Mallorca 2011

Mallorca 2011
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte Annete robotkundtjänsten?

Det är Eva. Annete är kanske släkt med henne.

Mallorca 2011
Nu har jag pratat med trevlige Sven på telefon också. Han bekräftade att det kostar €135 att ta med en cykelväska som är 201-277 cm (L+B+H) och 24-32 kg. Och det är enkel resa...

Mallorca 2011
perzzon skrev:
> Fast det där ser inte ut som nån inom
> serviceyrket utan en halvtaskigt implemeterad
> bot.
> De borde ha en mekanism där en msk går in när
> besökaren skriver vissa nödord eller likn. Typ
> samma fråga upprepad för 3é gången borde
> trigga detta.

Jag tror ändå hon var riktig. Det gick ett par minuter mellan vissa av hennes inlägg. En bot borde inte vara så långsam men man vet aldrig.

Fast det är klart, slumpmässiga pauser är ju enkla att lägga in.

Senast ändrad:
Mallorca 2011
Det känns som ett lotteri. Har man flyt kan man säkert komma dit med en tung väska och glida igenom om personalen är på bra humör men är det en grinig jävel så åker man dit.

Mallorca 2011
I takt med att förlusterna hopar sig och besparingsprogrammen går fram som slåttermaskiner hos flygbolagen så kan man nog inse att utrymmet för godtycke från personalen blir mindre och mindre.

Det är väl lite som UCI, bara man har raka regler att följa så är det enkelt. Problemet är att reglerna är så oerhört spretiga och att man inte kan få klara besked. Senaste gångerna har jag flugit SAS, bokat cykelfrakt innan samt hållit cykelväskan under 23 kg. Inga problem. Pedaler +ANNAT lägger jag i det andra incheckade kollit.

Mallorca 2011
Kupa skrev:
> Ska ner på lördag och tio dagar framåt. Hade
> tänkte ta med cykel (på SAS) men väskan jag har
> fått låna är något överbyggd och väger runt
> 17 kilo, tom.
>
> Någon som har flugit med SAS nyligen och vet hur
> det funkar?

Jag åkte med SAS i lördags och har en hård cykelöväska som vägde totalt sett 25 kg. Hon som checkade in mig var lugn men puckot brevid henne la sig i och sa att 17 kg var max! Jag sa att då väskan väger 14 kg tom blir det antagligen lite svårt att fixa 17 kg och en mjuk väska är ju inte riktigt byggd för hanteringen som hans kollegor utsätter den för. Han tyckte man skulle lägga cykeln i en sån där barnvagnsplastpåse... Vet inte om han var allvarligt eller inte men tjejen som checkade in mig var cool och satte på en tag med "Heavy" på min väska och tog 700:- för besväret.

Idag blev det en långrunda upp till Lluc, Puig Major och ner till Sollér för lunch. Sen klättringen över berget bakom Sollér som höll Alpe d'huez klass tycker jag! Plattcyklingen tillbaka till Alcudia blev besvärlig då det blåste rätt hård motvind och min Garmin fick spel och började beordra U-svängar hela tiden... 15 mil och strax över 2000 höjdmeter känns som ett OK facit i alla fall. Känner mig rätt slagen i alla fall.

Mallorca 2011
Rally88 skrev:
> Gjorde också samma runda igår från
> Ving-hotellet i Alcudia. En riktig behaglig runda
> med god fika vid fyren. Vi kanske ses.

Fan där bor ju jag också! Vi måste definitivt träffas och köra i veckan! Hör av dig om du har lust med det

Mallorca 2011
Köp en Rose hardcaseväska för 1800:- (12 kg). Den får du i en normal räser i utan att hamna över 23 kg. Sen kostar det 700 på vägen ner och 400 på vägen upp (betala enkel på respektive flygplats)och så har du en väska till nästa gång för några hundralappar mer än 2 x 1300. Dessa avgifter är vad jag betalade för på SAS (Ving) för ett par veckor sedan.

Tänk på att de avgifter du betalar gör att du kan få adekvat ersättning för cykeln om den skulle skadas eller komma bort. Utan detta får du ersättning som för vilket bagage som helst och det täcker knappast en dyr cykel (sen kan man ju ha bra eller mindre bra hemförsäkring också).

Thomas

Mallorca 2011
Poopzilla skrev:
-> Tänk på att de avgifter du betalar gör att du
> kan få adekvat ersättning för cykeln om den
> skulle skadas eller komma bort. Utan detta får du
> ersättning som för vilket bagage som helst och
> det täcker knappast en dyr cykel (sen kan man ju
> ha bra eller mindre bra hemförsäkring också).
>
> Thomas

Det där tror jag inte stämmer helt och hållet. Som jag förstått mitt försäkringsbolag, iF, så ersätter dom cyklar över ett värde av 8000:- bara om man tecknar ett tillägg till sin hemförsäkring. Det fanns en bra sammanställning om detta i senaste nummret av Kadens.

För övrigt stör det mig att golfbagar får tas med gratis medans cyklar måste betalas extra för. Sen ser man hur dom lastas tillsammans i alla fall, vet inte vad en golfbag väger men om den väger mindre än en cykel kompenseras det helt säkert av att de flesta som spelar golf är tjockisar!

Mallorca 2011
Man måste inte betala extra för cykel, inte om man flyger med SAS. Om cykelväskan är det enda incheckade bagaget så får man ta med det utan extra kostnad. Mallis, här kommer ja:)

Mallorca 2011
jeppman88 skrev:
> Man måste inte betala extra för cykel, inte om
> man flyger med SAS. Om cykelväskan är det enda
> incheckade bagaget så får man ta med det utan
> extra kostnad. Mallis, här kommer ja:)

Det där kan nog LTS berätta lite mer om.

Mallorca 2011
Igår sammanstrålade jag och Rally88 för en tur upp i bergen och slutligen Sa Calobra. Jag harde personligen aldrig varit där nere och det kändes som om det var på tiden. Vi drog från Alcudia vid 10 tiden och hittade snabbt ett stabilt tyskt gäng med, vad det verkade, kompetenta tyskar som vi kunde ta rygg på. Tyskarna valde sen "fel" väg i Sa Pobla så vi fortsatte ensamma mot Campanet och Moscari där klättringen upp mot Lluc börjar. Efter diverse egna tveksamheter om navigationen som dock löstes perfekt av Rally88 så var vi tillslut framme vid passet där klättringen börjar.
P3290050768x1024.jpg

Rallys iPhone gör jobbet istället för min Edge...

Rally visade sig vara en klättrare av rang och spann lätt ifrån mig, som ju pga min storlek kommer bäst till min rätt på platten. Väl uppe har man en fantastisk utsikt över landskapet och som "plattlands" Svensk är det nästan svårt att ta in storleken och kameran gör det verkligen inte rättvisa.
P3290060768x1024.jpg

Rally88 och Selast uppe på toppen vid Escora

Den berömda utförskörningen till Sa Calobra börjar konstigt nog med 2 km 8% klättring... Men när man passerar krönet breder vägen ut sig som jag läste i någon cykeltidning "som en tilltrasslad telefonsladd" man slängt ut i naturen, helt galet!
P32900661024x761.jpg

P3290067754x1024.jpg

Försök att visa serpentinvägen ner till Sa Calobra

Efter en kvarts supernice utförskörning belönades man med en helmysig liten by där vi fyllde på förråden av kolhydrater och socker.
P32900711024x767.jpg

Efter fikat var det bara att ställa in sig på betalningen för den där kvartens utförskörning, nämligen 9 km klättring upp till passet igen!

P32900781024x746.jpg

Enligt skylten ser den visserligen respektingivande ut men det är ju inte lika brant som tex Alpe d´Huez. Stigningen gjorde dock skönt ont i låren och jag var i alla fall glad att Rally bara slog mig med 6 minuter och att vi båda kom in under timmen!

Efter detta var det "utför" hela vägen ned till Pollenca och Alcudia. Här kunde jag göra lite nytta och Rally fick en hyffsad rulle att åka hem på som tack för guidningen till Sa Calobra.

Tack för en suverän dag i sadeln Rally!

Rundan från Garmin Connect:
http://connect.garmin.com/activity/162727035

Mallorca 2011
Usch, verkar jobbigt att cykla i berg. Det kan väl inte vara något.

Här i Stockholm är det perfekt cykelväder kommande vecka, helt underbart kommer det att bli att vara ute och trampa. Så det är ju helt onödigt att åka till Mallis.

#jagärintebitter

Mallorca 2011
Tack själv Selast, en underbar tur i fint landskap. Skönt med lite sällskap bland alla cyklande tyskar här nere. Sen att få draghjälp hem var ju inte helt fel. Ölen smakade fint som avslutning på en fin dag i sadeln.

Mallorca 2011
Kom ner igår. Två timmars sömn innan det var dags att gå upp 2.20 för buss till Arlanda och avgång 05.55. Redigt trött igår kväll.

Idag har vi hojat 47 km före lunch, mestadels platt, och 64 efter. Körde nästan hela backen upp från Pollença mot Cap Formentor. Såg en vacker GET men hann inte ta kort på den.

IMG_1738.png

Mallorca 2011
JLarsson skrev:
> Fan vad fint. Den där tar vi om tre veckor
> Jansson!

Visst! Jag tar hyrkärran.

Mallorca 2011
Mera getter idag. Först en sväng från Alcudia via Búger, Inca, Selva + ANNAT. Ganska snällt.

Efter lunch ut till Cap de Formentor. Det kryllar av de vackra djuren därute.

Mallorca 2011
Vi hade riktigt fint väder nu när vi var nere. sista 30 minuterna sista cykeldagen fick vi regn på oss annars sol sol sol :-)

Några fina rundor blev det också.

Mallorca2012.jpg

Mallorca 2011
Jag ska dit första veckan i maj men ska bara cykla en dag. Funkar det att hitta en 56cm/M på plats eller bör jag boka i förväg? Lite svårt att bestämma såhär långt innan vilken dag som skulle funka.

Mallorca 2011
Minns inte. Men han hade bara ett ben, det kanske räcker som beskrivning. Det gick fanimej fort också.

Förra året missade vi Sa Calobra, men i år var det så äntligen dags. 50 minuter är inte direkt någon supertid, men det känns ändå som en seger.

Mallorca 2011
Jag stod där uppe i passet ovanför Sa Calobra i .. få se nu.. torsdags. Det pissregnade, jag var kall, genomblöt och sur. Sket med eftertryck i att åka ner. Får bli en annan gång.

Tillbaka
Topp