[Lvg] VM i Montreal, 20-27 september, 2026

GoranS

Aktiv medlem
Andra gången lvg-VM hålls i Montreal och tredje gången i Kanada. Linjeloppsbanorna presenteras här. Inleds med en tur utanför själva Montreal innan de tar sig in i stan och kör varv på vad jag tolkar som samma bana som använts på World Tour-tävlingarna i Montreal. Gissar att Pogacar inte är så ledsen för det.

Tidigare lvg-VM i Kanada ger Sverige lite att leva upp till!

1974 vann Merckx sin tredje och sista VM-titel i Montreal och Sverige vann lagtempot (för amatörer)
1758336918546.webp

2003 vann Ljungskog sitt andra VM-guld i Hamilton.
1758337215935.webp

Någon cyklist som startade tidigt som jag tror att man nästan kunde ha en chans mot. Såg ut att cykla på förra generationen av Scott Foil, utan tempostyre.

Remcos marginaler till tvåan och trean i sina VM-segrar.

20260:57 (Ganna)1:13 (Seixas)
20251:15 (Vine)2:36 (Van Wilder)
20240:06 (Ganna)0:54 (Affini)
20230:12 (Ganna)0:48 (Tarling)

Vurpan gjorde ju att SVT kom med i matchen i alla fall ... 🤔

Har jag fel i att svenska kommentatorn hade knasigt uttal på Nienke Vinkes efternamn idag?

Han hade ett väldigt tydligt initialt V. Jag hade väntat mig något som drar mer mot ett F.

Har jag fel i att svenska kommentatorn hade knasigt uttal på Nienke Vinkes efternamn idag?

Han hade ett väldigt tydligt initialt V. Jag hade väntat mig något som drar mer mot ett F.
Låter inte som det har varit en så särskilt spännande tävling idag om det mest dramatiska var att ett V inte uttalades som ett F av kommentatorn.

Nuförtiden uttalar de flesta nederländera bokstaven "v" som "f". Tror dock inte att svenska kommentarorn skulle veta om det.

För de som missade missödet.

Han var 3:24 efter Gal i mål, men då körde han ju också på tyngsta växeln från tillfället då det inträffade, strax före första mellantiden, till dess att det var typ en halvmil kvar(?) då han bytte till linjecykeln. Både icke-optimal utväxling, cykelbyte och icke-optimal cykel gjorde rimligen att han tappade ytterligare tid. Hade nog kunnat vara rätt högt upp i resultatlistan utan det där strulet.

Var en del som fick slita i stafetten idag, inte minst i sista backen. Wilson- Haffenden var nästan lite taskig (och otaktisk) som brände av lagkamraten på slutet.

Novals seger i juniorherrarnas tempo blev den 17:e segern för honom i år på 30 tävlingsdagar (enligt PCS). Av dessa är fyra totalsegrar i etapplopp. Övriga 13 är etapper eller endagarslopp och vad jag kan se har han tagit samtliga dessa solo.

Tillbaka
Topp