Här kommer en liten text om magnetpedaler av Carl Hagenblad som testat dem;
På begäran: Magped recension:
Klickskor är bra, men lite läskigt med downhill. Körde förra årets ESC med byggskor och platta pedaler, men de vandrar när man trampar över rötter. Hittade Magped som sitter med magnet och fördelar med det är att pedalerna är platta så vanliga skor funkar att köpa glass med, slipper stå på en bula, skorna lossnar från alla håll och alla SPD-skor funkar. Magnet på pedalerna och en stålplatta under skorna. Säljs i olika styrka på magnet och jag valde de starkaste.
SÅ; Ut i spåret, dvs ESC dåra. Skorna klickar fast, men inte hårt. Jag har inte tappat pedalerna än, men det sitter långt ifrån så hårt som jag skulle vilja. Med det sagt har det funkat bra, och jag har hamnat i situationer senast igår där jag garanterat klotat med fötterna fast. Min åsikt är att dessa passar inte för stig, pedalerna är fortfarande breda som DH-pedaler, och inte heller för hård cykling. Detta är mellanmjölkpedaler, Big mac-pedaler, folkpartistpedaler, dvs nån sort mellanväg. Och vad säger vi om kompromisser....?
Jag ger Magped 5/5 för design, idé och kvalitet. 3/5 för funktion.
Dvs bra produkt, men inte om man faktiskt vill sitta fast.