Mallis andra veckan i november?

Klucken

Aktiv medlem
Hur är det på Mallis andra veckan i november?
Värt att åka? För kallt?

Jag har en del semester kvar att ta ut och funderar på att cykla lite.
Mallis är ju trevligt, men kommer jag bara att frysa och tycka att jag borde åkt till Gran Canaria istället?
(Jag föredrar cyklingen på Mallis framför Gran Canaria, då jag tycker det är mer varierat...)

Någon som har erfarenhet och kan lämna lite info?
Hur skulle du gjort och varför?

Problemet är ju att vädret är ostadigt den här årstiden. Du kan ha tur och får 20 grader sol i en vecka. Otur och 10 grader regn.

Ytvattentemperaturen är i skrivande stund 22.5 grader utaför mallis och vädret ser ut att vara ganska trist/oföänderligt. Du kommer nog inte få totalt skitväder gissar jag

Om man ska tro holiday-weather verkar det inte alltför illa:

Temperaturmässigt som april då ju många åker dit:
1698408270876.png

Mer regn än i april (men inte tokmycket). Bara en regndag till jämfört med april:
1698408351356.png

Sen är ju dagarna klart kortare än i april och antalet soltimmar påverkas ju därmed.
1698408400718.png

Har varit där i januari också, hade som sämst 13-14 C och lite dugg - som svensk vår =P och som bäst 17-20 C och sol.
November är hur bra som helst, så länge man inte förväntar sig 25 C; det är liksom garanterat roligare än härhemma.

En sak som kan vara lite intressant att kolla upp är om de har (i praktiken bidragande) uppvärmning på rummet. Jag var på Mallis i månadsskiftet mars/april en gång och det var... småsvalt... inomhus.

Screenshot_20231027-153443878 (1)~2.jpg

Jag hade inte packat för 16° inomhus.

Senast ändrad:
En sak som kan vara lite intressant att kolla upp är om de har (i praktiken bidragande) uppvärmning på rummet. Jag var på Mallis i månadsskiftet mars/april en gång och det var... småsvalt... inomhus.

Visa bilaga 662496

Jag hade inte packat för 16° inomhus.
Var en gång i Marocko över jul/nyår. Vi var en bit in i landet och tog in på ett hotell. Visade sig att det fanns en öppen luftspalt uppe vid taket i rummet. På morgonen var det -5 grader! Allt vad gällde extra filtar och täcken användes och det sovs med dubbla strumpor på!

Hur är det på Mallis andra veckan i november?
Värt att åka? För kallt?

Jag har en del semester kvar att ta ut och funderar på att cykla lite.
Mallis är ju trevligt, men kommer jag bara att frysa och tycka att jag borde åkt till Gran Canaria istället?
(Jag föredrar cyklingen på Mallis framför Gran Canaria, då jag tycker det är mer varierat...)

Någon som har erfarenhet och kan lämna lite info?
Hur skulle du gjort och varför?
Hur gjorde du?
När frugan får välja (hon cyklar INTE) så väljer hon GC pga klimatet.
Jag tycker cyklingen är bättre på Mallis än på GC och ibland onödigt varmt på GC. Har ännu inte ställt in cykeltur på GC pga värme. Däremot pga Calima som förresten kommer dra in över öarna nu i em och bli kvar närmaste dagarna. Dock inte så tät att den anses hälsovådlig.

Tycker det är ganska stor skillnad på Mallis och GC i cykelhänseende. Mallis erbjuder mer varierad cykling och med klart fler vägar att välja på, i alla fall om man som den överväldigande majoriteten väljer att bo på södra delen av GC. Å andra sidan har Mallis inte alls lika häftiga backar som GC. Och solsäkerheten och temperaturen (om man gillar värme) är väl bättre på södra GC än på Mallis under vinterhalvåret.

Det blev Mallis.
Det är mer än tillräckligt bra väder.
Lite blåsigt ibland, men inte mer än att man får vara lite försiktig utför.
Inga problem att sitta ute utan att frysa.
Fick dock en del regn i torsdags så då kom regnjackan till användning en stund.
Idag är det ungefär 24 grader. Varmast hittills.

Mer än nöjd.

Senast ändrad:
Tycker det är ganska stor skillnad på Mallis och GC i cykelhänseende. Mallis erbjuder mer varierad cykling och med klart fler vägar att välja på, i alla fall om man som den överväldigande majoriteten väljer att bo på södra delen av GC. Å andra sidan har Mallis inte alls lika häftiga backar som GC. Och solsäkerheten och temperaturen (om man gillar värme) är väl bättre på södra GC än på Mallis under vinterhalvåret.
Jag har upplevd vinterhalvår på Mallis i april. 4˚ och medhavda sommarkläder är sådär att cykla i…

Nu har jag aldrig varit på Mallis men generellt kan man väl ändå påstå att vädret på GC är bättre året om?
Om man inte gillar 40-gradig värma på sommaren förstås......

Nu har jag aldrig varit på Mallis men generellt kan man väl ändå påstå att vädret på GC är bättre året om?
Om man inte gillar 40-gradig värma på sommaren förstås......
Cyklade lite med en spanjorska från mallis förra sommaren en dag på UTU. Hon var inte speciellt glad i värmen de hade haft den sommaren. Var väl ganska många veckor nära 40 de hade haft då

Jag har upplevd vinterhalvår på Mallis i april. 4˚ och medhavda sommarkläder är sådär att cykla i…
Förvisso inte GC, men Teneriffa, vilket ju inte är så stor skillnad. Den 21:a april, rått och, om jag minns rätt var cykeldatorn nere på ensiffrigt antal grader Celsius. Frös en del i utförsbacken ner mot La Laguna.
BILD.JPG

Senast ändrad:
Om man t.ex. tittar på extremtemperaturer på Kanarieöarna enligt denna wikipedia-sida så är de dagar med högsta uppmätta värdena:

24/8-1996, 47,0 grader, Sabinar-Lomo Negra, El Hierro
30/7-2007, 46,5 grader, Agaete, Gran Canaria
12/8-2023, 46,2 grader, Tacorón Lapillas, El Hierro
20/8-1953, 46,0 grader, Llanos de Aridane, La Palma

Så redan för 70 år sen förekom en enskild riktigt hög temperatur på Kanarieöarna. Med detta inte sagt att sannolikheten för höga temperaturer inte ökat på senare tid, bara att det är lite förhastat att ta enskilda extremvärden som bevis för klimatförändringar. Betydligt intressantare och mer värdefullt är att titta på förekomsten av extrema väderhändelser globalt eller i alla fall över vissa områden.

Kanarieöarna är annars ganska rökta om några årtionden säger nature. Det kommer bli ännu torrare där och förmodligen inte speciellt beboeligt utan en massa desalinering.

Tillbaka
Topp