geologen skrev:
> Nej, det tycker jag inte SCF har så mycket med
> att göra.
Du lyfter fram några bra synpunkter men jag håller ändå inte med dig.
> Att vi inte har några världsstjärnor inom cykel
> beror mest på att våra största
> konditionstalanger hamnar i vintersporterna. Om
> Charlotte Kalla hade satsat på cykel ett år
> eller två, med samma träningsmängd som
> världseliten, så hade hon utklassat alla andra
> på nationella tävlingar, utom Emma då.
Detta argument tycker jag inte håller alls, i så fall borde tex Norge vara mycket sämre på cykel än oss och så är det ju som bekant inte.
> Att cykelsporten inte är större i Sverige beror
> på att cyklister är ett illa omtyckt släkte på
> vägarna, och att vi har myndigheter som aktivt
> och målmedvetet motverkar cykelsport.
Så är det väl ändå inte, dom hjälper verkligen inte till men motarbetar tycker jag inte dom gör.
> Det, i kombination med medier som rapporterar lite eller
> inget om cykelsport gör att inte många hittar
> dit. SCF har ingen rimlig möjlighet att påverka
> detta mer än på marginalen. De skulle nog
> behöva hundrafaldiga sin budget för att få nåt
> gjort på den fronten.
Även här tycker jag du till viss del har fel, att medierna inte rapporterar något beror ju till strösta delen på att det inte finns något att rapportera om. Jag snackar landsväg nu, när det gäller MTB håller jag med, det är skandal att alla våra duktiga MTB åkare får mer medieutrymme!
Det är ju just detta som SCF skulle kunna jobba på, att bombardera alla nyhetsredaktioner med pressmeddelanden om framgångar osv. Berätta om anti dopningsarbetet som kommit långt inom cykel nu, enligt min mening betydligt längre än i tex längdskidor. Jag upplever att vi nu är mitt inne i en cykelboom där fler och fler upptäcker cykling och dess tjusning som träningsform och fritidssysselsättning. Att då SCF håller på och gör sitt bästa för att alienera alla som vill börja tävla genom massa konstiga detaljregulationer tycker jag inte gangnar cykelsporten alls.