M eller L?

Zwooshy

Ny medlem
M eller L?
Går det att provcykla en GT Zaskar i Göteborg?
Jag vill testa vilken storlek som passar mig bäst.
Med mina 182cm och cirka 80kg vet jag inte om jag skall välja M eller L.

Kan jag testa ett annat märke (typ Scott) och se vilken storlek som passar mig eller är det som att jämföra äpplen med päron?

Tacksam för tips!

M eller L?
En M kommer att kännas rappare i teknisk terräng men mer nervös i hög fart/grusvägar.
L känns trögare i teknisk terräng men blir rena BMW'n utför och på grusväg.
Välj efter din hemmamiljö, sen kan man alltid byta till längre/kortare styrtapp...

M eller L?
Hade samma tankar, är 185 cm. Tänk på att storlekarna varierar mellan olika märken, kolla hur många tum de är, om de har olika geometri, vilken reach ramen har, topprörets längd osv osv.

Sen är det självklart så att användningsområdet spelar roll och vilken terräng du oftast kör i. Jag har haft mediumramar på både DH, AM och XC men har mer och mer övergått till large. Egentligen skulle jag ha en 19/19,5 tumsram på AM/XC men de märken som varit aktuella för mig har haft intervallen 18 eller 20 tum å då blev det 20 tum.
Jag skulle nog rekommendera M om det betyder 18-19 tum!

M eller L?
Zaskarns topprör är långt, tror det car nära 2cm längre än scott scale när vi jämförde så se till att testa hur den känns innan du slår till, iinte roligt och upptäcka att det blev fel efter att man handlat

Tillbaka
Topp