Makabert fynd på cyklen!

Fozz

Ny medlem
Makabert fynd på cyklen!
Gjorde en optisk undersökning av cyklen idag innan jag skulle ut på en runda och gjorde detta makabra fynd, FASTKNUTEN på bakväxelwiren! Ser definitivt ut som en äcklig mask tycker jag.
Har svårt att förstå hur det har kunnat gå till, har inte cyklat så fasligt mycket skog de senaste veckorna, aldrig i speciellt blött väder, och när jag inte har rullat på cyklen så har den stått i lägenheten.

Nåväl, tar med han ut i skogen nu en runda, får se om han bestämmer sig för att klänga kvar.
maskattack.jpg

Makabert fynd på cyklen!
Masken kanske försökte följa med som fripassagerare och knöt fast sig själv - Finns väl inte så många andra sätt att hålla sig fast på om man bara är en enda lång svans utan huvud? ;-)

Och du, det KAN faktiskt vara som så att du själv lyckats fånga upp den där grejen under en cykeltur. Har lärt mig att saker kan fastna på de mest underliga sätt på en cykel. Även om det strider mot all logik.

Makabert fynd på cyklen!
Coolt! Jag vill också visa!

Under Kinnekulleturen den 5:e juni i år (det är mitt vevparti):
050605%201618%20IMG_3813__scaled_640.jpg

jompers bakdämpare också från Kinnekulle, men 040704:
040704%201552%20IMG_9114%20jomper's%20maskot%20pa%20bakdamparen__scaled_640.jpg

Ett styck gräshoppa som fastnat på diagonalröret någon gång 2003. Den satt kvar länge och hårt!
030813%201553%20DCP_8010__scaled_640.jpg

Makabert fynd på cyklen!
Sant, helst en bärplockerska i mitt fall. :)
Skrev bärplockare då mitt nick inte direkt har någon fast anknytning till något kön, och bärplockare låter mer generellt.
Men den viktiga frågan är, vad menas med älg? Är det en älgko eller en älgtjur?
Förresten, om man nu skulle hitta en bärplockare på sin cykel efter en runda i skogen så är det nog inte helt lätt att urskilja könet på denna, speciellt inte med tanke på att jag inte har någon pakethållare.

Makabert fynd på cyklen!
Kommer ihåg att en liten orm kröp genom framhjulet på cykeln under en sväng i Hellas i somras. Hade kunnat bli riktigt gory om jag inte hade stått stilla med cykeln balanserandes mellan knäna, och varit i färd med att preparera lite "stimulantia". Alternativt att den fått sig en flygtur upp i nian på mig. Hade inte heller varit vidare trevligt, eftersom det kan ha varit en huggsnok...

Makabert fynd på cyklen!
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer ihåg att en liten orm kröp genom framhjulet
...
> i färd med att preparera lite "stimulantia".

Anar ett samband här...

Makabert fynd på cyklen!
the_TnT skrev:
> Anar ett samband här...

Du menar att ormen drogs till snuset? Jepp, mycket möjligt.

Makabert fynd på cyklen!
Det kanske var en kråka som hade märkt ut ett riktigt bra maskställe precis där du hade ställt din cykel.
Så om du får ett tjugotal kråkor efter dig så vet du.

/rookien

Makabert fynd på cyklen!
Jag har också hittat mask på cykeln ibland.
Det är inte så konstigt även om du som du säger inte har cyklat mycket i skogen. När det är blött som det kan vara på hösten kryper maskar ofta över asfaltsvägar. Det är kanske t o m större risk att man råkar ge maskar en flygtur upp på cykeln när man cyklar på asfalt än om man cyklar på mjuka stigar i skogen.
Många typer av skogar saknar dessutom daggmaskar.

Makabert fynd på cyklen!
Brassade över en björktrast en gång, totally destroyed:) tyvärr hade jag ingen kamera med mig

Makabert fynd på cyklen!
Vi var i Rudan en vecka innan. Då var det hundratals med smågrodor överallt. Det gick inte att gå utan att trampa ihjäl flera stycken så fort man satte ner foten :(
Liten hoppande amfibiesak = groda
Stor hoppande amfibiesak = padda

Snigelmos i ansiktet är ännu värre...

Makabert fynd på cyklen!
JLarsson skrev:
> (paddor? vad är skillnaden?)

SNF är hjälpen när det gäller denna typ av tunga frågor:
"Grodor är mindre än paddor, mer spensliga och har midja. Bakbenen är långa och smäckra och när grodan blir skrämd och försöker fly är det med långa hopp. Det finns tre arter paddor i Sverige, varav en förekommer i hela landet och är ganska vanlig den vanliga paddan. Paddan är grövre byggd, har vårtig hud och ett par kraftiga valkar, körtlar, på utsidan av nacken. Den förflyttar sig genom att gå eller springa, blir den skrämd hoppar den iväg med små korta skutt."

Med lite bilder och ljud:
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/fauna-grodor-paddor.htm

Makabert fynd på cyklen!
JLarsson skrev:
> Ingen som fick grodmos på sig på SiR? Sheit vad
> många grodor som dök upp på natten. (paddor? vad
> är skillnaden?)

Var snäll mot paddorna! De två djur jag kommer på nu som jag gillar mest är paddor och igelkottar. De riktigt små paddorna kan vara svåra att undvika ibland men paddbeståndet mår nog bättre av att mista hundratals nyuppklivna småttingar än att förlora en stor könsmogen hona. Så se upp för dom som är stora nog att hålla koll på.

På tal om makabra djurkollisioner så fick jag nån sorts liten fågel (kan ha varit en liten koltrast kanske) rakt på staget till min vänstra backspegel på mc:n en gång. Gick väl 130 km/h och staget är ganska stumt och kanske 8-10 mm i diameter. Snacka om "instagib"! Min jacka var ganska makaber när jag stannade och tankade lite längre fram. Satt små köttklumpar här och var och luktade ungefär som fiskrens.

Makabert fynd på cyklen!
Skogsvägar i mörker med massor av sniglar. Låter som att cykla på äggskal. Bra med stänkor. ;-)

På tal om djur... Bitsk bullterrier mot piggsvin, place your bets?

Kommentar: "Någonstans där ute springer det nu omkring ett naket piggsvin." ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Makabert fynd på cyklen!
smurfrox skrev:
> place your bets?

Place your bats menar du väl?

Gissar att ägaren är tacksam att han inte körde med pannlampa...

Bilagor

• batonbike.jpg
    batonbike.jpg
    64.9 KB · Besök: 16
Makabert fynd på cyklen!
the_TnT skrev:
> smurfrox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > place your bets?
>
> Place your bats menar du väl?
>

Har du en Stealth-cykel??

Makabert fynd på cyklen!
Wasabi skrev:
> Tnt: Jag är 89% säker på att djuret på ditt diagonalrör är en groda.

Jag har också funderat på det. Minns att jag aldrig funderade att det var annat än en gräshoppa men den där bilden ser väldigt grodig ut. Utom bakbenen.

Här är en annan vinkel, inte för att det gör det lättare med artbestämingen;

030813%201553%20DCP_8009__scaled_640.jpg

Jag tycker en groda borde ha tår på bakbenen och mer lårmuskler (som inte bör förtvina/torka bort så mycket?).

Makabert fynd på cyklen!
Den där bilden krånglade ju till det lite. På första bilden ser det ut som den bara har fyra lemmar. En gräshoppa ska ju ha sex.
På nedre bilden däremot ser man något som ser ut som en antenn, och benen ser lite mer gräshoppiga ut. Om det är en gräshoppa måste den ha blivit så tillplattad att den fick det där stora grodsmajlet som man ser på första bilden. Men om den kändes som en gräshoppa 2003 så var det säkert det. Alltid svårt att avgöra från en bild.

Makabert fynd på cyklen!
Det där är ju ingen groda/gräshoppa, det där är en Alien som just skulle proba en liten söt kanin när du kom farande...

Tillbaka
Topp