Maestro Dämpare inställningar

Dalus

Ny medlem
Halloj!

Så jag har en lite fråga hur att ställa in bakdämparen på en Maestro / Maniou S-Type SLR som sitter på en Anthem 2.

Har läst manualen lite för att se hur man gör inställningarna beroende på vikt osv här..

http://www.giant-bicycles.com/_upload_it/bikes/models/manual/Anthem Service Manual.pdf

Om jag fattar detta rätt så ska man använda sig av O-Ringer för att se hur mycket den förflyttar sig när man sitter ner på cykeln och enligt manualen så ska det vara runt 6 mm? När jag testar det själv så förflyttar sig min ca 13-14mm. Jag var hos butiken jag köpte min cykel och han sa att förflyttningen ska vara 15mm och att min inställning var tom för hård?

Tycker själv när jag cyklar att den är för mjuk och att den gungar lite för mycket när jag trampar så några tipps vad jag ska göra? :)

Som många lite mer komplicerade länkage har troigen även Maestro-länkaget en "sweet spot" där det ska vara när du bara sitter på hojen, aka. sag.

Gå på det som står i din cykels/rams manual helt enkelt, det borde ge bäst prestanda för det hojen är tänkt att fungera till.

Japp SAG :)

Men har länkat manualen där vet inte om jag läser rätt men det verkar stå att den ska vara på 6mm men killen i butiken hävdar att det ska vara 15mm. Är det jag som läser fel hehe

Senast redigerad av en moderator:
Det ska vara 6mm. Lita manualen, inte på din LBS. 15mm låter som ett vettigt sag annars, men eftersom Anthemen är designad för 6mm sag så är det det som gäller. Annars får du just konstiga egenskaper typ gung och annat gojsigt.

Jo tack får lagom mycket gung :(

jaha får väl åka och klaga igen då. Ingen i Gbg som har lust att hjälpa mig att ställa in den? :))

Tillbaka
Topp