Måla Ram

• Trådstartare Trådstartare 338
  • Start datum Start datum

338

Medlem
Måla Ram
Hej,
Hade tänkt att måla om min aluminium ram och tänkte höra mig för eventuella tips.
Funkar det att använda spray lack för metall och köra flera lager försiktigt?
Vill gärna att det ska bli så bra som möjligt.
Någon som har erfarenhet av att lacka om ramar?

Senast redigerad av en moderator:
Måla Ram
Att måla med vanlig sprayburk är svårt och att få ett sjysste resultat är i princip omöjligt.
Själv är jag svårt pedantisk och skulle aldrig testa då jag vet med mig att resultatet inte skulle vara tillfredställande nog.

Har du istället möjlighet att låna en Airbrush (som modellbyggare använder), kompressor samt tillbehör så är det betydligt lättare att få ett bra resultat. I sådana fall skall du ha en spruta med double action, dvs. att du kan ställa in mängden luft kontra färg i strålen.

Bäst är ju förståss att strippa ramen helt och hållet och lämna in den hos en lackerare.
Räkna dock med att få pröjsa ca 500kr för färgen och en tusenlapp för arbetet.
Smakar det så kostar det...

/Christopher

Måla Ram
Äh! Jag har lackat ramar med sprayburk och kör man många omg och lite åt gången så blr det bra resultat. Klart ska du ställa ut cykeln på Elmia och sikta på "best in show" så kanske du inte vinner men det beror väl på preferenser.
Pat

Måla Ram
Rent generellt när man lackar aluminium...så bör man använda en syrabaserad grundfärg för att själva täckfärgen inte ska lossna så lätt.

Men bäst resultat får du om du lämnar in till en billackering...

Måla Ram
Jag rekommenderar pulverlack. Lät för drygt en vecka sedan ett industrimåleri måla en gammal aluram. De tog 30 euro för pulverlack + klarlack. Det blev väldigt billigt då jag ville ha den vit, en färg de målar annat med varje vecka. Den gamla lacken tog jag bort med Nitro Mors, ett mycket effektivt färgborttagningsmedel.

Mer om prjektet i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/838686/838745#msg-838745

En väldigt fin ram målad med pulverlack i den här tråden. Bättre närbilder.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/807724/817318#msg-817318

Måla Ram
ett tips är att använda seriösa saker som tex airbrush eller liknande, svårigthets grad kan bero på vilken färg eller sort av färg du ska använda tex "candy" kan va svårt

Måla Ram
Tack för alla tips.
Jag vill bara lacka om den helt i svart. Så det lär väl inte vara några svårigheter att få tag i den färgen. Skulle det vara något att dra förbi en billackerare?
Problemet är att jag skulle vilja komma så billigt undan som möjligt, resten har kostat en hel del...

Måla Ram
Jag skulle nog hålla mig borta från airbrushen. Det är rätt svårt att lacka ramar även med bra verktyg. Teorin är att man ska försöka hålla hela ramen blöt men man får akta sig för rinningar. Det som händer om den hinner torka är att du får en lackskarv, en matt del. Man vill ha är en stor färgspruta och fintinner som dunstar långsamt. Airbrush är lite litet för det gissar jag, och andra sidan så har jag inte provat.
Det går nog att få ett bra resultat med färgburkar men det går nog åt en hel del i och med att det mesta av färgen inte hamnar på ramen och om du får skarvar så kan du ta lite autosol och polera upp den biten.

/A

Måla Ram
Hammarlacks-tipset är inte så tokigt. Hammarlack innehåller silikon som verkar göra så att det flyter ut och blir ganska så slätt och fint.

Man bör dock notera att det inte går att måla om ramen med något annat än just hammarlack efter en sådan behandling om man inte får bort all hammarlack först, t.ex. genom att blästra.

http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html är en site om hur man kan lacka bilen med en liknande färg vid namn Rustoleum (som faktiskt finns på Bauhaus har jag sett!). Ser bra ut!

Måla Ram
file=57829

file=57830

Min SS/fixibastard "Mary Jane", spraymålad med Biltemaspray (ramen ännu inte klarlackad på bild).

file=57841

Min Husqvarna, spraymålad med biltemas mörkblå metalliclack.

Jag tog bort all gammal lack med lackborttagning. Det fick sitta i 4-24 h och sedan gick jag på och skrapade med spackelskrapa. Gjorde detta 2-3 gånger. Sedan gick jag på med grovt våtslippapper, 240 - och jobbade mig upp till 600. Därefter sprayade jag på Biltemas primer i två lager, våtslipade lite med 600 emellan om det behövdes. Spontant skulle jag rekomendera att du skiter i metalliclack, den är BETYDLIGT svårare att få till än solidlacken. Tipset när man sprayar på färgen är att ta det varligt, spraya ramen i flera etapper, håll burken 20-30 cm från ramen när du sprayar och lacka TUNT. Med tunt menar jag att första lagret inte ens ska täcka den beiga primerna, ser illa ut - men nästa lika tunna lager täcker i stort sett helt - och det tredje lagret blir kanon. Klarlack = samma strategi som färgen.

Måla Ram
Tänkte testa biltemas utbud av primer och spraylack. Om man vill ha matt svart resultat, ska man då skita i klarlack? Eller är klarlacken nödvändig för hållbarheten? Nån som har erfarenhet?

Måla Ram
Jag passar på att halvkapa tråden ang. klarlack.

Om man har en ny ram med väldigt känslig lack och man inte är riktigt sugen på att behöva skämmas över hur den ser ut om 6 månader, är ett par lager klarlack att föredra då? Eller finns det annan bättre "skyddslack" man kan använda?

Måla Ram
Måste bara göra en rättelse av Chophas inlägg. Eftersom jag håller på att lacka om en ram just nu så har jag kollat runt hos ett par olika billackeringsfirmor. De ville ha ~500 spänn inkl färg(beroende på sort, metallic, pearl) för att lacka om en ram om jag slipar själv och 1000 om dom gör rubbet...

Måla Ram
Billigast är väl att lämna in på glasblästring och sen pulverlack, bäst skydd med den lacken.

Jag betalade inte mer än ca 150 för blästring och ca 4 hundralappar för pulverlack.

Måla Ram
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag passar på att halvkapa tråden ang.
> klarlack.
>
> Om man har en ny ram med väldigt känslig lack
> och man inte är riktigt sugen på att behöva
> skämmas över hur den ser ut om 6 månader, är
> ett par lager klarlack att föredra då? Eller
> finns det annan bättre "skyddslack" man kan
> använda?

Ett par lager klarlack (riktig 2K billack) är nog "the way to go".
Jag pajade kåpan på min MC för ett par år sedan, när den skulle lackas passade jag på att plocka av alla andra lackade delar och la på lite extra klarlack (delarna var mest plast men tank i plåt, svartmetallic, tror att de bara mattar ner lacken lite å sen drar på klarlacken).
Jag fick det gjort här, http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...QPOlrg%3d%3d&vad=Petes+mc+lack&var=g%f6teborg du skulle kunna ringa och fråga.

/CJ

Måla Ram
Ja förfan, bara dra några drag med sandpapper, prima och måla skiten!

tänk på att det inte drar från garage dörren eller nått... Hammarlack är lite drygt o sätta klistermärken på o det blir lite "knottrigt" men det finns på spray med, fast det är nästan svårare att få det bra då... risken är ju dock att det blir lite apelsinigt med spray men som sagt våtslipar man lite så... Lacka om en Judy sl när det begav sig röd, drog lite med sandpapper o spreja den direkt, såg helt ok ut och höll sålänge jag hade den i alla fall...

Måla Ram
Yoserman skrev:
> Måste ramen vara "metallren" vid pulverlackering?
> Finns pulverlack som metallic?

Ja, på båda frågorna. Jag har fått rådet av Ahnelövs Industrilackering (Arlöv, Skåne) att först glasblästrar man och sedan pulverlackar man. Tror faktiskt att det INTE lönar sig att göra jobbet själv, det blir faktiskt inte speciellt billigare men det blir garanterat sämre resultat.

Måla Ram
pewe skrev:
> Yoserman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste ramen vara "metallren" vid
> pulverlackering?
> > Finns pulverlack som metallic?
>
> Ja, på båda frågorna. Jag har fått rådet av
> Ahnelövs Industrilackering (Arlöv, Skåne) att
> först glasblästrar man och sedan pulverlackar
> man. Tror faktiskt att det INTE lönar sig att
> göra jobbet själv, det blir faktiskt inte
> speciellt billigare men det blir garanterat sämre
> resultat.

Jag glasblästrade själv min ram före lack... det blev minst lika bra som om jag hade lämnat in den till nån firma att göra det...

Måla Ram
Självklart kan man blästra själv - om man har de rätta grejorna såklart. Min poäng är att det i sammanhanget är ganska billigt att få ett proffsresultat både på blästringen och lackeringen. Om jag fattat det rätt så kostar det ca 1000-1200 kronor för allt. Och det kanske det kan vara värt istället för att köpa material själv, för att inte tala om tiden.

Måla Ram
Japp, hålla på att pilla själv med sprayburkar ger inte samma skydd och resultat som en pulverlack gör.

Som sagt Pewe, jag fick det för ca 700 med lack och blästring. Mycket nöjd, har gjort det på två ramar nu. Dock skiljer det på vilken färg man vill ha och om man vill ha flera färger.

Måla Ram
Klart att det dräller in inlägg om ommålning och tips på pulverlack i Gbg när man redan har hunnit bli lite smålurig av biltemasprayfärg. Men men, nu hade jag redan färgen (sen länge) och den luktar ju ganska gott...
Det är kul att lacka och håller inte färgen får jag väl lämna in den. Vad hette firman vi Röda sten?

Måla Ram
Finns de nåt/några bra ställe i Sthlm som lackar cyklar också?

Nån som provat att chroma hela ramen??
Blir väl antagligen mycket dyrare?

Måla Ram
Men alltså, jag kolla den där hemsidan med snubben som målat bilen... Sjukt resultat med roller...

Men han om jag hade fattat det rätt, måla bilen, våtslipa den och måla igen. och sen polera...

Detta borde väll inte funka med hammarlack? den går väll inte och polera upp?

Måla Ram
stef skrev:
> Finns de nåt/några bra ställe i Sthlm som
> lackar cyklar också?
>
>
> Nån som provat att chroma hela ramen??
> Blir väl antagligen mycket dyrare?

Bobby på Planet Ride i Årsta kromade en ram för ett par år sen. Snacka med honom.

Måla Ram
Jag undrar ofta varför man väljer våtlack framför pulverlack, så länge delarna är mindre än ugnen på den aktuella firman.
Umeå Pulverlack AB har en maxlängd på 5.5 meter tror jag.

Men sen ja, all gammal färg måste bort, då den bubblar i ugnen och förstör resultatet!
Därimot går galvat alla tiders, eloxering vet jag inte.

Men SATAN va fint det blir!
Och hållbart!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp