Mälaren Runt

Mälaren Runt
bsandborgh sa:
Ni har väl inte missat att det är Mälaren Runt på lördag (12/8)? Sista anmälningsdag för att slippa efteranmälningsavgift är på tisdag.
http://www.malarenrunt.se/
Jag kommer att vara en av kaptenerna i Snabbgruppen. Dvs vi kommer att hålla ca 30 i rullsnitt.

Jag är anmäld nu. Men cyklar nog inte i din grupp. Jag kan verkligen rekommendera Mälaren Runt, har cyklat det fyra gånger och nu blir det femte, längre än Vättern men helt annat upplägg. Ordentliga pauser med riktig mat (köpa själv), 600 kr i startavgift om man snabbar sig idag eller imorgon. Har man för bra syn på sin egen förmåga kan man testa en snabb fartgrupp för att sedan vänta in en långsammare om det blev fel. Alla skall med hem och bara trevligt och hjälpsamt folk i grupperna. Häng med, det blir kul och utmanande. Är det inte nästan ett krav att man cyklat runt sin egen sjö om man skall kalla sig 08-cyklist?

Mälaren Runt
Mälaren Runt
// Är det inte nästan ett krav att man cyklat runt sin egen sjö om man skall kalla sig 08-cyklist?//

Brukar bränna "Två sjöar runt" på nätterna, när bara jag och fåglarna är vakna....

Mälaren Runt
Ser ut som det rullat in lite anmälningar idag. Det är nog ganska många som tar en högre kostnad för att kunna vänta in en till loppet närliggande väderprognos. Kom och cykla det blir kul!

Mälaren Runt
Mikro pre-RR,
Start i Barkarby kl 6.00. MC eskort genom Stockholm ca 25km/h, när det är fint väder är redan det här tillräckligt för att motivera kostnaden. Snabba och mindre snabba cyklister i en gemensam klunga, ibland med velomobiler. Uppdelning i fartgrupper vid Botkyrka kyrka. Snabbast först. Sen riktning Torshälla GK för lunch. Brukar vara ett par korta stopp på vägen dit. Kanske lite tekniska problem för någon, Cykelcenter i Strängnäs har räddat ett par olyckligas resa. I Torshälla brukar det kunna bli nån omflyttning i grupperna ifall nån förtagit sig. Sen rullar man Köping, Västerås, Enköping, Bålsta och åter Barkarby. Det som gör det hela lite unikt är att man kan behöva cykla lite grus, att en punka inte betyder att du blir lämnad ensam. Att du får möjlighet att cykla med personer som har oslagbar erfarenhet av långcykling och kanske varit runt hela världen på cykel. I den långsamma gruppen drar tiden iväg och de minst erfarna och mest slitna får hjälp av de piggare att ta sig i mål. Det blir en klunga där det är ok att inte hjälpa till och dra bara man inte ger sig. Personligen är jag fascinerad av dessa McGyvers i "långsamma" gruppen, de cyklar på superfina touringcyklar och kan cykla hur långt som helst i hur många timmar som helst samt laga nästan vad som helst. Men jag har cyklat mellangrupp ett par gånger också det var jättetrevligt och på sätt och vis lättare, dels kommer man hem tidigare och dels behöver man inte dra lika mycket. De andra två grupperna har jag inte provat men även här finns det fantastiska profiler med mycket erfarenhet. Om man summerar det hela så är MR ett lopp med många dimensioner där laget går före jaget och resan är målet.

Mälaren Runt
Mälaren Runt
SvenC sa:
Inte för att det har någon större betydelse, men kml filen och gpx filen har olika dragning igenom Strängnäs.

Jag hänger på dig Sven, det brukar jag ju göra när jag cyklar runt Mälaren :-). Skall dock försöka cykla uppför Darlkarlsbacken denna gång, vi slipper troligen snö.

Mälaren Runt
IngvarW sa:
SvenC sa:
Inte för att det har någon större betydelse, men kml filen och gpx filen har olika dragning igenom Strängnäs.

Jag hänger på dig Sven, det brukar jag ju göra när jag cyklar runt Mälaren :-). Skall dock försöka cykla uppför Darlkarlsbacken denna gång, vi slipper troligen snö.

Mig har SvenC också hjälpt runt. En hyvens "lokförare"!
MR, fanken så mycket najsare än VR. Synd man inte hinner köra. Lycka till ni andra!

Mälaren Runt
Mälaren Runt
Kan ingen se till att styra upp vädret. I måndags hävdade vädergudarna att det skulle bli soligt och varmt. I går ändrades det till regn och blåst. I dag är prognosen, regn i Stockholm och sol i Köping. Hur ska dom ha det? Kläderna åker ut och in i garderoben så de blir helt utslitna.

Mälaren Runt
Är inte det en bra beskrivning av hur prognoserna varit hela sommaren. Tycker det varit ovanligt stor fladdrighet och osäkerhet i vad de tror om vädret den senaste tiden.

Mälaren Runt
SvenC sa:
Kan ingen se till att styra upp vädret. I måndags hävdade vädergudarna att det skulle bli soligt och varmt. I går ändrades det till regn och blåst. I dag är prognosen, regn i Stockholm och sol i Köping. Hur ska dom ha det? Kläderna åker ut och in i garderoben så de blir helt utslitna.

Man måste kanske hitta på något fult så man har en bakskärm. Stockholmsklungan är lite jobbig både om man är utan skärm eller den framför saknar. Har inga bra fästen. Förra året regnade det i början och en bra bit framåt. Karaktärsdanande.

Mälaren Runt
Skall ni med nu då? Väderprognosen har varit minst sagt skakig. Jag har köpt en svinful bakskärm av fabrikat Btwin på Decatlon. Kommer låta den sitta på cykeln som en garanti för uppehåll. Det här blir kul.

Mälaren Runt
Sätter du på dubbdäck och kör full vintermundering säger Murphys lag att det blir kanonväder. Övriga deltagare kommer att vara dig evigt tacksamma.

Mälaren Runt
GoranS sa:
Sätter du på dubbdäck och kör full vintermundering säger Murphys lag att det blir kanonväder. Övriga deltagare kommer att vara dig evigt tacksamma.

Jag tar den fula skärmen, du tar vintermunderingen och live kommenterar det hela. Dubbdäcken ger vi till nån, typ kitzblitz så att bärsärkarna också hinner få valuta för pengarna.

Mälaren Runt
Ingen MR för mig i år heller så liverapportering blir svårt. Efter Italientrippens gudomliga värme är det dock inte utan att det känts lite vinterlikt i veckan.

Mälaren Runt
GoranS sa:
Ingen MR för mig i år heller så liverapportering blir svårt. Efter Italientrippens gudomliga värme är det dock inte utan att det känts lite vinterlikt i veckan.

Synd! Känns som det skulle vara kul att träffa dig nån gång. Jag har ju för vana att prova lite alla möjliga ytterligheter som jag inte alltid klarar av. Att bli fråncyklad av happys egen expertkommentator och virtuelle reseledare skulle vara en ära. :)

Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Synd! Känns som det skulle vara kul att träffa dig nån gång. Jag har ju för vana att prova lite alla möjliga ytterligheter som jag inte alltid klarar av. Att bli fråncyklad av happys egen expertkommentator och virtuelle reseledare skulle vara en ära. :)
Tyvärr (för min del) är det jag som skulle bli ifråncyklad om jag ställde upp. Funkar fn bättre med backar än slätåkning om jag ska cykla hyggligt länge. Och går man upp till MR-längd tidsmässigt så skulle det nog inte ens funka med en bergig rutt.

Målsättningen är dock att någon gång cykla MR. Den ligger dock lite illa till då jag ofta är annorstädes helgen loppet går.

Mälaren Runt
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Tyvärr (för min del) är det jag som skulle bli ifråncyklad om jag ställde upp. Funkar fn bättre med backar än slätåkning om jag ska cykla hyggligt länge. Och går man upp till MR-längd tidsmässigt så skulle det nog inte ens funka med en bergig rutt.

Målsättningen är dock att någon gång cykla MR. Den ligger dock lite illa till då jag ofta är annorstädes helgen loppet går.

Jag tar det som ett definitivt ja 2018. :)

Mälaren Runt
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Hoppet är det sista som överger människan. Cyklar du något år så kör jag också! Meddela bara 24 timmar i förväg.

Mälaren Runt
Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hoppet är det sista som överger människan. Cyklar du något år så kör jag också! Meddela bara 24 timmar i förväg.

Äntligen en frivillig till dubbdäcken! Då ses vi imorgon eller allra senast augusti 2018. Ok?

Kan köra ett dubbdäck. Bak. Är det oki?

Ja, vi kan jämka lite. Ett dubbdäck och svarta strumpor....

Vette tusan om jag har svarta cykelstrumpor - får väl köpa annars.

Mälaren Runt
Nu ser väl ändå vädret ok ut? Eller förstår jag mig inte på det häringa internettet...

Dubbdäck? Det hade jag under rundan i december, blev faktiskt väldigt tungt..

Mälaren Runt
IngvarW sa:
Nu ser väl ändå vädret ok ut? Eller förstår jag mig inte på det häringa internettet...

Dubbdäck? Det hade jag under rundan i december, blev faktiskt väldigt tungt..

Ja, dubbdäck är faktiskt mer karaktärsdanande än man kan tro. Jag tycker att vädret ser betydligt mer lovande ut nu än förut. Finns i alla fall ingen anledning att vända sig och somna om. Men skärmen blir kvar. Hade ingen förra året när det regnade så jag tar med mig denna som straff i år.

Mälaren Runt
DT sa:

Henrik från Ängby CC vann, Joakim R från SCK tog Barkarby skylten.

Blev blött under förmiddagen men vindarna var fantastiska. Vi seglade fram i 40-50km/h mellan Västerås - Enköping. Farten fram till lunchen var ganska låg därefter ändrade vi taktik och gick över till Veternkette/Belgisk/lagtempo då gick helt plötsligt mycket bör och farten blev skaplig. Bärsärkgruppen fick ett rullsnitt på 35,2km/h.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp