Mikro pre-RR,
Start i Barkarby kl 6.00. MC eskort genom Stockholm ca 25km/h, när det är fint väder är redan det här tillräckligt för att motivera kostnaden. Snabba och mindre snabba cyklister i en gemensam klunga, ibland med velomobiler. Uppdelning i fartgrupper vid Botkyrka kyrka. Snabbast först. Sen riktning Torshälla GK för lunch. Brukar vara ett par korta stopp på vägen dit. Kanske lite tekniska problem för någon, Cykelcenter i Strängnäs har räddat ett par olyckligas resa. I Torshälla brukar det kunna bli nån omflyttning i grupperna ifall nån förtagit sig. Sen rullar man Köping, Västerås, Enköping, Bålsta och åter Barkarby. Det som gör det hela lite unikt är att man kan behöva cykla lite grus, att en punka inte betyder att du blir lämnad ensam. Att du får möjlighet att cykla med personer som har oslagbar erfarenhet av långcykling och kanske varit runt hela världen på cykel. I den långsamma gruppen drar tiden iväg och de minst erfarna och mest slitna får hjälp av de piggare att ta sig i mål. Det blir en klunga där det är ok att inte hjälpa till och dra bara man inte ger sig. Personligen är jag fascinerad av dessa McGyvers i "långsamma" gruppen, de cyklar på superfina touringcyklar och kan cykla hur långt som helst i hur många timmar som helst samt laga nästan vad som helst. Men jag har cyklat mellangrupp ett par gånger också det var jättetrevligt och på sätt och vis lättare, dels kommer man hem tidigare och dels behöver man inte dra lika mycket. De andra två grupperna har jag inte provat men även här finns det fantastiska profiler med mycket erfarenhet. Om man summerar det hela så är MR ett lopp med många dimensioner där laget går före jaget och resan är målet.