Mallorca 2014

Mallorca 2014
:) kommer att vara där 5-27:e april och jobba som cykelguide, sen sista veckan i maj med ett gäng Amerkanska vänner och visa dom både cyklist och kultur Mallorca :)

Mallorca 2014
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara att boka en resa till alltså!?
>
>
> Hade du inte gett upp Mallis?

Personligen, ja. Mitt inlägg var ett svar på Road_Runners inlägg precis före mitt.

Och bara för att jag själv tycker det är roligare att testa nya ställen än att harva på ställen jag redan varit och där kvantiteten roliga backar är rätt låg så betyder det inte att jag tycker det är något fel att åka till Mallis om man nu gillar det.

Min enda synpunkt kring "Mallis-hajpen" är att vissa verkar efter att ha varit på Mallis en eller flera gånger men utan att ha provat något annat cykelresmål ha beslutat sig för att ön har världens bästa cykling och att backarna är supertuffa. Den typen av onyanserade, okritiska och ofta ganska dåligt underbyggda hyllningar köper jag inte. Apropå dåligt underbyggt så är min favorit när människor börjar hylla Mallis att höra lite vad de åkt för backar och vilken de tycker var roligast/tuffast/finast. Backen från Sa Calobra brukar dyka upp och den brukar inte sällan beskrivas som ett riktigt monster. Har hört diverse olika uppgifter om hur lång och hur brant den är. Rekordet tror jag är att den skulle vara 12 km med 10% snitt. Det skulle ge runt 1200 höjdmeter. Då passet där backen i runda slängar är på 700 möh blir ett sådant uttalanden lite löjeväckande och säger mest att den som uttalar har i det närmste noll koll.

Som jag ser det är de sakerna som Mallis har att erbjuda:
1) Möjligheten att kombinera plattåkning med cykling i lite mer kuperad terräng.
2) Ett ganska finmaskigt nät av trevliga småvägar i relativt platt terräng.
3) En hel del måttligt långa (runt halvmilen) åkbackar.
4) Några längre backar och några backar med lite brantare partier för den som vill prova på det.
5) Bra trafiksituation med överlag väldigt hänsynsfulla bilister.
6) Skapligt klimat med inte alltför mycket nederbörd och en bra bit varmare än Sverige. Dock ska man inte tro att det garanterat är kort-kort-väder i mars.

Om man dock som jag tycker att en ideal cykelresa innehåller noll meter plattåkning (möjligen undantaget några kilometers uppvärmning) och att backarna gärna får vara ett par mil och inte har något emot partier där det blir till att stå upp och bryta för att ta sig upp, ja, då är Mallis långt ifrån förstahandsvalet. I synnerhet om man snackar tidigt på säsongen och samtidigt vill ha god sannolikhet för värme.

Mallorca 2014
JLarsson skrev:
> Du har väl bokat så du är där när 312 går?
> Jag tror vi blir ett rätt substantiellt gäng,
> varav någon ska hämnas på tunnelen.

Japp.
Den 26 april går Mallorca312 och jag ska köra igen, även om jag inte har nån hämnd att utkräva på tunneln, till skillnad från vissa andra 40 åringar.

Mallorca 2014
Börjat fundera så smått på Mallis eller liknande, är färsk lvg-snubbe med ny racer och vet inte hur jag skall uthärda den långa mörka grymma svenska vintern.
Nån som har tips o länkar på hur man lägger upp en Mallisresa (för att hyrcykla), finns färdiga (billiga) paket?

Mallorca 2014
Å andra sidan är det så mkt cyklister på Mallis och så många uthyrare att det förmodligen är den enklaste platsen att fixa det själv på. Men, därmed inte sagt att det är fel att åka med en arrangör. Det kostar mer men om man är nöjd med att få allt serverat och slippa tänka och dessutom garanterat ha cykelsällskap varje dag så funkar det fint. Jag har gjort båda varianterna, både på Mallis och på andra ställen. Båda sätten har i min värld sina fördelar och nackdelar.

Mallorca 2014
Är nere 3e till 13e april, tror vi nu är 16 st locals som bokar själva och åker ner från Gävle med omnejd vid den tiden och bor i Arenal.

Håller tummarna för bra väder och trevlig cykling.

Mallorca 2014
Rally88 skrev:
> Härligt, Selast. Då är vi där samtidigt i år
> igen!

På riktigt? Kul, då ska vi åka ihop då för jag har ingen polare med mig i år. Bor Ni på Ving igen?

Mallorca 2014
Selast skrev:
> Rally88 skrev:
> -----
> > Härligt, Selast. Då är vi där samtidigt i
> år
> > igen!
>
> På riktigt? Kul, då ska vi åka ihop då för
> jag har ingen polare med mig i år. Bor Ni på
> Ving igen?

Japp, samma som sist. Nu har vi fått med några kompisar också, men det är bara att hänga på.

Mallorca 2014
GoranS.
Har varit på Mallorca nu, ca 10-12 ggr.. börjar tröttna och jag hatar maten på Mallorca. Har du något bättre alternativ, tidig vår?

Mallorca 2014
crilee skrev:
> GoranS.
> Har varit på Mallorca nu, ca 10-12 ggr.. börjar
> tröttna och jag hatar maten på Mallorca. Har du
> något bättre alternativ, tidig vår?

Rivieran, Nice är riktigt schysst om vintern varit bra. Varit där i mars 2 år i rad och i år var det misärväder (förutom 2,5 dar) och året innan var det superkanon. Billigt också trots Rivieran.

Mallorca 2014
Rally88 skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Rally88 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Härligt, Selast. Då är vi där samtidigt i
> > år
> > > igen!
> >
> > På riktigt? Kul, då ska vi åka ihop då
> för
> > jag har ingen polare med mig i år. Bor Ni på
> > Ving igen?
>
>
> Japp, samma som sist. Nu har vi fått med några
> kompisar också, men det är bara att hänga på.

Kanon! Vi ses då

Mallorca 2014
Jag har precis bokat riccione i norra Italien. Det funkar från mitten av mars. Många hotel kör all inklusive för cyklister runt 50-60 euro per natt. Vi är 8 personer som åker i början av maj.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Mallorca 2014
tropfrog skrev:
> Jag har precis bokat riccione i norra Italien. Det
> funkar från mitten av mars. Många hotel kör all
> inklusive för cyklister runt 50-60 euro per natt.
> Vi är 8 personer som åker i början av maj.
> Med vänlig hälsning,
> Magnus

Extremt bra cykling där, brukar vara där ett par veckor på våren och sedan avsluta säsongen där i slutet på september början på oktober. Otroligt prisvärt och bra arrangerat av cykelhotellen som ingår i Riccione Bike Hotels.

Mallorca 2014
crilee:
Tror ev. du har lite för höga tankar om mina kunskaper om cykelresmål. Försöker visserligen förbättra min kunskap från år till år, men än så länge är den inte alls där jag skulle vilja (d.v.s. finnas massor av ställen jag aldrig cyklat på men skulle vilja). Men, jag får väl göra så gott jag kan:

Av de ställen jag varit och cyklat på så är ju Kanarieöarna klart bäst vad gäller kombination temperatur och solsäkerhet. Själv tycker jag det är det enda rimliga om man vill ha berg och hyggliga chanser till bra väder och vill åka första halvan av mars eller tidigare och inte vill ha flygtid på mer än 6h. Har inga erfarenheter av Fuerteventura och Lanzarote, men de är ju lite mindre kuperade än övriga Kanarieöar så vill man ha berg finns bättre alternativ.

På Gran Canaria, Teneriffa, La Gomera och La Palma har jag varit. De två förstnämnda är ju klart enklast och populärast. Jag skulle säga att sydsidan på GC är bättre än sydsidan Teneriffa. Generellt är nordsidorna svalare och grönare (d.v.s. nederbördsrikare). Norra halvan av GC har jag bara varit och sniffat på, men den verkar fin. Norra sidan på Teneriffa är fin och det finns riktigt häftiga backar. La Gomera och La Palma är båda klart kuperade och betydligt mindre turistiska än de östligare öarna. På La Palma har du den högsta asfalterade vägen (2426 möh). På båda är det dock lite begränsat vägnät om man vill köra många olika vägar utan de lämpar sig nog egentligen mer för en kombinerad resa - antingen att man kombinerar med en annan ö eller att man kombinerar med någon annan aktivitet. Trafikmässigt är de dock väldigt behagliga.

Sen har jag varit på västra/mellersta Kreta under lågsäsong (oktober) och det upplevde jag faktiskt som en positiv överraskning. Funkade alldeles utmärkt för lvg och trafiken var lugn så fort man kom bort från de större städerna. Så, om man hittar kommunikation (tror det kan vara lite marigt att klara sig utan mellanlandningar tidigt på säsongen) och åker i april tror jag det kan vara riktigt fint.

Sen är ju Italien aldrig fel att cykla i. Har varit på fem resor i norra Apenninerna, från trakterna av Rimini/Riccione/Misano i väster och över mot trakterna av Pisa/La Spezia. Där är det dock i min värld för tidigt att sticka ner i mars. April börjar bli bättre och maj, ja då börjar det bli ett cykelhimmelrike.

Om du bara vill ha uppslag så är ju Korsika en ö med cykeltraditioner och berg. Sicilien bör kunna erbjuda en hel del fin cykling. Cypern kan vara intressant om det är tidiga resor, givet att man hittar flyg. Har tidigare varit marigt att hitta flyg med bara en mellanlandning, vet inte riktigt hur det är 2014. Sen är ju Nice intressant p.g.a. bergen norr därom, men höga berg i södra Frankrike tidigt på våren är nog lite av ett lotteri.

Mkt av ramarna tycker jag dock sätts av vad man vill ha för typ av cykling och hur mkt solskenscyklist man är. Vill man t.ex. ha den variation med backar och plattåkning som Mallis ger skulle jag inte rekommendera de Kanarieöar jag cyklat på. De är helt enkelt för bergiga för att man ska bli nöjd. Vägnätet är inte heller lika finmaskigt som på Mallis. Om det däremot är bra väder och berg som är ens melodi så är Kanarieöarna överlägset Mallis.

Nej, nu har jag babblat långt mer än nog. Om du har några mer specifika frågor du tror jag kan svara på så kan du väl ställa dom så får vi se om jag har ngt att komma med.

Mallorca 2014
GoranS skrev:
> crilee:
> Tror ev. du har lite för höga tankar om mina
> kunskaper om cykelresmål. Försöker visserligen
> förbättra min kunskap från år till år, men
> än så länge är den inte alls där jag skulle
> vilja (d.v.s. finnas massor av ställen jag aldrig
> cyklat på men skulle vilja). Men, jag får väl
> göra så gott jag kan:
>
> Av de ställen jag varit och cyklat på så är ju
> Kanarieöarna klart bäst vad gäller kombination
> temperatur och solsäkerhet. Själv tycker jag det
> är det enda rimliga om man vill ha berg och
> hyggliga chanser till bra väder och vill åka
> första halvan av mars eller tidigare och inte
> vill ha flygtid på mer än 6h. Har inga
> erfarenheter av Fuerteventura och Lanzarote, men
> de är ju lite mindre kuperade än övriga
> Kanarieöar så vill man ha berg finns bättre
> alternativ.
>
> På Gran Canaria, Teneriffa, La Gomera och La
> Palma har jag varit. De två förstnämnda är ju
> klart enklast och populärast. Jag skulle säga
> att sydsidan på GC är bättre än sydsidan
> Teneriffa. Generellt är nordsidorna svalare och
> grönare (d.v.s. nederbördsrikare). Norra halvan
> av GC har jag bara varit och sniffat på, men den
> verkar fin. Norra sidan på Teneriffa är fin och
> det finns riktigt häftiga backar. La Gomera och
> La Palma är båda klart kuperade och betydligt
> mindre turistiska än de östligare öarna. På La
> Palma har du den högsta asfalterade vägen (2426
> möh). På båda är det dock lite begränsat
> vägnät om man vill köra många olika vägar
> utan de lämpar sig nog egentligen mer för en
> kombinerad resa - antingen att man kombinerar med
> en annan ö eller att man kombinerar med någon
> annan aktivitet. Trafikmässigt är de dock
> väldigt behagliga.
>
> Sen har jag varit på västra/mellersta Kreta
> under lågsäsong (oktober) och det upplevde jag
> faktiskt som en positiv överraskning. Funkade
> alldeles utmärkt för lvg och trafiken var lugn
> så fort man kom bort från de större städerna.
> Så, om man hittar kommunikation (tror det kan
> vara lite marigt att klara sig utan
> mellanlandningar tidigt på säsongen) och åker i
> april tror jag det kan vara riktigt fint.
>
> Sen är ju Italien aldrig fel att cykla i. Har
> varit på fem resor i norra Apenninerna, från
> trakterna av Rimini/Riccione/Misano i väster och
> över mot trakterna av Pisa/La Spezia. Där är
> det dock i min värld för tidigt att sticka ner i
> mars. April börjar bli bättre och maj, ja då
> börjar det bli ett cykelhimmelrike.
>
> Om du bara vill ha uppslag så är ju Korsika en
> ö med cykeltraditioner och berg. Sicilien bör
> kunna erbjuda en hel del fin cykling. Cypern kan
> vara intressant om det är tidiga resor, givet att
> man hittar flyg. Har tidigare varit marigt att
> hitta flyg med bara en mellanlandning, vet inte
> riktigt hur det är 2014. Sen är ju Nice
> intressant p.g.a. bergen norr därom, men höga
> berg i södra Frankrike tidigt på våren är nog
> lite av ett lotteri.
>
> Mkt av ramarna tycker jag dock sätts av vad man
> vill ha för typ av cykling och hur mkt
> solskenscyklist man är. Vill man t.ex. ha den
> variation med backar och plattåkning som Mallis
> ger skulle jag inte rekommendera de Kanarieöar
> jag cyklat på. De är helt enkelt för bergiga
> för att man ska bli nöjd. Vägnätet är inte
> heller lika finmaskigt som på Mallis. Om det
> däremot är bra väder och berg som är ens
> melodi så är Kanarieöarna överlägset Mallis.
>
> Nej, nu har jag babblat långt mer än nog. Om du
> har några mer specifika frågor du tror jag kan
> svara på så kan du väl ställa dom så får vi
> se om jag har ngt att komma med.

+1 på allt utom Kreta, då säger jag Malta i stället.

Mallorca 2014
Ridley:
Malta? Var där på icke-cykelresa för typ 15 år sen och mitt minne av den ön är ganska mkt trafik och vägar som bitvis var riktigt gropiga. Har de blivit bättre? Hur som helst erbjuder Kreta mer vad det gäller backar.

Mallorca 2014
JLarsson skrev:
> Handlade denna tråd inte om Mallorca?

+1! Alla vet ju att allt annat är total crap! Att cykla på Malta och Kreta är ju som att handla sin mat på Lidl istället för ICA eller Coop... :-)

Mallorca 2014
JLarsson skrev:
> Handlade denna tråd inte om Mallorca?

Jo, när den började så gjorde den det. Fler frågor? ;-)

Mallorca 2014
Skogling skrev:
> Jag åker förmodligen ner 12/4.

Inte förmodligen. Jag åker då. :)

Jag kommer att bo i Palmanova med familjen.

Mallorca 2014
Jag siktar på att ta första svängen ner den 22/2.

Måste bara hitta ny extrapersonal innan jag spikar datumet helt.

Senast ändrad:
Mallorca 2014
Road_Runner skrev:
> Skogling då hänger du på kustvägen någon dag
> ?

Typ varje dag. :)

Bor ni i Alcudia?

Mallorca 2014
Är det nå'n som erfarenhet av att bo i centrala Palma på en cykelresa? Funderar lite på det i år då turistorterna blir rätt tråkiga efter ett tag. Funderar på att ta tåget ut från Palma för att sen cykla tillbaka för lite mer variation på rundorna.

Mallorca 2014
Som närmast centrala Pamla jag har kommit har varit Playa de Palma, om di tittar på kartan så är det rakt ner från flygplatsen. Då är det bara någon kilometer in som är jobbig att cykla på fel tidpunkt men det går lokalbussar i ganska så tät trafik.

Mallorca 2014
Turisthålor är tråkiga från dag 1. Å andra sidan, är man på cykelresa så cyklar, äter och sover man och inget mer och då spelar det ingen roll om hålan man bor i är tråkig!

Mallorca 2014
Skogling skrev:
> Road_Runner skrev:
> -----
> > Skogling då hänger du på kustvägen någon
> dag
> > ?
>
> Typ varje dag. :)
>
> Bor ni i Alcudia?

Japp

Mallorca 2014
Skogling skrev:
> Vi får väl ses på torget i Sóller. :)

Taxistolpen är en bra mötesplats

Mallorca 2014
Att fokusera på cyklingen 100% gör man lättast om man bor i nån av turistghettona Alcudia, Pollence, Palmanova osv. Att bo i Palma är som att bo i en riktig stad. Riktiga locals som går till riktiga jobb, som sen går till riktiga restauranger och barer. Inget uppbyggt skit. Personligen gillar jag det, och en lämplig kompromiss är att bo bortåt Porto Pi (kring Horizonte typ). Det går en buss snabbt ner till centrum som kostar 1 euro, du kommer snabbt ut på cykelvägarna mot Palmanova, alternativt mot bergen.

Tillbaka
Topp