LVG vs MTB vad ger bäst träning?

Scale60

Ny medlem
Jag började med racer för ca 1 år sen och minskade ner ganska rejält på mtb cykling. Under året som gått har jag cyklat racer utav bara h-e och tyckt att jag är i den bästa form jag någonsin varit i men idag kom eldprovet som bestod i att ta mig upp för slalombacken i Kiruna till fots.

Slalombacken heter Luossavaara (eller Laxberget på Svenska) och det gick åt h-e. Jag trodde jag skulle klara det det på 6-7 minuter men det tog 12 minuter och jag var helt död när jag kom upp till toppen.

När jag mtb'ade som bäst kom jag upp på klart <10 minuter och körde kanske 2 eller 3 vändor. Nu efter 1 års landsvägscyking tog det 12 minuter och jag orkade bara 1 vända, jag höll för f-n på att dö när jag kom upp till toppen.

Så nu pensionerar jag mina racerycklar och återgår till ren mtb igen. Ett års träning åt h-e.

Senast ändrad:
Du blir bra på det du tränar på. Vill du ta dig uppför ett berg snabbt till fots så börja springa istället för att cykla.

Om vi pratar ren kondition skulle jag säga att landsvägscykel är bäst, men det är också bara en gissning utan någon som helst vetenskaplig fakta. Eftersom att man håller ett jämt tempo under en längre period gissar jag att det är så.

Men jag gissar på att man får mest styrka av MTB, eftersom att det är tyngre att cykla och hastigheten varier mer. Mera kraftiga accelerationer är det också.

Det finns givetvis minst 5 personer här som är experter inom området.

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Du blir bra på det du tränar på. Vill du ta dig
> uppför ett berg snabbt till fots så börja
> springa istället för att cykla.

+1

Tiden uppför berget säger bara något om den typen av ansträngning. Så ditt senaste års träning har kanske varit åt h-e med det som måttstock, men definitivt inte med andra måttstockar.

MTB ger naturliga intervaller för mig. Men lvg-passen med klubben får jag kämpa rejält för att hänga med, jag tvingar mig mer här än jag kanske hade gjort i skogen, både vad gäller snittfart och skyltspurter mm.

DT skrev:
> Stämmer, det behövs ingen kondition för
> racercykling. Man sitter ju bara i en klunga och
> fiser liksom.

Men sida med då? Är inte det mest krävande av allt.

Där är många faktorer som påverkar:
1. Hur är din vikt jämfört med tidigare gånger du tagit dig uppför backen? Så lite som +-1kg kan påverka.
2. Hur var din dagsform?

När det gäller träning så har inte träningsformen (mtb eller lvg) lika stor betydelse som hur mycket och hur intensivt du tränar. Träning med hög intensitet ger bäst effekt. Så om ditt år på landsvägscykel har inneburit att du rullat omkring på låg puls så har du förmodligen inte förbättrat din kondition. Hade istället kört intervallpass på cykel, eller tävlat, eller kanske kört lagtempointervall i grupp, då hade du fått till högintensiv träning och din form hade blivit bättre. På samma sätt är det kanske så att tidigare när du cyklade mtb istället så tränade du mer intensivt. Det är kanske fördelen med mtb att terrängen, ofta med en del backar och partier som man måste cykla på instensivt, innebär att man få till naturlig intervallträning. På lvg, speciellt om man cyklra i grupp, så är det ju lätt att bara "ligga på hjul" och ta det lugnt.

Lvg tränar mitokondrierna på ett helt annat sätt än mtb, d.v.s det är lättare att hålla en lägre ansträngningsnivå under lång tid. I skogen finns tendensen att det blir väldigt mkt naturliga intervaller även om man försöker hålla ner tempot:)

Sen är det ju såklart så att man ska träna det man vill bli bra på. Däremot så kommer du ha grymt mkt nytta av din lvg-träning även i skogen.

/Robin

rolhe09 skrev:
> Lvg tränar mitokondrierna på ett helt annat
> sätt än mtb, d.v.s det är lättare att hålla
> en lägre ansträngningsnivå under lång tid.

Jag är ganska övertygad om att mina mitokondrier inte har en jävla aning om vilken cykel jag sitter på.

Samma erfarenhet här, jag tränade landsväg i ett års tid och var bara ute på MTB nån gång varannan vecka och trodde jag skulle bli jättesnabb. Jag var iallafall snabb på landsvägen, tyvärr funkar det inte riktigt så, det är helt andra muskler som jobbar eftersom sittställningen och intensiteten förändras när man byter sport, det enda man blir bra på genom att cykla landsväg är just på att cykla landsväg tyvärr.

Jag kan tänka mig att du på landsvägscykeln har suttit och trampat flera timmar på ungefär samma puls och alltså ungefär samma intensitet. Att då utvärdera hur bra träningen har varit genom att springa uppför en backe i 10 minuter blir ganska kass.

Nu har jag väldigt lite erfarenhet av mtb, men du har ju inte samma möjlighet att sitta i en isolerad ställning och trampa på en jämn puls över lång tid utan att involvera hela kroppen på samma sätt i skogen som på landsvägen.

Som jämförelse var det ett år i Innebandyns högsta serie ett lag som helt plockade bort distanslöpning. Tränarna frågade sig vad de skulle med det till när de under match aldrig sprang på det sättet. De körde istället all konditionsträning med olika typer av intervaller. Det gick riktigt bra! Nu var det här otroligt väl grundtränade spelare och jag gissar att det är direkt olämpligt att ta till sig metoden om man inte är det eftersom det sliter hårt på kroppen. Man kan iaf återigen dra slutsatsen att man blir bra på det man tränar på.

Om du har tränat lvg i intervaller med 10 min hårt arbete och sedan 5-10 min lugn cykling är jag mer därför mer förvånad över ditt resultat än om du har cyklat på i mer än 2h utan hårda ryck.

Har du koll på pulsen när du tränar? Ligger du nära (eller över) ditt mjölksyragräns när du cyklar lvg? Gör du det när du cyklar mtb?

Själv har jag en relativt låg, men jämn puls när jag tränar lvg eftersom jag oftast tränar själv. Den träningen gjorde att jag orkade med Vätternrundan galet bra, men om jag ska ut och cykla 5 mil och i ett tidigt skede drar på mig ordentlig mjölksyra har jag svårt att under passet göra mig av med den och ens komma i närheten av min vanliga tid. (Just därför gör jag så med jämna mellanrum... Kroppen måste lära sig att arbeta bort min mjölksyra under fortsatt aktivitet).

Rent konditionsmässigt (medicinskt) är MTB bättre, här är några orsaker:
* Fler naturliga intervaller
* Fler muskelgrupper som aktiveras = mer syre, högre puls
* Oftast intensivare
* Mer ansträngning mot sitt max, i intervaller
* Naturligt varierade kadens

Det är precis på samma sätt som varför skidåkning/simning/rodd är bättre än löpning, sett till idrottarnas maximala syreupptagningsförmåga. Anledningen är framför allt att fler muskler aktiveras och förbrukar syre. Du kan köra slut på dig fullständigt genom att göra enbenta utfall, men du kommer fortfarande inte anstränga ditt hjärta/lungor till max, lite så är det med lvg.

LVG är mer jämt nötande under lång tid, och om det är "din" måttstock så är det såklart bättre. Men om du tittar medicinskt och alla olika parametrar du kan mäta där så är MTB bättre.

http://www.researchgate.net/publication/6609138_The_physiology_of_mountain_biking

DT skrev:
> Stämmer, det behövs ingen kondition för
> racercykling. Man sitter ju bara i en klunga och
> fiser liksom.

Man sitter väl mest och fikar?

rularn skrev:
> Men om du tittar medicinskt och alla
> olika parametrar du kan mäta där så är MTB
> bättre.
>
> http://www.researchgate.net/publication/6609138_Th
> e_physiology_of_mountain_biking

Jag har läst hela abstractet men hittar inte var det står att MTB är "bättre rent medicinskt" än LVG?

För övrigt, om nu landsvägscykling inte är så konditionskrävande så undrar man varför så många landsvägscyklister pysslar med EPO och bloddoping.

...det är ju helt olika saker, och båda är jobbiga. Intervaller går att få till på racern, och hittar man en grusväg på mtb blir det lågintensivt om man vill det.

Som vanligt. Det beror på vad du gör av det.

bllx skrev:
> Jag trodde det var monarkcykling som gällde?

+1. Kom igen när du släpat upp monarken uppför berget.

Jag upplever att lvg -cykling stärker mig i skogen, ffa när det gäller enklare stig och brantare och/eller längre stigningar. När det blir mer teknisk stig så tar det någon runda innan tekniken kommit ifatt.

Som jag förstått det så tränar många i världseliten inom xc rätt mycket lvg också. Och det är väl därför som många fd mtb- cyklister går över till lvg? T ex Evans och Kessiakoff.

thomalin skrev:

> Som jag förstått det så tränar många i
> världseliten inom xc rätt mycket lvg också. Och
> det är väl därför som många fd mtb- cyklister
> går över till lvg? T ex Evans och Kessiakoff.

Konstigt att Kessiakoff körde i landsvägslandslaget innan han satsade på MTB. Han tränade inte så många promille av sin träningstid i skogen.

Den mesta mtb cyklingen är väldigt lik intervall träning. Man tar 5-10 tramptag, rullar över nått hinder, rullar en bit, lyfter framhjulet över nån stock, trampar 10-20 tramptag uppför en lite back och så vidare. Jag tror inte jag trampar mer än 50% av tiden när jag kör i skogen, men man tar ju i lite mera.

Om man ska jämföra landsväg och mtb tycker jag därför det kan vara intressant att jämföra intervallträning på landsväg, eller kanske bergscykling med mycket upp och ner.

Att jämföra LVG cykling på plattmark med skogs mtb på stig tror jag inte ger så mycket.

Däremot att jämföra LVG cykling med grusåka typ CV kan nog funka.

Och att jämföra intervall träning LVG med skogsåka kan nog funka.

Jag tycker också om att blanda lite, om inte annat för omväxlings skull.

Jag har läst igenom tråden och det är nog som ett flertal nämner att när jag kör lvg ligger jag och nöter i jämn takt på lägre puls och ansträngningen består i att nöta vidare när energin börjar ta slut medan på mtb pressar jag mig mot max hela tiden när jag krånglar mig över stock och sten.

Jag kommer nog inte skrota lvg cykeln eftersom det är ganska roligt och avslappnande men medan mtb ger mig en naturligt bra och varierad träning utan någon planering överhuvudtaget måste jag nog planera lvg cyklingen noggrannare. Tex vägval så jag får med några "mördarbackar" och försöka köra varierade högpuls intervaller så jag får upp pulsen.

I min mening så är den största skillnaden mellan lvg o mtb att det krävs mer styrka för mtb än lvg. Mest för att det är mycket svårare att kontrollera kadensen, därför känns det som att det ger små igångdrag och lågkadensintervaller naturligt på ett pass i skogen.

Misslycka skrev
----------------------------
"Konstigt att Kessiakoff körde i landsvägslandslaget innan han satsade på MTB. Han tränade inte så många promille av sin träningstid i skogen"

/Enligt hans egen bok gjorde han det...men du vet säkert något som han själv inte vet ;)

Forza! skrev:
> Misslycka skrev
> ----------------------------
> "Konstigt att Kessiakoff körde i
> landsvägslandslaget innan han satsade på MTB.
> Han tränade inte så många promille av sin
> träningstid i skogen"
>
> /Enligt hans egen bok gjorde han det...men du vet
> säkert något som han själv inte vet ;)

+1 ja, där står det ju svart på vitt :)

Brw... Läser just boken och blev positivt överraskad över att han även kört CX i Belgien.

Jag ändrar mig, det är visst Fredrik som skrivit boken! ;)

image.jpg

Syreupptagningsförmågan per kg kroppsvikt borde vara den mest avgörande faktorn när det gäller att gå upp för en stigning o ca 10 min. Hög mängd träning och hög intensitet är nog viktigare än vilken typ av cykel, men om man tränar hårt och disciplinerat lvg tror jag att det är något effektivare än mtb. Men om man mest lallar runt på landsvägen utan att köra riktigt hårt så kan jag tänka mig att mtb ger högre intensitet och därmed högre VO2.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Men om man
> mest lallar runt på landsvägen utan att köra
> riktigt hårt så kan jag tänka mig att mtb ger
> högre intensitet och därmed högre VO2.

Men om man mest lallar runt i skogen då? :-)

Kan det vara så att om du bara kör distans på landsväg så tränar du inte din anaeroba förmåga, och den borde vara bra att ha för ansträngningar runt 10 minuter. Sen är ju MTB även på andra sätt mer allsidigt och aktiverar större delar av kroppen.

Är inte lvg-cykel jobbigare i skogen än mtb på vägen? Att byta disciplin oavsett terräng kan ge oanade krafter väl?

wobblie skrev:
> Kan det vara så att om du bara kör distans på
> landsväg så tränar du inte din anaeroba
> förmåga, och den borde vara bra att ha för
> ansträngningar runt 10 minuter. Sen är ju MTB
> även på andra sätt mer allsidigt och aktiverar
> större delar av kroppen.

Ja - den extrema landsvägskroppen med belgian blue ben och kycklingarmar är inget ideal jag eftersträvar. Lagom är bäst.

4146192-3x2-700x467.jpg

Jag gillar slutsatsen "jag klarar inte att köra hårt på landsväg" => "landsvägscykling är sämre träning".

Skärp er nu för fan.

Jag såg"Svett & Etikett" (mycket bra och underhållande programserie för övrigt) avsnittet om bodybuilding och fick lära mig att av bedömningskriterierna är "symmetri". Robert skulle nog torska en del poäng där om han beslutade sig för att ställa upp i en bodybuildingtävling.

Kom ca 5 min före klungan på ett 40km MTB-motionslopp i maj på min 29" som jag kört på drygt tre ggr.

700 lvg mil i år.

Pluttis skrev:
> Ähh det är sprint som ger bäst träning...bara
> till att titta på Förstemann ;)

När han drar på med dom tempolåren så måste han väl ha blodtransfusioner för att inte tuppa av?

Tillbaka
Topp