M14x1.5x162.5mm genomgående axel

Psh

Aktiv medlem
Har en Kinesis Maxlight Boost framgaffel. Axeln har i rubriken nämnda dimensioner, vill bli av med snabbkopplingen och letar efter en ny axel men det verkar vara helt hopplöst. Någon som vet om det finns? 158mm kan räcka, 155mm tror jag blir för kort. Om någon bor nära Björkhagen, Stockholm och har 155/158mm axel skulle jag kunna prova och se om det funkar.

Finns det andra lösningar? Kan man på något vis ta bort snabbkopplingen och fixa så att man kan använda insexnyckel istället?

Bilagor

• Kinesis front thru axle length.jpg
    Kinesis front thru axle length.jpg
    711.8 KB · Besök: 74
Fick det här svaret från Robert Axle Project:

"Thanks for the email. Closest we would have would be LIG504. This axle is 155mm long and would fall quite a bit short of what you need. We do not do any custom axles so you will need to contact the fork maker to source this axle."

Kollade förstås med Kinesis:

"I would not be certain that the 158mm would secure the axle enough if slightly shorter but its up to you if its worth a try. We only offer the cam version you have by the sounds of it."

Camversionen är den här:

https://www.upgradebikes.co.uk/Catalogue/Forks/Kinesis/Kinesis-Maxlight-FF29

Svårt att ser på den bilden. Det verkar att något sticker ut på andra sidan. Sticker axeln ut?

Jag hade det tvärtom. Jag köpte en stel kolgaffel och axeln som medföljade var så kort att den inte gick genom sista 5 mm av muttern. Köpte en DT axel med snabbkoppling som är längre, men då är början av gängen precis på gränsen.

Köp en mer standard M15 Axel i lämplig längd, slipa ner gängorna 0,5 mm hela varvet runt och skär sedan nya gängor? Eller kontraktera någon forumit med metallsvarv…

Funderade på om man kan gänga om axeln till M15 men tror att Mayhems idé är bättre. Någon som vet vilka hojar har M14 axel? Skulle kunna ta med gaffeln till en cykelaffär och prova, eller finns det någon fysisk affär i Stockholm som säljer axlar? Nu är ju det här inte världens största problem men jävligt irriterande...

Tack Berk för tipset! Man kanske kan ta bort/ersätta brickan med en tunnare så att man får en extra millimeter?

Tog några bilder, gängorna är i slutet av gaffeln vilket inte är så bra. Och axeln är redan någon millimeter för "kort".

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    369.6 KB · Besök: 57
  • b.jpg
    b.jpg
    392.5 KB · Besök: 52
  • c.jpg
    c.jpg
    330.2 KB · Besök: 46
Jag förstår inte varför en tunnare brickan skulle hjälpa. Kontakt längden på gängen är samma med nuvarande eller tunnare brickan med för kort axel.

Nuvarande axel är inte för kort. Jag räknar 8 varv (av 1.5 mm) i gängen. Min brickan är 15 mm lång och axeln som följade med gaffeln gick 10 mm in i muttern. 10 mm räcker (har nu en axel som använder hela 15 mm). Med 157 mm skulle du har 7 mm, om alla mått stämmer, som verkar lite för lite.

Tillbaka
Topp