[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
Efter att ha sett ett inslag på Rapport om deras manifestation på Sergels torg idag så är jag inte övertygad om att detta blir en game-changer i klimatdebatten. De såg ganska, eh, låt oss säga "alternativa" ut snarare än att det skulle vara en bred massmobilisering. Förmodligen kom en del direkt från den där mässlings-festivalen i Urkult.
Inget fel på Rebellmammorna som håller aktion redan idag. Tvärtom borde fler vara som dem.

Men i morgon kommer betydligt fler - till exempel riks- eller Stockholmsavdelningar från KFUM, Rädda barnen, fackförbunden SSR, LO, TCO, Vision, ST och vårdförbundet, PRO, SPF, Svenska Kyrkan, Equmeniakyrkan, Frälsningsarmén, Katolska kyrkan, Naturskyddsföreningen, Svenska Botaniska föreningen, Diakonia, Svenska afghanistankommittén, Svenska Tibetkommittén, Amnesty, Oxfam, Birdlife, Scouterna, Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen, Fritidsodlingens Riksförbund, Sveriges konsumenter, Hyresgästföreningen, Resenärerna och Cykelfrämjandet. Och ett par hundra till ...

[OT] Klimatförnekare
aa3.webp

[OT] Klimatförnekare
Jag visste väl att det bor en liten Trotte i dig. 😎
Jag kommer ihåg när jag arbetade på SR i Göteborg för många år sedan. Jag hade fått en känsla av att nyhetschefen var rätt vänster, men inte mer än så. Sedan en dag skulle jag ut och ta några kommentarer av Göran Johansson, och mötte honom på Gustav Adolfs torg. Jag ställde mina frågor och så vidare, sedan var det färdigt och både GJ och jag tog en cigarett och småpratade lite. Så frågar han plötsligt:
- Dô, är Xxxx Xxxxxsson fortfarande nyhetschef eller?
- Ja, det är han, svarade jag.
- Hmm, jaså, Trotte-Xxxx. Honom hade vi stora problem med på Saab.

Det visade sig att nyhetschefen var en av de trotskistiska offensivarna som infiltrerade SSU under slutet av 70-talet, och hade agiterat friskt på Saabs växellådefabrik i Almedal. 😅

[OT] Klimatförnekare
Jag kommer ihåg när jag arbetade på SR i Göteborg för många år sedan. Jag hade fått en känsla av att nyhetschefen var rätt vänster, men inte mer än så. Sedan en dag skulle jag ut och ta några kommentarer av Göran Johansson, och mötte honom på Gustav Adolfs torg. Jag ställde mina frågor och så vidare, sedan var det färdigt och både GJ och jag tog en cigarett och småpratade lite. Så frågar han plötsligt:
- Dô, är Xxxx Xxxxxsson fortfarande nyhetschef eller?
- Ja, det är han, svarade jag.
- Hmm, jaså, Trotte-Xxxx. Honom hade vi stora problem med på Saab.

Det visade sig att nyhetschefen var en av de trotskistiska offensivarna som infiltrerade SSU under slutet av 70-talet, och hade agiterat friskt på Saabs växellådefabrik i Almedal. 😅
Sveriges Radio i Göteborg har väl historiskt haft en viss förkärlek till profiler med partiboken på plats. Vissa mer stridbara än andra måhända. 😁

[OT] Klimatförnekare
Sveriges Radio i Göteborg har väl historiskt haft en viss förkärlek till profiler med partiboken på plats. Vissa mer stridbara än andra måhända. 😁
Ja, herregud. Just nyhetschefen i fråga var ju en avfälling, profiler som Frank Gunnarsson, Tommy Johansson och Anders Wällhed lutade väl åt stalinismen vad jag vet. R:are helt enkelt.

[OT] Klimatförnekare
Inget fel på Rebellmammorna som håller aktion redan idag. Tvärtom borde fler vara som dem.

Men i morgon kommer betydligt fler - till exempel riks- eller Stockholmsavdelningar från KFUM, Rädda barnen, fackförbunden SSR, LO, TCO, Vision, ST och vårdförbundet, PRO, SPF, Svenska Kyrkan, Equmeniakyrkan, Frälsningsarmén, Katolska kyrkan, Naturskyddsföreningen, Svenska Botaniska föreningen, Diakonia, Svenska afghanistankommittén, Svenska Tibetkommittén, Amnesty, Oxfam, Birdlife, Scouterna, Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen, Fritidsodlingens Riksförbund, Sveriges konsumenter, Hyresgästföreningen, Resenärerna och Cykelfrämjandet. Och ett par hundra till ...
OK det är möjligt. Men jag tyckte det såg lite smalare ut idag...

Skärmbild 2026-08-22 224759.webp

[OT] Klimatförnekare
Vet inte om det var konservatism eller religiositet (eller kombination därav) som fick honom att förfasas över We are Satan's people.

[OT] Klimatförnekare
Vet inte om det var konservatism eller religiositet (eller kombination därav) som fick honom att förfasas över We are Satan's people.
Det var nog en riktig coctail skulle jag gissa. Som även låg bakom uttalandena om tveksamheter kring homosexualitet, abort och ställningstagande för Israel. Så nog vägde dig han sitt strå till stacken för att väga upp SRs personalliggare på västkusten. 😎

Samtidigt är det, tycker jag, värt att ha i åtanke det som diskuteras generellt kring eftermälen här: https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2857957

Siewerts ofrivilliga (får vi förutsätta) insats för hårdrock i Sverige skall inte underskattas.

[OT] Klimatförnekare
Så mycket trams! Finns det inte andra trådar för sånt? En av de första att påvisa effekterna av koldioxidutsläpp var "vår" Arrhenius, en omnipotent man. Andra verkningar av fr. a. koleldning hade visat sig i storstäder tidigare, såsom i London.

[OT] Klimatförnekare
Om vi låter snart allt som vi konsumerar, tillverkas i lågprisländer. Är vi 100%, lika stora bovar till CO2 utsläppen som producenterna!
Tydligen har vissa svårt att begripa detta!

[OT] Klimatförnekare
Flera 100.000tals män och kvinnor i Sverige förnekar att människan är ansvarig för klimatförändringarna, med en klar övervikt från den manliga sidan. Hur är detta ens möjligt?

Dom senaste 10åren har det blivit varmare för varje år. Värmerekorden haglar. Havsvattnet har aldrig varit varmare sedan människan började med tempmätningarna på Jorden. Då har vi ändå statistik på många platser redan sedan 1700talet. År 2026 blev det varmaste som någonsin uppmäts. Finns det någon som tvivlar på att år 2027, kommer bli ännu varmare?!

Detta med katastrofala skogsbränder, torka, översvämningar, orkaner, stigande havsnivåer, mm som följd. Det råder så gott som total konsensus inom vetenskapen att människan bär ansvaret för klimatförändringarna! Hur kan då 100.000tals svenskar förneka detta. Vilken hemlig information besitter dessa sk experter?
Det finns alltid människor med olika uppfattning. Varför hänga upp sig på det?

Den stora frågan är vilka åtgärder detta föranleder. Vi kan göra ytterst irrationella politiska val , eller vi kan göra bra politiska val kring hur detta skall påverka vår vardag. Det är rimligt att diskutera: vilka konsekvenser får olika val?

[OT] Klimatförnekare
[OT] Klimatförnekare
Ja, Siewert var rejält konservativ, det snackades det om ”i huset”. För att inte tala om Janne Josefsson, som många tror var vänster. Icke.
En gammal göteborgsanarkist som jag känner, är/var kompis med Janne sen länge. Han var mer inne på att han var liberal. Men att det inte spelade nån roll, då han slog åt rätt håll. Bland yngre så var folk mycket mer skeptiska. Moralism ska dock inte förväxlas med konservatism, som ofta görs i Sverige.

[OT] Klimatförnekare
Så mycket trams! Finns det inte andra trådar för sånt? En av de första att påvisa effekterna av koldioxidutsläpp var "vår" Arrhenius, en omnipotent man. Andra verkningar av fr. a. koleldning hade visat sig i storstäder tidigare, såsom i London.
Nästa "moment" i klimatdebatten var när en amerikansk vädermyndighet presenterade obehagliga fakta på en konferens, omkring 1985, tror jag, i datorteknikens ungdom. Då tog det hus i... De flesta insåg att något måste göras, men många politiker var rädda om sin väljarbas. De som var snabbast på avtryckaren var dock oljebolagen, särdeles i USA, som förstås insåg hotet mot deras verksamhet. Andra hoppades, mestadels förgäves, att det skulle bli samma raska agerande som när ozon-skiktet hotats av freoner.

[OT] Klimatförnekare
En gammal göteborgsanarkist som jag känner, är/var kompis med Janne sen länge. Han var mer inne på att han var liberal. Men att det inte spelade nån roll, då han slog åt rätt håll. Bland yngre så var folk mycket mer skeptiska. Moralism ska dock inte förväxlas med konservatism, som ofta görs i Sverige
JJ var väl med i Frihetlig vänster, som kanske kan beskrivas som ett slags anarkokapitalister? Hörde jag av en annan gammal kompis till JJ. Men vem vet? 😉

[OT] Klimatförnekare
Snart borde väl flosklerna på den här tråden, vara uttömda. Detta efts alla "Ha, Ha", börjar kännas mer och mer mossiga! Det verkar som vissa ännu inte kommit i puberteten...

[OT] Klimatförnekare
Vi var (som skrivet) ca 50.000 pers idag. God stämning, folk från hela delar av samhället. Lång sektion från huvudarrangören Naturskyddsföreningen. Och (för att hoppa till on-topic för forumet) gott tillfälle till lastcykelspaning - har sett många för mig nya modeller, använda av deltagare i tåget för att köra barn, ljudanläggning eller någon rekvisita.

Även till exempel Scouterna och Friluftsfrämjandet var där, kul att se. Tror också de MTB-cyklister som gillar naturen vi rör oss i skulle vara en naturlig del av en demonstration som denna. (förmodligen många sådana cyklister med i tåget under andra föreningars namn)

Tillbaka
Topp