Mail till SVT om MTB VM 2024.

• Trådstartare Trådstartare Jon
  • Start datum Start datum

Jon

Aktiv medlem
Blev tvungen att dra iväg ett surt mail till SVT om MTB VM. ?
Sitta på rättigheterna och bara sända ett lopp, trist. Om nu kriteriet är att sverige ska ha medljchans så borde även fredgens XCC damer sändas (hon tog ju trots allt brons ?)
Synd att SVT inte kan visa hela VM åtminstonde streamat på SVT-play.
Vet inte om det hjälper att maila men hoppas på det, kanske hjälper om många mailar. ?
Svtsport@svt.se

/Surgubben

Ps. Finns det någon fulstream?

Blev tvungen att dra iväg ett surt mail till SVT om MTB VM. ?
Sitta på rättigheterna och bara sända ett lopp, trist. Om nu kriteriet är att sverige ska ha medljchans så borde även fredgens XCC damer sändas (hon tog ju trots allt brons ?)
Synd att SVT inte kan visa hela VM åtminstonde streamat på SVT-play.
Vet inte om det hjälper att maila men hoppas på det, kanske hjälper om många mailar. ?
Svtsport@svt.se

/Surgubben

Ps. Finns det någon fulstream?
Och vi har ingen plattform i Sverige som tycks sända Downhill finalerna idag. Iallafall inget jag hittar åt.

Hela sportredaktionen har väl varit strängt upptagna med Finnkampen. Få sporter gör Jakob Hård lika hård som Friidrott. Sen kanske de inte ens vet att downhill finns. Igår kom det upp en notis om att det var VM i Andorra, info om hur de sänder samt vm-truppen. Jag vet inte var de fått deltagarlistan i från men det var inga DH-åkare med.

Tyvärr inte första gången det händer, har skett både för landsväg och mtb tidigare,

Har och kontaktat dom, för något år sedan backade dom och släppte upp UCI sändningen på youtube

Edit: Äh, missförstod frågeställningen. // Felpost

Senast redigerad av en moderator:
Hela sportredaktionen har väl varit strängt upptagna med Finnkampen. Få sporter gör Jakob Hård lika hård som Friidrott. Sen kanske de inte ens vet att downhill finns. Igår kom det upp en notis om att det var VM i Andorra, info om hur de sänder samt vm-truppen. Jag vet inte var de fått deltagarlistan i från men det var inga DH-åkare med.
Har Hård något att göra med valet av evenemang som sänds eller menar du att du vill höra honom kommentera DH och att Finnkampskommenterandet därmed skulle hindra?

SVT är ofta ett j-a skämt antingen det gäller sport eller mycket annat. Deras ständiga vilja att placera likartade program, ex. konserter eller "underhållningsprogram" samtidigt i kanal 1 och 2 påminner mest av allt om en pekoral och von oben attityd från den gamla go... dåliga tiden. OS via Max innebar en mångfald och även om inte all segling var tillgänglig så var det betydligt mer än förr och därpå kunde man kika på Jenny R mellan varven.

Har Hård något att göra med valet av evenemang som sänds eller menar du att du vill höra honom kommentera DH och att Finnkampskommenterandet därmed skulle hindra?
Jag tror att SVT, hur gärna de än vill framstå som oberoende och objektiva, tenderar att fokusera sina inslag och sändningar rätt mycket utifrån sina egna intressen. Objektiviteten får de av att lägga ut allehanda notiser de får till sig av TT eller liknande. Fast jag ska hålla truten egentligen. Vi har inte en TV så jag vet knappt vad de sänder.

Jag klankade ner på UCI tidigare men det kan ju inte ligga på de att hålla koll på om SVT eller Eurosport eller någon av de andra 40 kanalerna med sändningsrättigheter faktiskt sänder det de köpt rättigheterna till. Det är fullkomligt befängt om vi som "konsumenter" ska behöva gå igenom tablåerna löpande för att informera UCI om när de måste släppa på geoblockningen på Youtube. UCI borde däremot trycka på att när de köper rättigheterna, också informerar UCI om vad de kommer att sända. Det måste ligga i UCIs intresse.

Jag klankade ner på UCI tidigare men det kan ju inte ligga på de att hålla koll på om SVT eller Eurosport eller någon av de andra 40 kanalerna med sändningsrättigheter faktiskt sänder det de köpt rättigheterna till. Det är fullkomligt befängt om vi som "konsumenter" ska behöva gå igenom tablåerna löpande för att informera UCI om när de måste släppa på geoblockningen på Youtube. UCI borde däremot trycka på att när de köper rättigheterna, också informerar UCI om vad de kommer att sända. Det måste ligga i UCIs intresse.
Iom att det var listat vad SVT skulle sända (söndagens XCO, inget mer) på UCI:s web så hade de ju fått eller skaffat sig den infon. Felet var ju att det påstods att Discovery (Eurosport) skulle sända det andra böset, så det bör ju vara antingen UCI (felaktigt antagit att Discovery har rättigheterna) eller Discovery (felaktigt informerat UCI att de ska sända) som gjort fel där.

Jag tror att SVT, hur gärna de än vill framstå som oberoende och objektiva, tenderar att fokusera sina inslag och sändningar rätt mycket utifrån sina egna intressen. Objektiviteten får de av att lägga ut allehanda notiser de får till sig av TT eller liknande. Fast jag ska hålla truten egentligen. Vi har inte en TV så jag vet knappt vad de sänder.
Nja, de sänder vad folket faktiskt vill se. Ju mer populär sport eller svenskar med medaljchans, ju mer av den visas. VM-rättigheterna har de köpt pga Rissveds och lvg (även om jag inte vet hur mycket av lvg de visar numer när Sverige inte har nån med medaljchans längre). Tidigare när de hade skidrättigheterna visade de bara längd och alpint, aldrig backhoppning eller nordisk kombination. Sedan kan man ju ha åsikter om det, men iom att de är skattefinansierade måste de ju prioritera på nåt sätt. Och även om man köpt rättigheter och fått mer än man ville ha ”på köpet”, så är det ju en kostnad att faktiskt sända (kommentatorer, ev avgifter, etc).

Jag tror att det är personer som sitter högre upp i hackordningen som fattar besluten om vad som ska sändas. Och jag tror inte att Hård har så mkt inflytande på de personernas val.

Jag gissar vidare att genom att Hård sen i vintras är pensionerad från SVT och, om jag förstått det rätt, genomför sitt kommenterande på frilansbasis så är det nog snarast att SVT kontaktar honom och frågar om han är intresserad av att kommentera evenemang de redan beslutat att de ska sända.

Iom att det var listat vad SVT skulle sända (söndagens XCO, inget mer) på UCI:s web så hade de ju fått eller skaffat sig den infon. Felet var ju att det påstods att Discovery (Eurosport) skulle sända det andra böset, så det bör ju vara antingen UCI (felaktigt antagit att Discovery har rättigheterna) eller Discovery (felaktigt informerat UCI att de ska sända) som gjort fel där.
Jag vet inte om jag förstår dig. Jag utgår från att Discovery/Eurosport har rättigheterna men inte i Sverige då SVT köpt rättigheterna för att sända i Sverige väl. Men du menar att nån ska ha påstått att Discovery ska sända, eventuellt de själva, och att UCI har utgått från att Discovery ska sända (trots att de sålt det till SVT). Det låter inte klokt...

Jag vet inte om jag förstår dig. Jag utgår från att Discovery/Eurosport har rättigheterna men inte i Sverige då SVT köpt rättigheterna för att sända i Sverige väl. Men du menar att nån ska ha påstått att Discovery ska sända, eventuellt de själva, och att UCI har utgått från att Discovery ska sända (trots att de sålt det till SVT). Det låter inte klokt...
Ja, nån länkade, om det var i denna tråd eller nån av de andra 2-3 trådar detta diskuteras, till UCI:s lista var VM sänds. SVT var listat att sända XCO:n i Sverige igår, medan övriga dagar påstods det att Eurosport skulle sända i Sverige.
Så om SVT har nån skyldighet att rapportera vad de ska sända, så har de gjort det.

Edit: ser nu att det var ju Rissveds-tråden när du härjade där i torsdags som nisseson länkade till UCI och listorna där VM skulle sändas.

Senast ändrad:
Det blev ju trots allt sändning även från herrarnas XCO, alltid ett fall framåt.
Lindgren pratade t.o.m. i sändning om att det var "viktigt för åkarna att synas i tv pga. reklamkontrakt", då borde både UCI och proffsstallen vara intresserade av att tv-bolagen sänder tävlingarna.

Dags att lyfta den här tråden.
Nån som vet status i år? Jag hittar ingen lista på UCI om vilka som har rättigheter o.s.v. men jag har kontaktat Svtsport i ett desperat försök åtminstone.

Åh, denna problematik igen...

Två saker på ämnet:
1. Från https://www.valais2025.ch/faq#global
Screenshot_20250826-205403564 (1).webp

2.UCI har listor med vem som uppgett att de tänker sända vad (inte alltid korrekt, SVT har vid vissa tidigare tillfällen uppgett att de skulle sända men ändå inte gjort det). Inget för MTB-vm än, men här är länken: https://www.uci.org/watch-uci-events/74lrepukG4z4gIeSaQxANg

Åh, denna problematik igen...

Två saker på ämnet:
1. Från https://www.valais2025.ch/faq#global
Visa bilaga 789904

2.UCI har listor med vem som uppgett att de tänker sända vad (inte alltid korrekt, SVT har vid vissa tidigare tillfällen uppgett att de skulle sända men ändå inte gjort det). Inget för MTB-vm än, men här är länken: https://www.uci.org/watch-uci-events/74lrepukG4z4gIeSaQxANg
Jo, jag har sett det där. Tack ändå.
Det är ju trist att behöva vänta in i det sista innan man får veta. I fjol satt jag och skickade små kärleksbrev via mejl till SVT, UCI och Eurosport i hopp om att de kunde prata med varandra och få UCI att ta bort geo-blocken på Youtube. Det gav inget resultat. Max har åtminstone upplagt de två kommande tävlingshelgerna för Les Gets och Lenzerheide i sin tablå, och då kan man nog dra slutsatsen att det inte sänds där. Kanske är det UCI's YT-kanal vi får hoppas på.

Alternativt om nån har en tutorial som riktar sig till Agda 122 år och hur hon ska sätta upp en VPN...
Jag har försökt trixa med sån skit också men jag är helt lost.
Lite beroende på vad du kollar på för apparat. Mullvad är bra för Android/Chromebook, ska vara bra för Windows också. Kostar 55 kr för en månad. Jag strömmar över min Chromebook kopplad till tvn när jag har VPN-behov.

HBO Max visar inte några vm-tävlingar som kommande sändningar. Efter helgens tävlingar så är det världscupen i Lenzerheide som står som kommande sändningar fortfarande. 🤥

Tillbaka
Topp