Supertramp skrev:
> Själv upplever jag när jag är ute och cyklar
> att många cyklar snabbt och vårdslöst på
> cykelbanor där det finns många fotgängare,
> framförallt när det är dålig sikt.
+1 på det, tyvärr. Parker och grönområden tycks ha den tråkiga egenskapen att attrahera både barnfamiljer och snabbåkande pendlare, ja snart sagt alla tycker ju att parken är trevligare än det vanliga bilbefolkade gatunätet.
Det är fortfarande oklart för mig om Maja befann sig på en gångbana eller cg-bana. Vissa sträckor av cg-bana genom park är mkt trånga och krokiga och samtidigt tätt trafikerade av joggare, barnfamiljer som matar ankor samt cyklister i båda riktningar. Ett sånt parti är Lötsjöns södra strand i Sumpan.
Här är det uttrycklig hastighetsbegränsning på 15 med tillägget 'Här cyklar vi på de gåendes villkor', och det är en bra begränsning enl mig. Även om det händer att jag kör fortare, så ser jag märket varje gång och påminns om att det är speciella regler just där. Blir det tjockt så släpper jag all fart.
15-begränsning är så ovanligt att jag tror att det är flera konkreta olyckor som tvingat fram åtgärden. Kanske man kunde önska att även andra stadsdelar än Sundbyberg hade handlingskraften att 15-begränsa på trånga/trafikerade ställen där man vill betona att det framförallt är de gåendes domän och att cyklar bara accepteras om de håller mkt låg profil. Och att göra det utan 'statistikstöd' av redan inträffade olyckor (fast jag tvivlar på att det hade hjälpt mot den här tonåringen i Sickla)