Mallorca 2014

Mallorca 2014
Sådär! Nu är ett par dagar i augusti bokade. Blir första cykelresan. Kommer bo på Mon Port Hotel & Spa som ligger i Port de Andratx. Fan vad kul! Någon som har några heta tips, kanske några gps spår att ladda ner?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.8 KB · Besök: 37
Mallorca 2014
Oj, i Augusti är det nog ingen som direkt cyklar på mallis. Det är alldeles för varmt, men drar du ut tidigt och kör så kan jag rekommendera att du kör kustvägen. Men i Augusti kommer den vara helt igenkorkad av turister i bilar.

Mallorca 2014
Ta en mystur någon dag till Sant Elm och ät grillade sardiner och spana på Drakön. Det är bara en liten klättring upp från Port de Andratx och sen ner till havet. Härligt ställe.

Mallorca 2014
copytag skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådär! Nu är ett par dagar i augusti bokade.
> Blir första cykelresan. Kommer bo på Mon Port
> Hotel & Spa som ligger i Port de Andratx. Fan vad
> kul! Någon som har några heta tips, kanske
> några gps spår att ladda ner?

Kul! Du har ett av de bästa utgångslägena för att cykla i Tramuntana på hela Mallorca, det är bara att vända ryggen mot vattnet och följa skyltarna mot antingen Esporles eller Valdemossa. Du hittar antingen korta rundor eller långa i direkt anslutning Till PdA. ? du hela vägen till Porto Pollenca och tillbaks så får du ungefär 28 mil bergscykling i benen. Du behöver knappt en karta, bra skyltat överallt. Ska du köpa en karta i alla fall så gör det hos någon av Wheels butiker, överlägset bästa kartorna. Jag är nere just nu i ett par veckor, skönaste är att cykla på morgonen fram till 10 tiden eller efter 17. Denna veckan har det varit ca 38 grader mitt på dagen så det är lite svettigt då.

Mallorca 2014
Sådär nu är väskan köpt också, hoppas på några riktigt fina dagar blandat med cykling, sol, bad och fika :)

Bilagor

• 20140721_142702.jpg
    20140721_142702.jpg
    74.3 KB · Besök: 36
Mallorca 2014
Officiella meteorologiska institutet i Spanien har inte mer än typ 32 grader som maxtemperatur kommande dagar. Då är det ju behagligt att cykla.

Mallorca 2014
GoranS skrev:
> Officiella meteorologiska institutet i Spanien har
> inte mer än typ 32 grader som maxtemperatur
> kommande dagar. Då är det ju behagligt att
> cykla.

Det är ju nästan det i Sverige också den kommande tiden ( d v s behagligt)

Mallorca 2014
Absolut. Jag vidhåller dock att det är behagligt med 32 grader som skuggtemperatur på de breddgraderna även om man cyklar i solen. Kan dock ta ngn dag innan kroppen helt fattat galoppen så man behöver ju inte drämma i med 20 mil och 4000 höjdmeter första dagen.

Mallorca 2014
Skogling skrev:
> Solen är dock liiiite varmare/starkare på
> Mallorca än i Svedala.
>
> Men cyklar man i skuggan är det ju sak samma. :)

+1 efter tiotiden börjar det svida lite i skinnet...

Mallorca 2014
Solskydd?

Körde i fjol i Italien när det officiellt var 35-37 grader i skuggan (som inte fanns) på eftermiddagarna och det gick fint efter några dagars inledande acklimatisering då kroppen var lite seg.

Men, det är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på värme och i viss mån förändring av värme. Att komma från 10 grader och regn här hemma till 35 grader och strålande sol är jobbigare än om det är 30 grader och sol på hemmaplan.

Så mitt tips är att starta lite lagom och sen rampa upp om det känns bra. Och, se till att ha ordentligt med dricka tillgängligt. Man svettas mkt i sån värme.

Mallorca 2014
underscore skrev:
> copytag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Woho på tisdag åker ja!
>
> Fan vad gött att komma ifrån Sveamisären med
> 25-30 C!

Var i Göteborg ligger motsvarigheten till Orient eller Valldemossa?

Senast ändrad:
Mallorca 2014
Skogling skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > copytag skrev:
> >
>
> > -----
> > > Woho på tisdag åker ja!
> >
> > Fan vad gött att komma ifrån Sveamisären med
> > 25-30 C!
>
> Göteborg ligger motsvarigheten till Orient eller
> Valldemossa?

Allt eldande drar ju upp medelvärdet.

Mallorca 2014
Jag jobbade 1991 i MÖ = Libanon, Israel, Syrien, Egypten, Jordanien, Saudi Arabien, Kuwait och med en fot inne i Irak. Ni vet inte vad värme är - var det under 30+ tog jag på mig ylletröjan :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp