SKF lager i sina nav bla. Mer vet jag inte, dock borgar detta inte för att Mantels hjul är bra men kan väl tycka att deras namn inte vill förknippas med vilket skrot som helst.

Fredde

Hmm, handla från lokal handlare är värt ganska mycket. Är det samma pris och hjulen ganska lika, handla hos Andre.

Har haft seriösa problem med en ram, problem från fabriken, och Andre har bara varit puckat bra att ha att göra med, Tillverkaren tyvärr inte så mycket.

Jo, sant. Sitter med en 15000 kronors ram där aerosadelsstolpen fått spricka. Tillverkaren svarar inte längre på mina mail. Med det sagt så lutar det nog åt ffwd-hjulen.

Fredde

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bör man skämmas om man aldrig hört talas om
> "EDCO"?

Om du följer cyclocross och Telenet-Fidea så ja. Annars nej. EDCO känns rätt okända förutom just att Telenet-Fidealaget kör med de.

Tillbaka
Topp