Mallorca 2017 lvg

Mallorca 2017 lvg
Det är vaaaarmt nu!
Lämnade 06.45 i morse, öppnade dörren och fick en näve i nyllet. 30 C pang på!

Provade lite nytt med gott resultat. Igår vart det palma - esporles - banyabulfar - estellences - andratx - es capdella - calvia - palma.

Idag körde jag palma - valdemossa - port de valdemossa - bort mot banyabulfar men ner sen mot esporles - palma.

I morgon blir det nog palma - valdemossa - deia - soller - coll de soller norrifrån som jag bara kört åt andra hållet - palma.

Just nu åskoväder - det behövdes givet hur vidrigt tryckande det var idag.

20170731_084935.jpg

20170801_081020.jpg

20170731_075209.jpg

20170731_081923.jpg

20170731_081310.jpg

Senast ändrad:
Mallorca 2017 lvg
glitch sa:
Det är vaaaarmt nu!
Lämnade 06.45 i morse, öppnade dörren och fick en näve i nyllet. 30 C pang på!

Ja men det låter härligt. Värme är lite av poängen och vad jag längtar till. ?☀️

Provade lite nytt med gott resultat. Igår vart det palma - esporles - banyabulfar - estellences - andratx - es capdella - calvia - palma.

Mycket fin tur ??

Idag körde jag palma - valdemossa - port de valdemossa - bort mot banyabulfar men ner sen mot esporles - palma.

Härligt. Passa på att ta Port des Canonge nästa gång du är i krokarna av Valldemossa.

I morgon blir det nog palma - valdemossa - deia - soller - coll de soller norrifrån som jag bara kört åt andra hållet - palma.

Just nu åskoväder - det behövdes givet hur vidrigt tryckande det var idag.

Mallorca 2017 lvg
Yep Es canonges körde jag sist - mysig liten stigning.
Just nu verkar dagens cykelinsats mer osäker....skytteltrafik till muggen. Kände att aptiten var dålig på middagen redan och nu vill kroppen tydligen detoxa :/

Får se vad det blir av detta.

Mallorca 2017 lvg
Har bott på ur mission de san miguel och haft cykel på rummet.
Även bott på ur palacio avenida och haft cykel på rummet. Bägge med bra läge och smidigt till vägarna ut mot bergen.

Palacio avenida har de gjort om för några år sen, tror det är "barnfritt" eller om det var regnbågsinriktning numera, minns inte.

Mallorca 2017 lvg
Hur brukar vädret vara på mallorca i slutet av sept? Familjen och jag lurar på ta en vecka nästa höst med lite svalare cykelväder menändå då gott i vattnet.

Mallorca 2017 lvg
Hur svårt är det att hitta trevliga vägar på Mallorca. Funderar nämligen på att åka ner själv för att cykla lite LVG. Behövs det guide för att få till några trevliga rundor. Tänkte mig bo i närheten av Palma för att slippa transferbuss och annan transport. Har ni något hotell att rekommendera? Och någon cykeluthyrare om jag inte släpar med min egen racer!?

Mallorca 2017 lvg
Jag har varit där ca fem gånger från mitten av sept och fram till 8/10 som senast. Alltid bra värme (stränderna i söder har varit svettiga och lite jobbigt när barnen var mindre) och endast regn två-tre ggr under ca 35-40 dagar.

Mallorca 2017 lvg
Ezcobar sa:
Hur svårt är det att hitta trevliga vägar på Mallorca. Funderar nämligen på att åka ner själv för att cykla lite LVG. Behövs det guide för att få till några trevliga rundor. Tänkte mig bo i närheten av Palma för att slippa transferbuss och annan transport. Har ni något hotell att rekommendera? Och någon cykeluthyrare om jag inte släpar med min egen racer!?
Du behöver ingen guide och vägar finns det gott om. Ta med telefonen och ladda ner kartor i google maps. Kör med fördel i bergskedjan och undvik högsommarvärmen.

Mallorca 2017 lvg
Åker dit i början av oktober och bor i Alcudia. Lär ligga mitt emellan berg o slättland. Ser fram emot en spännande vecka och förlitar mig på 'surprize me' knappen på min Mio. Aldrig varit på Mallis förut, inte ens på Spies 99 kronors resor på sextiotalet. :-)

Mallorca 2017 lvg
Miss Lycka sa:
El Arenal är nära flygplatsen och Palma.

Och lika charmigt som att halka i smetigt hundbajs.

Ur Portofino ligger lite närmare palma från Arenal sett lägns strandpromenaden.
Ännu närmare har du Portixol som är väldigt mysigt men ganska få boenden och dyrare.

Bor man i Palma så har Nano Bikes Specialized cyklar uppdaterade i bra skick.
Har hyrt där 5-6 ggr och senaste var de dessutom jättetrevliga något som var nytt för i år :)
Men hyrbiten har alltid funkat klanderfritt.

Kring Arenal finns en hel del uthyrare, det är typ enda uppsidan.

Mallorca 2017 lvg
Kopplat till jobbagendan har jag eventuellt möjlighet att ta en vecka på mallis 15:e-22:e Dec. Har kollat vädret för just den veckan för de tre senaste åren och det har varit 18 grader på dan och mest sol. Men vill dock inte cykla ensam. Nån som ska ner eller vet nån grupp man kan hänga på?

Mallorca 2017 lvg
Sticker en tur till Mallis igen.
Är där 5-16/11 och bor vid Arenal. Om någon är där samtidigt och vill ha cykelsällskap är det bara att hojta till. Jag hittar...

Mallorca 2017 lvg
Åker ner på lördag och ska bo i västra delen av Palma.
Har aldrig hyrt lvg-cykel tidigare så tänkte höra vad som är standard.

1. Något tips på cykeluthyrning där för lvg-cyklar? Antar att de flesta är ok iofs.
2. Brukar det ingå något kit med slang, pump, multiverktyg när man hyr cykel?
3. Brukar de ha SPD-SL pedaler att tillgå, eller bäst att ta med egna?
4. Lås, brukar man kunna låna/hyra det?

Mallorca 2017 lvg
1. https://bikehead.cc/ Har hyrt av dem flera ggr. Svenskar som driver det och hade svensk bemanning på plats. Lite dyra men fina cyklar.
2. Ja, åtminstone slang. Ibland pump. Tror inte jag fått med verktyg dock.
3. SPD-SL och Look brukar finnas hos uthyrare. 105-nivå.
4. Har sett det hos en del. Brukar vara av vajertyp för att försvåra stöld när man fikar etc.

All information 2-4 brukar vara angivet hos uthyrarna. Så börja i den ändan.

Edit: La till mer info på punkt nr 2.

Senast ändrad:
Mallorca 2017 lvg
Om du som jag verkligen vill hålla risken för strul låg, se till att du på något sätt dokumenterar vad som ska gälla om det är saker du utifrån information från firman på nätet eller i ev. mejlkorrespondens förutsätter kommer att finnas och inte plockar med själv. Trist att behöva köpa något som man varit säker på ska ingå men uthyraren inte anser det. Om man har tydlig dokumentation av det är det enklare att få rätt. Ett exempel: Jag är old-school och kör med en enkel cykeldator. En gång stod det på nätet att det skulle ingå en enklare cykeldator i hyran men de var förvånade när jag hävdade detta. När jag sedan visade dem en skärmdump där informationen framgick monterade de utan några protester på en enkel cykeldator.

Om du har en bak som är känslig för valet av sadel kan det vara bra att plocka med en egen sadel om du inte kan få reda på vad det är för sadel som sitter på och utifrån detta ev. sluta dig till att det funkar.

Mallorca 2017 lvg
Nano bikes i palma brukar jag hyra av.
Cyklarna (spesh) brukar vara i bra skick och de brukar ha bäst pris i relation till vad man får samt gott om storlekar. Uppdaterar årligen, i januari 2017 hyrde jag 2017 års hoj redan.

Ena spanjoren som driver det kan vara lite småbutter (sparsam i sin dialog) fast sist var han riktigt trevlig.
Pump, slang och däckavtagare ingår.
Jag brukar köra telefonen som dator.
För 5 € extr kan man hämta kvällen innan så man kan komma iväg tidigt på morgonen.

Mallorca 2017 lvg
Sadelpunkten är relevant, förr tog jag med sadel men då jag hyrt hos nano och vetat att det blir spesh sadel som min bak gillar har jag skippat det.

Tillbaka
Topp