Igår sammanstrålade jag och Rally88 för en tur upp i bergen och slutligen Sa Calobra. Jag harde personligen aldrig varit där nere och det kändes som om det var på tiden. Vi drog från Alcudia vid 10 tiden och hittade snabbt ett stabilt tyskt gäng med, vad det verkade, kompetenta tyskar som vi kunde ta rygg på. Tyskarna valde sen "fel" väg i Sa Pobla så vi fortsatte ensamma mot Campanet och Moscari där klättringen upp mot Lluc börjar. Efter diverse egna tveksamheter om navigationen som dock löstes perfekt av Rally88 så var vi tillslut framme vid passet där klättringen börjar.
Rallys iPhone gör jobbet istället för min Edge...
Rally visade sig vara en klättrare av rang och spann lätt ifrån mig, som ju pga min storlek kommer bäst till min rätt på platten. Väl uppe har man en fantastisk utsikt över landskapet och som "plattlands" Svensk är det nästan svårt att ta in storleken och kameran gör det verkligen inte rättvisa.
Rally88 och Selast uppe på toppen vid Escora
Den berömda utförskörningen till Sa Calobra börjar konstigt nog med 2 km 8% klättring... Men när man passerar krönet breder vägen ut sig som jag läste i någon cykeltidning "som en tilltrasslad telefonsladd" man slängt ut i naturen, helt galet!
Försök att visa serpentinvägen ner till Sa Calobra
Efter en kvarts supernice utförskörning belönades man med en helmysig liten by där vi fyllde på förråden av kolhydrater och socker.
Efter fikat var det bara att ställa in sig på betalningen för den där kvartens utförskörning, nämligen 9 km klättring upp till passet igen!
Enligt skylten ser den visserligen respektingivande ut men det är ju inte lika brant som tex Alpe d´Huez. Stigningen gjorde dock skönt ont i låren och jag var i alla fall glad att Rally bara slog mig med 6 minuter och att vi båda kom in under timmen!
Efter detta var det "utför" hela vägen ned till Pollenca och Alcudia. Här kunde jag göra lite nytta och Rally fick en hyffsad rulle att åka hem på som tack för guidningen till Sa Calobra.
Tack för en suverän dag i sadeln Rally!
Rundan från Garmin Connect:
http://connect.garmin.com/activity/162727035