Magmaa

StaffanS

Ny medlem
Magmaa
Är det någon som vet hur det går för Magmaa, säljer de några cyklar?
Finns det någon på forumet som har köpt en Magmaa-cykel? Hur är företaget att ha att göra med?
/Staffan

PS. För er som inte vet, så är Magmaa ett svenskt företag som tillverkar cyklar i titan.

Magmaa
Har en klubbkompis som invigde sin Magmaa på finnmarksturen i helgen och han har vad han har sagt bara haft bra erfarenheter av företaget (kanske beror på att han känner Mårten som är företagets grundare sedan många år tillbaka) Ramen ser fin ut med bra finish på, mer än så kan inte jag uttala mig om den. Kanske kan få en lite mer utförlig recension av han som har den imorgon om han dyker upp på träningen.

Magmaa
Ramarna är säkert jättefina, men de skulle behöva hjälp med att snickra ihop en snygg logga (den nuvarande ser mest ut som Biltemas "Malabike" eller vad de hette) och en vettig hemsida.

Magmaa
hem.jpg

Men allvarligt, detta är ingen vulkan, det ÄR en tvåhuvdat tupp!!!

Och man lackar inte www adresser på racer ramar - särskilt inte i gul taskig font, i jätteformat på titan ovanröret (om man vill att jag skall köpa dom)!

Tråkigt med så otrolig ful design, ramarna är säkert fina, men jag skulle inte vilja ha något så anskrämligt! Detta är bara MIN åsikt och samtycker ni inte så är det HELT OK! ;-)

Magmaa
Det skönt med firmor som gör det de vill, dvs cyklar, och skiter i att försöka verka hippa, inne, coola osv. Men ok, jag tycker inte det är särskilt snyggt heller. Ett plus med det är väl att cykeln inte blir så stöldbegärlig. Och om envisas med att sin "stil" så blir det nog inne rätt vad det är! (finger i luften... känner att det är på gång om några år redan ;-))

Magmaa
Jag försökte få killarna att göra ett styre åt mig. de sa att jag skulle ringa om ett halvår(i januari), för de hade mindre att göra då.

jag ringde i januari och då sa de efter mycket om och men att de tyckte jag skulle gå til någon annan.

det tyckte ju jag att det kuhnde kläcka ur sig redan första gången jag pratade med dem så att jag slapp gå och tro i ett halvår att de skulle hjälpa mig.

och det var alltså inget superkonstigt styre, jag ville göra en så lik kopia av ett roox torque bar som det gick, fast få ner vikten.

lite dålig service tycker jag., så när någon skal bygga min ram så lär jag titta utanför sverges gränser. har hittat företag med grymnt fin känsla i detaljarbetet.:)

Magmaa
Ja, hemsidan är verkligen inget att hurra för. De kunde ju i alla fall försöka fixa lite vettiga bilder, så att man ser hur cyklarna verkligen ser ut. Loggan (och namnet) är ju heller inget man blir glad av. Men detta är ju saker man kan ha förbiseende med om de är bra på att tillverka cyklar. Av hemsidan har jag i varje fall förstått att de tillverkar ramarna själva här i Sverige och det verkar som om de även formar och reducerar rören själva. Inte illa.

Anders G: Det skulle vara jätteintressant om du eller din klubbkamrat skrev lite om cykeln här på Happy.

Magmaa
De tillverkar inte ramarna i Sverige utan i Ryssland. Ramar finns att beskåda hos Cycling i Stockholm. Svetsarna ser helt ok ut, inte Moots eller Seven klass men helt OK.

Peter E

Magmaa
... och de tillverkar (reducerar/formar) för övrigt inte heller sina egna rör. Det gör deras (ryska?)leverantör av rören. Inget konstigt med det. Att tillverka reducerade titanrör att användas för rambygge är definitivt inget man gör hemma i garaget...

Magmaa
kan klart rekomendera snakebike, www.snakebike.com , ryskitillverkare, ruskigt fina rör o finare fogar får man leta efter.

Magmaa
Peter E och Bernt: Ja, där ser man. Jag drog väl lite för snabba slutsatser av deras hemsida, där de pratar om "vårt titanium" och "vår tillverkningsprocess". Jag bor i Göteborg så jag kan inte springa in på Cycling och kolla. Är det någon som varit där och tittat, är dem fina?

Magmaa
Jag håller verkligen med om att den dåliga fotograferingen av magmaas ramar gör att de inte ser så tilltalande ut. Hade de satsat lite mer på snygga bilder skulle man bli mer intresserad som kund. Det är ju klart lyxigt med produkter som inte är tillverkade i Asien. De skulle kunna profilera sig mer där eftersom trenden gå mot att allt snart produceras i Taiwan, Kina osv..

Magmaa
Johan S: Visst, en sjysst hemsida, snygg grafik på ramarna och bra foton skulle verkligen lyfta Magmaa. Det är ett rätt kul företag som provar en massa egna ideer. Tyvärr får man inte se mycket av det på deras hemsida.

Staffan: Ser du nån skillnad ? Vet inte helt säkert om det är Magmaa som gör deras ramar men skulle kunna satsa några kronor på det. De började ju sin verksamhet med att tillverka ramar åt andra, skulle tro att de fortfarande gör det. De är knappast ensamma. Litespeed tillverkar åxå ramar åt en masssa andra tillverkare. Innan Turner och Ellsworth la sin tillverkning hos Anodizing Inc och Kinesis så tillverkade Ventana deras ramar. Det är otroligt få tillverkare som tillverkar sina egna ramar, ännu färre är de som bara tillverkar ramar åt sig själva.

Peter E

Magmaa
Här är bild på deras senaste racer med kolfiberstag. Jag har tidigare tyckt att deras design var ganska yxig men här har man börjat att få fin form på grejerna. Det är dock en bit kvar till Scott, Specialized eller De Rosas sammanfogningstrolleri materialen emellan. Synd med den gräsliga gula färgen, bara. Är det ett utbytbart öra man ser på bilden?

carbonRam1.jpg

Nedan den gräsliga DH-riggen. Huvva!

down3.jpg

Magmaa
Många DH-ramar från den tidsperioden hade inte särskilt mycket slaglängd. Om jag inte minns fel var den där ramen dessutom måttbeställd till en svensk kvinnlig DH-cyklist och jag antar att om man väger mindre kan man klara sig med mindre slag än en tyngre cyklist.

Den nya racerramen ser fin ut, bortsett lackering (olackat eller halvlackat tycker jag är finast på titan) och designen på loggan men det är ju mer en smaksak.

Tillbaka
Topp