Road_Runner
Aktiv medlem
Mallorca 2011
Norwegian 3000kr
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du chattar med Annete - Hur kan jag hjälpa till? Du skrev: Hej, tänkte flyga med cykel till Mallorca, men stämmer det att 23 kg är max vikt inkl väska? Har fått låna en fin väska men den väger 17 kilo tom. Annete: Den incheckade väskan är max 23 kg och handbagaget 8 kg. Du skrev: Cykeln ungefär 9 så jag hamnar på åtminstone 26 kg. L+B+H är 255, kan man ta den som något annat än cykel och vad kostar det då? Annete: Cykeln kommer du få checka in som cykel. Du har pris för cykel på denna länken http://www.sas.se/allt-om-resan/Bagage/Overvikt/ Du skrev: Jo, men jag kommer inte under 23, så då får jag inte använda den väskan alltså? Annete: Du kan använda den väskan men överstiger du 23 kg så får du betala för ett extra bagage villket blir betalningen för övervikten. Du skrev: Och det blir hur mycket då? Alltså, om jag kommer med ett handbagage, en vanlig resväska som är <158 cm och <23 kg och sen en cykelväska som är 255 cm och 26 kg? Annete: På länken jag skickade så ser du vad priset blir för din cykelväska. Du skrev: Nej, det ser jag inte, för det står <23 kg och den väger 26. Annete: den vanliga resväskan kostar inget när den är på 23 kg och 158 cm Annete: längre ner på listan står det skidor, glofutrustning och cyklar. Du skrev: Och det står max 23. Jag har en väska som väger 26. Då frågar jag: får jag överhuvudtaget ta med den och vad kostar det? Annete: Om den väger mer så kommer du få betala för extravikt. Extravikt på vanligt bagage är 200 sek inrikes, 300 sek i europa och skandinavien och 450 sek i övriga världen. om cykeln väger mer så kommer du få betala samma avgift för den. Du skrev: Jag har economyklass. Under "Högre vikt och större mått på bagage" verkar det vara 900 för 24-32 kg, 201-277 cm, inte 300. Du skrev: Nej, förlåt, 1400 i Europa Annete: Ja om cykeln väger mer än 32 kg. Du skrev: Neeeej. 24-32 står det ju Du skrev: Economy/Economy ExtraMellan 24-32kg, mellan 201-277 cm 900 SEK 1400 SEK 1800 SEK Du skrev: 255 cm 26 kg, borde falla där. Alltså 1400 inte 300? Annete: Ja det stämmer. Du skrev: Jag vill veta var du hittar siffran 300, för jag litar inte på att det stämmer när jag kommer till flygplatsen och får hela resan spolierad när jag står där kl 5 på morgonen med en väska som kommer kosta tusenlappar att ta med. Annete: När den vanliga väskan väger mer än 23 kg så betalar man för ett extra bagage och det ligger på 300 i Europa. Du skrev: Men snälla, det gör den inte. Det är inte den vanliga väskan, det är cykelväskan. Jag drar slutsatsen att det är meningslöst att försöka ta med cykeln, får hyra en på plats istället och flyga med någon annan nästa gång... Annete: Då är det 1400 för den vikten och det måttet för cykeln. Du skrev: Bra, då har vi rett ut det. Tack.