Mallorca 2011

Mallorca 2011
Det finns många schyssta alternativ från Alcudia.

- Ut till Cap Formentor och fika längst ut vid fyren (lite lagom backar på ~250 höjdmeter, passar bra en första dag för att vänja sig vid bergen) och tillbaka.
- Bergig långrunda via Sa Pobla, Col de Orient, Col de Soller, lunch i Port de Soller, tillbaka via Puig Major, Lluc och Pollenca.
- Via Lluc ner till Sa Calobra, sedan bergstempo uppför Sa Calobra och sedan rulla ner hemåt.
- Plattare rundor söderut som omväxling, i trakterna kring Petra.
- Nordvästkusten kring Deia, Valldemossa, Banyalbufar etc är sagolikt vacker och kuperad, dock lite långt från Alcudia (men om man har hyrbil är ju det inga problem, då kan man tex parkera i Port de Soller och sedan köra västerut och tillbaka).
+ Mycket mycket mer. :-)

Mallorca 2011
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Alcudia vecka 14, 3-10/4. Jag har redan börjat
> springa och nervositetspinka....

Ja drar ner 17-28/4 kommer du hyra cykel eller tar du med egen?

Mallorca 2011
jeppman88 skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alcudia vecka 14, 3-10/4. Jag har redan börjat
> > springa och nervositetspinka....
>
>
> Ja drar ner 17-28/4 kommer du hyra cykel eller tar
> du med egen?

Om istiden här fortsätter blir det utepremiär för min nya Felt F1! Var där förra året och då lyckades Norwegian slarva bort alla cyklar som skulle med planet i 2 dagar... Åker med Ving (SAS) denna gång och hoppas dom är bättre än norrmännen på att transportera cyklar.

Jag kan reka lite rundor åt dig ;-) "Tyvärr" ska familjen med i år så utrymmet för 5-6 timmars rundor lär bli begränsat men upp till fyren i Formentor ska jag och någon runda upp i bergen bakom Pollenca lär det också bli. Jag lääääängtar!

Mallorca 2011
Ja flyger med ryanair. Billigt så länge man håller sig till standard, då fort man gör något utöver deras standardmall så tar dem sjukt mycket betalt... Prisskillnaden till att hyra cykel var liten. Är ju skönt att ha din egen cykel, men man blir ju tokig om dem lyckas slarva bort den!!!

Mallorca 2011
Det är väl en ganska hyfsad tävling därnere någon gång 5 April o 3 dar framåt, är nog inte fel o stå på något brant parti på Piggen o se bergsgetterna flyga upp.

Mallorca 2011
Road_Runner skrev:
> Det är väl en ganska hyfsad tävling därnere
> någon gång 5 April o 3 dar framåt, är nog inte
> fel o stå på något brant parti på Piggen o se
> bergsgetterna flyga upp.

Tror det är 6-10 april i år.
Det är en UCI 2.2 och det ryktas om svenskt deltagande!
Vallentuna Nordic Eco.

Mer info här så småningom http://www.vueltamallorca.com/cinturon2010/

Svensk hejaklack på Puig Major i år?

Tema Wirsbo hade sin bas i PortoColom under 90talet och har fina resultat och vinst i tävlingen.
Anders Adamsson har vunnit en gång också om jag minns rätt...

Mallorca 2011
Det pirrar i kroppen bara man läser ovanstående... Lyckligtvis är jag inbokad 13/4 till 4/5 med Camp Mallorca i Ca'n Picafort ("Kan pinka fort" på Göteborska). Har tappat räkningen på vilken resa i ordningen det är till detta europeiska cykelparadis. Är väl nästan ett måste för en cykelentusiast att ha varit där minst en påskvecka någon gång i sitt liv.

Apropos turer publiceras det en karta just för cyklister där t ex vägarna har olika symboler för hur hårt trafikerade de är, och den har också förslag på ett par med turer. Har den inte framför mig, men om den inte finns i hotellreceptionen kan man nog fråga på närmsta cykelbutik där nere.

Tar man en vilodag kan jag tipsa om museitåget från Palma till Sóller. Tar man t ex bussen (från Alcúdia e dyl) så ligger tågstationen helt nära ändhållplatsen i Palma.

/johan

Mallorca 2011
hakangustafsson skrev:
> Sicken tur att man åker ner 6 april. Då får man
> jobba som hejarklack och får automatiskt lite
> återhämtning. :-)

För att stå och heja på Puig Major har du, lite beroende på var du bor, uppåt 2000 höjdmeter i benen :))

Mallorca 2011
@Ban...f'låt Globalistic : Ja. Eller jag kan iaf! :-)

Det kommer vara ett rätt stort gäng triatleter, bl a många från Stockholm City Triathlon ( www.sct.nu)
i Alcudia slutet av april-mitten av maj då Alcudia HalvIronman går den 14:e maj.
Finns en FB-sida : TriMallorca

Tidigare år har det bildats grupper med olika nivå och ambition. Går nog att få sällskap om man önskar.

Mallorca 2011
Globalistic skrev:
> Är det bara jag som inte kan läsa inlägg i
> denna tråd?

Trådens hittils bästa inlägg ! :-D T

Mallorca 2011
Skogling skrev:
> Mallorca är SÅÅÅ 2009.

Haha! Jag ligger lite efter, var inte där då så jag tar igen det i år :)

Mallorca 2011
Skogling skrev:
> Då var du inte där -07 och -08 heller alltså ?
> ;)
>
> Mallorca är fantastiskt. Bästa cyklingen.

Oskuld vad det gäller malliscykling:)Första gången är den mest spännande;)

Mallorca 2011
Skogling skrev:
> Då var du inte där -07 och -08 heller alltså ?
> ;)
>
> Mallorca är fantastiskt. Bästa cyklingen.

Var du inte där 01-02-03-04-05-06 heller alltså ? ;-) T

Mallorca 2011
2 bikes plus my moped. girlfriend not too happy but whatever. not getting them stolen.

Bilagor

• IMG_2208.JPG
    IMG_2208.JPG
    82.4 KB · Besök: 46
Mallorca 2011
Jag och ett gäng skall till Santa Ponsa 30/4 - 14/5 :-)

edit tydligen en tryckfelsnisse framme men ett år på Mallis vore trevligt

Senast redigerad av en moderator:
Mallorca 2011
jeppman88 skrev:
> Fy fan vad härligt!! Svensk högsommar typ...men
> utan regn;)

Japp, brukar bara fint from mars, lite kallt på nätterna från början av mars men ca 15-20 på dagarna och några enstaka regnskurar, från april är det bättre nattemperatur, varmare på dagen och mindre risk för regn. Av total ca 80 mallorcadagar runt månadskiftet mars/april har mindre än 5 regnat bort helt för mig(ofta behov av vilodag iaf) men dom flesta gångerna hinner man cykla före eller efter regnet som brukar torkar upp blixtsnabb :-) T

Mallorca 2011
Road_Runner skrev:
> Mallorca 2010-03-11 KALLT
>
>
Pröva att köra lokalvägen genom Galilea upp till toppen av byn, den är bitvis men än 20% brant :-) T

Tillbaka
Topp