Made Elcykel PROBLEM

Qrunch

Ny medlem
Made Elcykel PROBLEM
Hej!
Lång historia kort; Jag har köpt en MADE Elcykel som mest troligen varit stulen, inlämnad hos polisen (Detta har jag papper på från Polisen) och sedan utlämnad då ingen velat kännas vid den.

Nu till problemet;
Cykeln har inget batteri och jag har vart nere hos cykelförhandlaren för att prova ett batteri för att se så inget mer är sönder då jag inte vill lägga för mycket på cykeln. Då kan jag lika gärna köpa en ny.

Cykeln har alltså Shimano Steps system E6000. Men när jag var hos cykelaffären tyckte jag mig inte känna att motorn ville hjälpa till.
Men jag har ingen dator/display heller, Måste man ha det? Jag har bara en konsoll på v sida på styret med 3 knappar, som jag förstår det som är on/off plus och minus.

Kan man felsöka dessa på något vis? Nån som har några smarta tips? Kan så klart lösa lite bilder på cykeln om det behövs.

Tacksam för svar!
Mvh

rois

Aktiv medlem
Made Elcykel PROBLEM
Hej!
Lång historia kort; Jag har köpt en MADE Elcykel som mest troligen varit stulen, inlämnad hos polisen (Detta har jag papper på från Polisen) och sedan utlämnad då ingen velat kännas vid den.

Nu till problemet;
Cykeln har inget batteri och jag har vart nere hos cykelförhandlaren för att prova ett batteri för att se så inget mer är sönder då jag inte vill lägga för mycket på cykeln. Då kan jag lika gärna köpa en ny.

Cykeln har alltså Shimano Steps system E6000. Men när jag var hos cykelaffären tyckte jag mig inte känna att motorn ville hjälpa till.
Men jag har ingen dator/display heller, Måste man ha det? Jag har bara en konsoll på v sida på styret med 3 knappar, som jag förstår det som är on/off plus och minus.

Kan man felsöka dessa på något vis? Nån som har några smarta tips? Kan så klart lösa lite bilder på cykeln om det behövs.

Tacksam för svar!
Mvh

Utan display/dator startar inte motorn. Det vimlar av batterier/displayer/batteriladdare på annonssajter, från stulna cyklar.
Sök där men kolla upp att det finns originalkvitton.

Rock

Aktiv medlem
Made Elcykel PROBLEM
Jag kanske ska säga att det kräver att cykeln har ström för att du ska kunna utföra en full diagnostik annars så säger den bara att komponent saknas. Och datorn måste vara på plats. Till ditt system så fungerar inte app då du inte har blåtand, du måste köra diagnostiken med cykeln ansluten till PC.

Qrunch

Ny medlem
Made Elcykel PROBLEM
Ja jag har ju inget batteri, och ingen kabel, ingen laddare eller någonting. Och då jag köpt cykeln väldigt billigt "grisen i säcken" så känns det inte som jag vill lägga massa onödiga pengar på felsökning eller fel saker om det sen visar sig att det kostar mer än det smakar.

rois

Aktiv medlem
Made Elcykel PROBLEM
Ja jag har ju inget batteri, och ingen kabel, ingen laddare eller någonting. Och då jag köpt cykeln väldigt billigt "grisen i säcken" så känns det inte som jag vill lägga massa onödiga pengar på felsökning eller fel saker om det sen visar sig att det kostar mer än det smakar.

Om cykelhandlaren var villig att låna batteri, så kan du kanske även låna display. Det är den enklaste felsökning, och du får svar på om din motor är Ok. Annars ligger butikspris på batteri på ca 5000, display/dator ca 1500 och även laddare ca 1500. Så det blir omkring 8000 på ett bräde. Om du inte köpt cykeln väldigt billigt, så är det bättre att köpa delarna begagnat. På blocket ligger nu en del Steps prylar. Även på Tradera dyker det upp delar från Steps systemet.

Men det kan vara svårt att veta om delarna kommer från en ärlig innehavare som fått sin cykel stulen, eller en hälare som uppger att vederbörandes elcykel är stulen. Så du bör kräva originalkvitto, och att om det är ett försäkringsärende att säljaren fått Ok från försäkringsbolaget att sälja delarna. Annars är det också en form av bedrägeri.

PerraJ

Ny medlem
Made Elcykel PROBLEM
Hur har det gått?
Sitter själv i samma sits nu..
För några månader sen hittade jag ett slängt kadaver (ram, motor, framgaffel, styre med steps reglage och display-hållare) och efter att nu fått tillbaka det från hittegods så tänkte jag kolla om det går att få ihop nått av delarna..

Topp