Maja knockades av cyklist

Jag har själv noterat en del väldigt ansvarslösa cyklister på den grusvägen. Ungefär lika korkat att köra fort där som att (försöka) stressa över Götgatsbacken.

I papperstidningen har de också en artikel där de intervjuar en cykelpendlare som berättar om den hätska stämningen som råder mellan bilister och cyklister. Ganska välskrivet och objektivt tycker jag. Hittade inte på nvp.se

En cykel med bockstyre är en tävlingcykel. Spelar ingen roll om styrstammen pekar uppåt, växlarna sitter i styrändarna och det hänger väskor både fram och bak. Det är en tävlingcykel, och personen på är en tävlingcyklist.
En cykel med styrstång är en vanlig cykel. Spelar ingen roll om det sitter aerobars på styrstången, cykeln vägen 6.81kg och cyklisten är iförd helkroppskondom. Allt sitter i styret.

Tack, det var alltså precis så illa som jag misstänkte. Men å andra sidan betyder det att man inte kan tävla på MTB ? ;-)

Jo, men bara på avgränsade banor. På väg, stig eller GC-bana bara cyklar man, oavsett hur fort det går. Möjligvis sportar man, men det är aldrig tävling eller träning.

Har man bockstyre är det däremot alltid träning, utom när någon blir arg. Då är det tävling.

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk som skriver insändare brukar inte vara helt
> objektiva.

++;

Man ska ta det jävligt lugnt på gång/cykelbanor. Speciellt när man ser barn.
Själv tog jag ett tidigt dopp i Gamla Stan i våras pga ett barn.
Men hade jag inte styrt rakt över kajen så hade väl deras 5 åring hamnat i vattnet.
Det kunde ha blivit riktigt otäckt. Och jag körde mycket försiktigt.

matz skrev:
> Man ska ta det jävligt lugnt på
> gång/cykelbanor. Speciellt när man ser barn.
> Själv tog jag ett tidigt dopp i Gamla Stan i
> våras pga ett barn.
> Men hade jag inte styrt rakt över kajen så hade
> väl deras 5 åring hamnat i vattnet.
> Det kunde ha blivit riktigt otäckt. Och jag
> körde mycket försiktigt.

Du är jätteduktig!

Från Hammarbybacken till Filosofens grav får man väl cykla, men resten är väl egentligen bara gångväg? Men detta kanske var på norra sidan?

Jag tror att det är nära badstranden vid Sickla Strand, men grusvägen är väl ungefär likadan runt hela sjön. Osäker på skyltningen, men det cyklas där en hel del. Själv har jag cyklat där en gång och tyckte det var så hopplöst mycket människor som var ute och flanerade att jag aldrig skulle använda den vägen som en transportsträcka. Min gissning är att tonårspojken var på väg till eller från badplatsen.

Kul/tragiskt att ledarartikeln som länkas till ovan nämner insändarnas vrede och drar slutsatsen "...för vad ni som stör er på cyklisterna än tycker så är cykeln inte ett problem. Det är en lösning. " samtidigt som man skriver populistiska artiklar om arga gubbar på tävlingscyklar och föräldrar som fått sina blomsterplockande barn nedmejade.

Om redaktionen har inställningen att cyklingen är lösningen så kanske man borde fokusera lite på att skriva en artikelserie om allt positivt som rör cykling istället.

Det var en artikel i Åtstablaskan om något stackars barn som ligger med helgipsat ben i sommar efter att ha blivit påkörd av en cyklist. Det är lite synd att folk inte klarar av att hålla en rimlig hastighet, oavsett vem det är som beter sig illa känns det som att det är folk med cykelkläder som får största skopan. Har bekanta (som nu dessutom själva cyklar till jobbet) som med bestämdhet hävdar att så fort någon har cykelkläder på sig så är det en idiot.

Tidningarna älskar ju allt sånt som triggar folk och gör dem upprörda, ju mer pseudogrej desto bättre. Men de arga gubbarna var väl en insändare, inte en ledare?

Först Daisy och nu Maja, varför är det inga pojkar som blir påkörda? Finns det nån dold genusaspekt här också, ungefär som i fallen med de högersvängande lastbilarna? Föredrar lokalblaskorna påkörda flickor framför pojkar? Om en pojke blir påkörd lyfter väl inte lika många ögonbryn? De samlar ju normalt på sig fler blåmärken redan från ganska späd ålder.

För övrigt tycker jag att Malin Stina och Tjorven ska få retroaktiv ersättning. För Båtsman är jag dock rädd att hjälpen kommer för sent.

Har föräldrarna ingen koll på sin unge ?
Lika självklart som att ha hjälm på sig när man cyklar borde Majas föräldrar ha knullgummi när de knullar. -saknar de helt förmåga till riskbedömning?

ev. randonörd skrev:
> Har föräldrarna ingen koll på sin unge ?
> Lika självklart som att ha hjälm på sig när
> man cyklar borde Majas föräldrar ha knullgummi
> när de knullar. -saknar de helt förmåga till
> riskbedömning?

Om man tvekade ifall insändaren det länkades till var sann så gör man inte det längre, det finns verkligen såna idioter i cykelvärlden.

BOFH skrev:

> Kul/tragiskt att ledarartikeln som länkas till
> ovan nämner insändarnas vrede och drar
> slutsatsen "...för vad ni som stör er på
> cyklisterna än tycker så är cykeln inte ett
> problem. Det är en lösning. " samtidigt som man
> skriver populistiska artiklar om arga gubbar på
> tävlingscyklar och föräldrar som fått sina
> blomsterplockande barn nedmejade.
>
> Om redaktionen har inställningen att cyklingen
> är lösningen så kanske man borde fokusera lite
> på att skriva en artikelserie om allt positivt
> som rör cykling istället.

+1

Snillen spekulerar...
Vad vi ev kan ha synpunkter på är medias rapportering, vad gäller själva incidenterna har vi inte någon aning om hur det egentligen gick till.

Själv upplever jag när jag är ute och cyklar att många cyklar snabbt och vårdslöst på cykelbanor där det finns många fotgängare, framförallt när det är dålig sikt.

> Men å andra sidan betyder det att man inte kan tävla på MTB ? ;-)

MTB är väl som fotboll, inget man tävlar i utan något man ägnar sig åt en sommardag med polarna efter någon öl?

RN skrev:
> Det är lite synd att folk inte klarar av att
> hålla en rimlig hastighet, oavsett vem det är
> som beter sig illa känns det som att det är folk
> med cykelkläder som får största skopan. Har
> bekanta (som nu dessutom själva cyklar till
> jobbet) som med bestämdhet hävdar att så fort
> någon har cykelkläder på sig så är det en
> idiot.

Visst är det märkligt att cyklister med cykelkläder hängs ut som den stora djävulen, emedan det nästan uteslutande är andra cyklister som är inblandade i olyckshändelserna.

Edit: Stackars Maja, oavsett hur det gick till.

Senast ändrad:
Journalisten gör fel som skriver på ett sådant sätt som om cyklisten är skyldig. Vems fel det var får väl polisen reda ut. Det är faktiskt fullt möjligt att cykelkillen är helt oskyldig.

Sedan är det förstås synd om flickan.

Kommunerna borde se till att röja lite bland de träd och buskar också som ofta gör cykelbanan smal och skymmer sikten vid svängar och korsningar. Bilar får inte parkera närmare korsning än 10 meter, där är det viktigt med god sikt. Men cykelbanor får se ut hur som helst. Kan det vara en ekonomisk fråga? Parkeringsregeln ger inkomster (P-böter), röja buskar ger utgifter.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Kommunerna borde se till att röja lite bland de
> träd och buskar också som ofta gör cykelbanan
> smal och skymmer sikten vid svängar och
> korsningar. Bilar får inte parkera närmare
> korsning än 10 meter, där är det viktigt med
> god sikt. Men cykelbanor får se ut hur som helst.
> Kan det vara en ekonomisk fråga? Parkeringsregeln
> ger inkomster (P-böter), röja buskar ger
> utgifter.

Kan vara. Har faktiskt felanmält en cykelbana där buskar skymmer sikten. Ingen åtgärd ännu efter 3 veckor.
Hade sikten skymts för bilar hade det rensats direkt.

Supertramp skrev:
> Själv upplever jag när jag är ute och cyklar
> att många cyklar snabbt och vårdslöst på
> cykelbanor där det finns många fotgängare,
> framförallt när det är dålig sikt.

+1 på det, tyvärr. Parker och grönområden tycks ha den tråkiga egenskapen att attrahera både barnfamiljer och snabbåkande pendlare, ja snart sagt alla tycker ju att parken är trevligare än det vanliga bilbefolkade gatunätet.

Det är fortfarande oklart för mig om Maja befann sig på en gångbana eller cg-bana. Vissa sträckor av cg-bana genom park är mkt trånga och krokiga och samtidigt tätt trafikerade av joggare, barnfamiljer som matar ankor samt cyklister i båda riktningar. Ett sånt parti är Lötsjöns södra strand i Sumpan.

Här är det uttrycklig hastighetsbegränsning på 15 med tillägget 'Här cyklar vi på de gåendes villkor', och det är en bra begränsning enl mig. Även om det händer att jag kör fortare, så ser jag märket varje gång och påminns om att det är speciella regler just där. Blir det tjockt så släpper jag all fart.

15-begränsning är så ovanligt att jag tror att det är flera konkreta olyckor som tvingat fram åtgärden. Kanske man kunde önska att även andra stadsdelar än Sundbyberg hade handlingskraften att 15-begränsa på trånga/trafikerade ställen där man vill betona att det framförallt är de gåendes domän och att cyklar bara accepteras om de håller mkt låg profil. Och att göra det utan 'statistikstöd' av redan inträffade olyckor (fast jag tvivlar på att det hade hjälpt mot den här tonåringen i Sickla)

Senast ändrad:
jonja skrev:
> Det är fortfarande oklart för mig om Maja befann
> sig på en gångbana eller cg-bana. Vissa
> sträckor av cg-bana genom park är mkt trånga
> och krokiga och samtidigt tätt trafikerade av
> joggare, barnfamiljer som matar ankor samt
> cyklister i båda riktningar.

Om Maja med familj befann sig på den norra sidan av vattnet, vilket jag tror dom gjorde så är det en grusväg som såvitt jag vet är GC-bana. Vägen är rak och det finns typ inget som hindrar en cyklist från att ha en bra överblick på allt (förutom i närheten av badplatsen där vägen svänger lite). Den vägen är oerhört korkat att susa fram på i någon högre hastighet mtp hur mycket familjer med barn som befinner sig där.

Mellan badplatsen och villaområdet så blir grusvägen väldigt smal, men det ska vara gc-bana ändå. Som sagt: dåligt ställe att hålla högre fart än promenadtempo.

F-ö så är det många med mtb som cyklar lite väl snabbt även på södra sidan, förstår inte riktigt varför man väljer att snabbköra på grusvägen istället för de riktiga stigarna i skiftet.

Senast ändrad:
grondahl skrev:
---------------------------------------------------------------
> F-ö så är det många med mtb som cyklar lite
> väl snabbt även på södra sidan, förstår inte
> riktigt varför man väljer att snabbköra på
> grusvägen istället för de riktiga stigarna i
> skiftet.

+1, helt idiotiskt.. Kolla in Strava och bli förundrad...

grondahl skrev:
> F-ö så är det många med mtb som cyklar lite
> väl snabbt även på södra sidan, förstår inte
> riktigt varför man väljer att snabbköra på
> grusvägen istället för de riktiga stigarna i
> skiftet.

Det är väl alla som tränar för Cykelvasan? Dom gillar grusvägar, löparspår mm...

Johan A skrev:
> +1, helt idiotiskt.. Kolla in Strava och bli
> förundrad...

Du är nummer 26, va?

Det är tråkigt när sånt här händer, och ännu tråkigare att alla vi som faktiskt sköter oss dras över en och samma kam. Tyvärr får ju alla dom som visar hänsyn, sköter sig och följer regler inget utrymme i media och bilden av cyklister har blivit jävlig skev! Och det är svårt att göra något åt de rötägg, som finns i alla läger, som förstör för oss andra.

Tille skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1, helt idiotiskt.. Kolla in Strava och bli
> > förundrad...
>
> Du är nummer 26, va?

Antagligen, och då gick det inte ens snabbt.. Jag har ingen koll men det har tydligen du..

Tillbaka
Topp