LVG VM 22-29/9, 2024, Zürich

Det blev ett kul lopp ändå. Jag började hålla på Healy på slutet. Tyckte att det var kul när han stökade omkring. O'Connors attack satt helt perfekt och Pogacar är helt otrolig. Skaplig säsong för honom!

Snygg attack av Ben O Connor. MvdP tog ju allt på slutet. Nästan då.

Ja ja vilket lopp och vilken säsong av Pogi. Helt otroligt.
Rejält överlägsen på världsrankningen inför loppet och marginalen krympte väl knappast i och med dagens lopp (segern ger 900 poäng om jag fattat rätt; vet inte om några poäng "försvinner").

1727623219172.png

Är väl bara kaffepengar upp till Italien, Danmark, Frankrike och Nederländerna på nationsrankningen (om han nu skulle bilda och börja tävla för Pogiland).
1727623324828.png

Såg sista 5 milen nu i efterhand. Grymt kört av Pogacar som vanligt! Känns som de andra gav upp lite för "enkelt" o körde mest om andraplatsen, trodde dom de hade längre fram till Pogacar än vad som var fallet?. De var bara 40s efter med typ 2 mil kvar varav inga riktiga backar o det hade varit görbart med samarbete istället för soloattacker. Tror det kunde sett annorlunda ut med radio.

Riktig sömnig sändning där publikljudet verkade vara nerskruvat i botten. Kanske varit så hela VM, inte sett de andra loppen.

Det blev ett kul lopp ändå. Jag började hålla på Healy på slutet. Tyckte att det var kul när han stökade omkring. O'Connors attack satt helt perfekt och Pogacar är helt otrolig. Skaplig säsong för honom!
Betydligt mer underhållande än Strade Bianche eller Roubaix i år. Här kändes det ju ändå som att det skulle kunna gå ihop framåt slutet. Han hade väl inte mycket mer än en minut någon gång eller?

Nej, då var ju på sitt sätt Remcos seger 2022 värre. I alla fall jag gav där betydligt tidigare upp allt hopp om någon spänning kring segern.

Tycker inte spänning är ett nödvändigt villkor för att det ska vara en sevärd tävling. Imponerande insatser och bra körning av en eller flera deltagare kan ge minst lika intressanta lopp, även om det saknats nån större spänning i kampen om segern efter avgörandet kommit. MvdPs PB i år var bland de mest sevärda lopp jag sett tex. Men idag blev det ett fint lopp, som hade både en extremt imponerande insats av Pogi, och även spänning i jakten på slutet, och många andra som gjorde bra från sig.

En annan sak man kunde se var ju även att pratet om att profilen på årets VM skulle vara för tuff för cyklister som MvdP och Hirschi inte stämde. Många höjdmeter säger inte allt, utan handlar ju mycket om hur och var de kommer också. Kändes rätt mycket som ett ganska typiskt VM-lopp man sett många gånger. På ett bra sätt. Det var en fin varvbana, med lagom tuffa stigningar.

Inte nödvändigt kanske, men jag skulle nog säga att spänning och osäkerhet för mig är en stor del av det som får mig att vara intresserad av att titta på sport. Så, inte allt, men en stor del.

Såg sista 5 milen nu i efterhand. Grymt kört av Pogacar som vanligt! Känns som de andra gav upp lite för "enkelt" o körde mest om andraplatsen, trodde dom de hade längre fram till Pogacar än vad som var fallet?. De var bara 40s efter med typ 2 mil kvar varav inga riktiga backar o det hade varit görbart med samarbete istället för soloattacker. Tror det kunde sett annorlunda ut med radio.

Pogacar e ju helt sjuk .
Hålla undan i 10mil med 10 av världensbästa som jagar, inte direkt dom tog det lungt heller utan alla "hjälpryttare" brändes och flög av inklusive Roglic. Och som vanligt omöjligt att få 10 konkurrenter som börjar bli spaka i benen att samarbeta perfekt sista milen . Krävs ju attacker så det blir 2, 3 st som kan hjälpas åt. Var inte mycket juice kvar i nåns ben över mållinjen.

Och på tal om Roglic, vart tog han vägen? Droppa han samtidigt som Lukas utan att tagit en endaste vindil på snoken ..
Hans enda uppgift för dagen borde väl varit att hålla alla på mattan efter Pogacar kastat loss . Hade Roglic varit med mvdp och compani sista 10 milen hade det nog sinkat den gruppen rejält och hjälp Pogacar en hel del . Och sen gjort en O,connor på slutet och ordnat en dubbel åt slovenerna.
Eller om gruppen gått ifatt pogi borde Roglic suttit där utvilad som enda som inte bidragit och så hade han själv fått guldet.

Tillbaka
Topp