Magura MT7, skivan tar i beläggen.

Du har väll dom där små beläggen, en för varje kolv. Dom är värre att justera in
Det är inga problem d på kolvarna är magnetiska.

Jag fick gå på ena skruvhålet i oket med en rundfil och ta bort typ 1 mm material, jag vet dock inte om jag ska skylla på magura eller tillverkaren av ramen. Sen upplevde jag att det var rätt enkelt att överfylla när jag luftade, eller ja för att få bort lite av maguras extremt mjuka känsla överfyllde jag med flit sen får man helt enkelt öppna skruven på pumpen och backa kolvarna lite men har ändå lite skrap från och till!

Jag fick gå på ena skruvhålet i oket med en rundfil och ta bort typ 1 mm material, jag vet dock inte om jag ska skylla på magura eller tillverkaren av ramen. Sen upplevde jag att det var rätt enkelt att överfylla när jag luftade, eller ja för att få bort lite av maguras extremt mjuka känsla överfyllde jag med flit sen får man helt enkelt öppna skruven på pumpen och backa kolvarna lite men har ändå lite skrap från och till!
Jag har nog liknande problem. Sitter väldigt hårt fast skruvarna är lösa. Inget spel alls i hålen.

Var ut och skruvade. Kom ut lite olja när jag tryckte tillbaka ok men löste inte problemet. Tryckte in och ut höger sida (som verkar fasta ute) ett 10tal gånger men vet inte om det hjälpte speciellt mycket.

kontentan är i princip desamma som tidigare. Ligger lätt emot men är mest oljud och inte mycket friktion.

är samma visa bak.

Du måste ju kunna se om oket är centrerat eller om skivan flexar när du bromsar? Om du inte kan centrera oket så återstår nog bara bara att borra upp skruvhålen i oket.

Jag har liknande/samma problem med mina mt7:or, fast bara fram. Ett jävla oljud från frambromsen när jag använder den också. Har provat att sätta beläggen från bak fram istället, ingen skillnad. Skulle kunna leva med att de tar i lite på mindre än 1/4 varv. Men oljudet när jag bromsar gör ont i mig. Är Magura skivorna bajs eller? Har gjort ren skivan med brakeclean utan förbättring.
Kan det vara värt att byta skivor? Och vilka belägg är tystast? Nån som har nått tips?

Senast ändrad:
Jag har liknande/samma problem med mina mt7:or, fast bara fram. Ett jävla oljud från frambromsen när jag använder den också. Har provat att sätta beläggen från bak fram istället, ingen skillnad. Skulle kunna leva med att de tar i lite på mindre än 1/4 varv. Men oljudet när jag bromsar gör ont i mig. Är Magura skivorna bajs eller? Har gjort ren skivan med brakeclean utan förbättring.
Kan det vara värt att byta skivor? Och vilka belägg är tystast? Nån som har nått tips?
Jag gav upp och köpte Saint bromsar. Det skrapar inte och tar 30 sekunder att rikta upp. I svenska leriga och blöta stigar är MT7 ingen hitt. De har helt enkel för lite clearance.

Jag gav upp och köpte Saint bromsar. Det skrapar inte och tar 30 sekunder att rikta upp. I svenska leriga och blöta stigar är MT7 ingen hitt. De har helt enkel för lite clearance.
Börjar luta åt att byta bromsar jag med. Första gången med Magura för mig. Jag gillar känslan och kraften i dom. Synd på oljudet bara 😖
Ska ta loss skivan och gå över duktigt med brakeclean och slippapper, tror jag 🤔

Jag och min son har aldrig haft problem med oljud, både med Maguras och andra skivor. Vi kör dock MT4/MT5/MT8. Jag vet inte om MT7 har mindre distans mellan belägg och skivan.

Jag läste just idag en review på Bike24 där någon skrev att de betedde sig mycket bättre med Shimano XT skivor. Jag har dock läst mycket positivt om Maguras skivor, som är tjockare och stabilare.

Jag och min son har aldrig haft problem med oljud, både med Maguras och andra skivor. Vi kör dock MT4/MT5/MT8. Jag vet inte om MT7 har mindre distans mellan belägg och skivan.

Jag läste just idag en review på Bike24 där någon skrev att de betedde sig mycket bättre med Shimano XT skivor. Jag har dock läst mycket positivt om Maguras skivor, som är tjockare och stabilare.
Gapet är hälften mot shimanos skivor om jag minns rätt. Verkar som det är mindre strul med mt5 men vill minnas de är 2pot.

Undrar om smalare skivor ger mer utrymme mellan belägg och skiva? 🤔 Det är jävligt tight på mt7 iallafall.
När jag hade problem att centrera oket på sram gick det ju att gå efter glipan.
Ska prova att lufta dom också, ifall det är luft vid nån kolv 🤔

Undrar om smalare skivor ger mer utrymme mellan belägg och skiva? 🤔 Det är jävligt tight på mt7 iallafall.
När jag hade problem att centrera oket på sram gick det ju att gå efter glipan.
Ska prova att lufta dom också, ifall det är luft vid nån kolv 🤔

Nej, smalare skivor ger aldrig mer utrymme, förutom om skivorna är tjockare än max speccad eller det finns för mycket olja i systemet.

På 4-kolvs bromsar kan det vara svårt att får distanser rätt för att de två par kolvar kan vara centrerad olika. Om det är fallet så behöver man får dom linjerad först.

Kan meddela att allt som behövdes var en dålig luftning (tror jag skvätte olja i hela köket, men inte på skivan 😁). Måste varit luft i oket som gjorde att kolvarna inte gick ut som de borde. Enda nackdelen var att fram blev lite bättre än bak. Så måste prova bak nu också.

Tillbaka
Topp