Make it, Reign. (now with mini-RR)

Cakeman

Ny medlem
Sommarens nöjesmaskin är (i princip) ihopskruvad. Rätt smutt om jag får säga det själv (och det får jag ju)

reignx.jpg ht=450

She took all my money
And my best friend
You know the story
Here it comes again

I have no pride
I have no shame
You gotta make it rain
Make it reign.

Senast redigerad av en moderator:
Det är ett hemmasnickeri med en DHX Air 4.0 bak och Float RC2 fram.
Där var ett vinterprojekt att leta "billiga" delar. Jag har haft som mål att bygga en hel cykel till samma pengar som en lös ram kostar (listpris i vanliga fall). Det gick rätt bra.

Bokslut:
Start för projektet: November 2007
Pengar: 14100 Sek
Byggtid: 3 timmar (med groggpaus)
Antal timmar framför internet: Elva miljoner.

Allt köpt nytt förutom gaffel och hjul.

Grymt! Var lite orolig att du höll på att ble ett svetto när jag såg ditt tempo på nån tur. Då kan man se fram emot sloppy freeride med huck snart eller?
Va billigt det blev, var det utan att återanvända gamla grejor för det priset?

Gott Kakan! Det där med HT var väl ingen hit trots allt va och kul att du kom till insikt att det är aluminium och FS som gäller ;-) När blir premiären för skönheten då?

Shit du, den blev läckrare än man vågat hoppas på! :D

Fan va roligt, hoppas det blir mycket sloppy-huck-rides nu då! Det känns så djävla rätt, sloppy med hyffsat tempo och no fear vad gäller nedförsbackarna. ^^

GRATTIS!

Fet hoj!
Gbg lär ju ha ett skapligt högt mm slaglängd per capita vid det här laget. (Endast överträffade av Örnsköldsvik möjligtvis).

/Johan

Noo nu kommer OSCAR och skall förstöra...nejdå

Jag har tittat en del på denna ramen men tyckte nedre dämparinfästningen var väldigt utsatt även om den sänker tyngdpunkten. Aja du ska förhoppningsvis inte bash:a i den ändå å låg tyngdpunkt är ju aldig fel :)

Men den blev väldigt snygg så grattis!

Haha...nä, Tom Waits hade valt HT utan snack :-)
Timothy: Jag har två hojjar kvar...men tanken är väl svetto uppför och fetto nerför. Änna.

Miche: Stål och HT kommer alltid finnas i mitt hjärta

Oscar: Jo, jag funderade också på det en stund men man får köra på en riktigt konstig sten om man ska ta det med dämparifästningen istället för med hjul, klinga eller annat som sticker ut (och på en "vanlig" ram så hade bucklan bara hamnat på ett värre ställen vid en sån påkörning).

10"->6"->13" när det gäller slaglängd. Hoppas det är slut nu :)

Tack för kommentarerna! :-)

(Med Ipod:en på shuffle så spelades faktiskt både "make it rain" med Tom Waits och "It ain't gonna reign anymore" med Nick Cave under mekpasset).

Cykeln har massa svettopotential, ser en granny och spd's, GUT, mein Herr!
Och måste vara världens minsta bromsskiva bak!

Ola

Granny men ingen framväxel. Bakbroms men ingen skiva. Dessutom saknas kassett. På bilden.
Premiär i natt och RR imorgon bitti :-)
När/om någon vill köpa en Cake så blir det DT/Hope hjul med BB (800 gram bort från hjulen. DH-stuk nu)
...hade glömt hur jäkla kul det är med ny hojj!

En liten preview-RR från förorten:
Trots att lampan var laddad och klar för en tur i skogen så blev det bara lite rull i trappor, dirt i sandlådan och lek på de lokala stigarna igår kväll (har lite buggar kvar att fixa innan det blir åka av på riktigt).

Geometri: Som handsken. Första cykeln på mycket länge som satt som en smäck direkt. Sköna vinklar.

Dämpet: Float:en och DXH:en pratade samma språk direkt. Plush:t, samspelt och stabilt vid tramp.

The ride: Trappor upp och ner, lite klättring på stigarna jämte huset och 30cm-droppet på gården. Cykeln kändes som "min" direkt. Visst, lite tunga hjul, men hojjen kommer funka finfint som svettocykel. När det pekade utför skrek hojjen: "Bahhh, give me more, giiiiveee meeee mooooore!"

Jag tror vi ser starten på "a long and intense love affair" :-)

Fan va gött, hade oxo en liten night ride igår med ny setup å tänkte att du säkert var ute å flowade. Men orkade inte ringa, men tanken fanns där!

Kör lite osvenskt: fan vad den här hojjen blev bra!
Premiären i skogen (som var ren misär) klarades av ikväll och jag har inte mycket att klaga på alls.
- Lågt BB för stigcykling
- Pedaler och länkage samlade snö lite för effektivt
+ Resten!
Gaffel och bakdämp är otäckt samspelta.
Peka uppåt och trampa eller peka neråt med ett flin; cykeln bara skötte det den skulle helt odramatiskt (och klättrade som jag inte trodde en 6+ tums cykel kunde).
Bland alla Transitions, Canyons och allt vad folk köper nuförtiden....glöm inte tråkiga Giant. Min vår och sommar är räddad :)

Klart man inte skall glömma Giant, sneglar själv på ramarna. :P

Fan va kul att den känns så bra, älskar känslan av samspelta bak+framdämpare. Fick den känslan när jag bytte till min nuvarande gaffel.

Grattis än en gång.

Ps. Är det såhär min ram borde se ut?
Glory-1-Silver.jpg

Skall dock kolla upp om de säljer FR-ramkitet löst. ^^

Riktigt trevlig (och attans vad lätt det blev)!
Ska storklingan verkligen få sitta kvar? Är det en Dream Theater-box du har under gaffelkronan? ;-)

Cakeman skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska storklingan verkligen få sitta kvar?

Jag har inte provkört än, men det är nog rätt låga odds på att det sitter en bash där snart.

> Är det en Dream Theater-box du har under gaffelkronan?

Japp. Biografin.

Fan vad gött att du gillar den :)

Själv är jag också helt lyrisk över Maestro-länkaget, det arbetar helt galet bra och påverkas väldigt lite av att man trampar känns det som

Tillbaka
Topp