Mallorca 312 /167 2015...?

us930

Aktiv medlem
Är det någon här som har kört, eller kanske ska köra Mallorca 312 eller 167 i år? Jag kommer troligen att vara i Alcudia när det går och blev lite sugen på att anmäla mig, vad jag har sett finns det platser kvar. Hur brukar loppet vara, bara "halvproffs" eller är det många vanliga motionärer som är med? Andra synpunkter eller tips?

mvh Ulf S.

us930 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon här som har kört, eller kanske
> ska köra Mallorca 312 eller 167 i år? Jag kommer
> troligen att vara i Alcudia när det går och blev
> lite sugen på att anmäla mig, vad jag har sett
> finns det platser kvar. Hur brukar loppet vara,
> bara "halvproffs" eller är det många vanliga
> motionärer som är med? Andra synpunkter eller
> tips?
>
> mvh Ulf S.

Du kan ju fråga Bigmollo eller läsa hans blog.

Senast ändrad:
Skogling skrev:
> Jag skall köra.

Vad jag förstår så är alla välkomna. Gamla proffs till långsamma wannabes på alldeles för dyra cyklar som jag. Folkfest helt enkelt.

Jag har kört loppet två år, 2013 ( korta 167 km ), och 2014- långa 312 km.
Det är ett motionslopp där det givetvis finns en del ruggigt snabba cyklister med. Det brukar också vara med med en del inbjudna före detta proffs som tar det i lugn och fin takt.
2013 var det halvpissigt väder och 2014 var det kanonväder.
Jag kör i år också.

Jag cyklade 167 förra året i rätt lugnt tempo. Väldigt många tyska och engelska motionärer.

Allt är bra organiserat, kontrollerna är jättebra, fina vägar, avspärrat med vakter i alla korsningar. Dumt att inte cykla om man ändå är på plats.

Anmäld i år igen och velar lite om jag ska köra hela eller halva. Bra att veta är ju att det även går ett svenskt brevetlopp på måndagen efter. http://stockholm.randonneurs.se/wp/2014/12/22/20-mils-brevet-pa-mallorca/

Det låter ju fantastiskt kul, ska kolla om svärfar vill köra också, sen blir det nog att anmäla sig dit, kanske ses vi där...!

Mvh Ulf S.

Jaha, då var anmälan gjord! Återstår bara att cykla också, 25 april är det om någon fortfarande undrar... Det lutar nog åt korta rundan för mig som kör för första gången i år...

Mvh Ulf S.

Jaha, 1 månad kvar då.... börjar kännas nära, men hur gör man då, bara att åka till hotellet och hämta nummerlapp och chip och sedan vara på plats en stund innan 7 på morgonen den 25e?
Är det en enda stor startfålla och bara att placera sig där, eller blir man anvisad plats?
När bör man vara på plats för att slippa stressa, det är ju ändå 3000 pers som ska starta...?
Kanske något annat man bör tänka på som förstagångsdeltagare...?
Tacksam för alla tips!

Mvh Ulf S.

Det är alltid skönt att vara på plats en timme innan start. De har inte haft uppdelad startfålla tidigare så det lär vara en startfålla för alla startande. Klungan leds av en motorcykel de första två milen så det finns stora möjligheter att jobba sig framåt i klungan. Mc:n släpper strax innan första backen. Där splittras klungan helt och hållet.
Nummerlapp och chip hämtar du dagen innan.

Nummerlapp och chip hämtar du på torsdag eller fredag. Det går inte att hämta ut samma dag.

Förra året var det en enda stor startfålla. Behöver inte stressa något om du inte har jättehöga ambitioner. Det kommer i princip vara en enda stor klunga till första stigningen, som kommer efter någon mil, sen sprids det ut rätt ordentligt.

Jag bodde inte i närheten förra året men jag låste in cykeln på Iberostars cykelförvaring dagen innan. Lämnade en påse med flipflops och lite annat på samma plats på morgonen så jag slapp gå omkring i cykelskor i målet sen.

Kontrollerna hade gratis bars, vatten och cola/något annat. Fanns ingen sportdryck. I sista kontrollen fanns det även öl :)

Så, planen blir att ligga sist i klungan in i första backen för att sen se hur många jag kör om. Är det tillräckligt många blir det långa varvet. Annars har jag för dålig form och korta. Skönt att ha en plan ;)

JLarsson skrev:
> Att ta vänster i Valdemossa och därmed korta
> banan gör att man får en fantastisk
> utförskörning som belöning.

Men missar man ölen då, i sita kontrollen? Kan ju vara värt de extra 14 milen!

Tackar för alla tips, ska bli riktigt kul det här!.... och öl i sista stoppet låter ju inte heller fel... om inte annat så är det ju en liten extra morot på vägen om man blir trött...

Mvh Ulf S.

Så.... nyss hemkommen från Mallis efter en härlig vecka och 167an avklarad, tack alla ni kamrater som var med där någonstans, det var verkligen en härlig upplevelse, även om jag hade det tungt uppför tidvis.... min följeslagare, den vita "vattenlednings Crescenten" skötte sig exemplariskt, endast ett mystiskt kedjehopp på den guppiga vägen strax efter Campanet förlängde resan med någon halvminut, annars funkade allt perfekt, organisationen kring loppet var verkligen fantastisk också!
Så, ni som är kvar eller kommer till Mallorca under sommaren, passa på att besöka mina svärföräldrars restaurang i Port d'Alcudia, Göta Kanal heter den

www.gotakanalrestaurant.com

, min svärfar har cyklat de flesta vägarna på Mallorca och pratar gärna lite cykling med er, dessutom bjuder han på en Irish Coffee om ni äter middag där, fråga efter ägaren, Angel heter han (Anchel uttalas det...) och säg att ni kommer från happy och är cyklister så ordnar han det. Välkomna dit alla cykelvänner!

Mvh Ulf S.

Tack för tipset om Göta kanal. Får testa nästa gång.
image.jpg

Tillbaka
Topp