Lyse Vättern

hannulan

Medlem
Lyse Vättern
Cyklar Vätternrundan för första gången om knappt två veckor. Funderar på vilken lampa jag ska använda. Jag startar 2220 så jag lär väl få så mkt mörker man kan, nästan.

Hur stark lampa ska man satsa på? Liten enkel diodlampa, en mer normal lampa (tex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Cykellyse-diod-27062/) eller ska jag satsa på en ordenligt ljus lampa (tex Magicshine 808, kan låna en sån av en kompis).

Vad har ni för erfarenheter?

Lyse Vättern
Du behöver inte alls något större för "att se", det räcker gott och väl med en mindre diodlampaktigt. Kanske inte dom allra minsta som är som en liten groda man spänner fast runt styret men nästa storlek upp räcker gott och väl. 2010 startade jag 19:40 och den natten regnade det i princip hela den mörka perioden och jag klarade mig bra med en sån här från Clabbe
cykellyse.jpg

Det är för övrigt samma lampa som jag använder på vintern för pendling och den verkar vara av bra kvalitet för jag har kört den 3 vintrar nu, och snål på batterier.

Lyse Vättern
hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stark lampa ska man satsa på? Liten enkel
> diodlampa, en mer normal lampa (tex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Belysning-och-reflexer/Cykellyse-diod-27062/ ) eller
> ska jag satsa på en ordenligt ljus lampa (tex
> Magicshine 808, kan låna en sån av en kompis).

Jag har en sådan Biltema-lampa som du länkar till och det är inte en "normal lampa"
det är en mycket ljussvag och enkel lampa.
Tro mig.

Men hur mycket ljus du behöver kan jag inte svara på.
Dels för att det är personligt hur mycket ljus man behöver,
dels för att ljusbehovet även är väldigt väderberoende.
Blir det mulet och regn så kan du behöva starkare ljus än det från en MJ-808-lampa,
men i omoddat skicka kan den vara för bländande att ha i en klunga.
Blir det torrt och molnfritt kan även en ljussvag lampa räcka till,
åtminstone om de andra i din klunga har bättre ljus.

/Håkan

Lyse Vättern
Jag har pendlat hela vintern med biltema lampan ovan, delvis genom skogen. Den duger tveklöst till Vättern. Det blir aldrig helt mörkt där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp