Mallorca, Alcudia vad får vi inte missa :)

Grytet

Medlem
Om ett par veckor är det dags för mitt första besök på Mallorca och en veckas lvg-träning. Vi kommer att utgå och bo i Alcudia och jag skulle vilja ha lite tips och vad man absolut inte får missa när det gäller rutter, fikaställen, osv.
Tack på förhand!

Missa inte alternativt att cykla genom Fornalutx och Biniarix istället för stora vägen mellan Piggen och Sôller. Det är fina små byar att rulla igenom och Fornalutx har bra pizza och kaffe utmed vägen (stället heter Calzone, ny ägare nu men fortfarande favorithak).

Utöver tipsen i posterna ovan är ju Lluc, Orient och Col Sôller turer fina som snus. Bra fika och/eller matstopp finns överallt, men några höjdare är stället bredvid macken i Lluc, fiket på torget i Selva. Alaró har många serveringar och skönt häng.

Alla byar har marknadsdagar, kan vara skoj om ni gillar lite liv.

Grattis! Mallorca kommer alltid att vara cykelparadiset för mig, du kommer att gilla det, det är jag övertygad om! Många bra tips redan (med "Fyren" menar Skogling med största sannolikhet Cap de Formentor, men det är kanske helt självklart, och får väl helt riktigt ses som ett måste.....)
Jag skulle vilja slå ett slag för lite platt cykling på ön också, man kan söka sig mot samhällena Llubi, Sineu och Montuiri t.ex. , mycket härliga böljande små landsvägar och trevliga ställen att fika/äta på.
Pizzeria es Moli i Montuiri är väl värd ett besök.
En annan lite rolig grej är utomhusvelodromen i Sineu, i alla fall för ett par år sedan var det bara att rulla in där och dra ett par varv, inget tjafs med inträde, hyra av speciella cyklar eller så, bara att köra....!

2016 skrevs det mycket om Mallorca här, kika lite i denna tråd så får du många mera tips!

https://happyride.se/forum/read.php/1/2876851/2937207#msg-2937207

Mvh Ulf S.

Missa gärna Alcudia!
Annars är Skoglings tipp rätt bra.

Ta höger o det är berg, till vänster är det slättland.

Senast ändrad:
Om man vill blanda platt och kortare (<300hm) klättringar så är en klosterrunda med Sant Salvador - Santuari de Cura (aka. Randa) - Ermita de Bonany fin om man tar småvägarna. För längre klättringar är (bortsett från de givna Sa Calobra och Puig Major) Caimari -> Lluc och Bunyola -> Orient favoriter på östra sidan av bergskedjan.

Senast ändrad:
Lunch eller fika på torget i Petra

Bilagor

• rb-0416-reise-mallorca-tour3-petra1-c.lampe_MG_6330.jpg.10124592.jpg
    rb-0416-reise-mallorca-tour3-petra1-c.lampe_MG_6330.jpg.10124592.jpg
    95.1 KB · Besök: 209
Jag har inte cyklat på Mallorca men strava global heat map (den nya versionen) är väldigt bra om man vill veta var det är populärt att cykla.

Petra är ju lite trevligt. Men det kan vara ganska packat med folk. Ofta ganska skränigt.

ALLA orter har sitt torg med fika. Och det finns många... Så haka inte upp dig på just Petra.

Det är faktiskt något av det bästa, att stanna till vid ett torg för att få ett glas färspressad apelsinjuice och en kaffe. ?

Skogling sa:
Petra är ju lite trevligt. Men det kan vara ganska packat med folk. Ofta ganska skränigt.

ALLA orter har sitt torg med fika. Och det finns många... Så haka inte upp dig på just Petra.

Det är faktiskt något av det bästa, att stanna till vid ett torg för att få ett glas färspressad apelsinjuice och en kaffe. ?

Stämmer, det finns ju faktiskt ett antal byar/städer som ger samma sköna afterbikekänsla som Petra. Men inte alla har cykelställ att hänga cykeln i och i Petra så dyker det upp en tallrik complimentary apelsinklyftor på bordet så fort du slår dig ner.

Sen får du ju inte missa att stanna till vid vägkanten nånstans och palla citroner till kvällens gt.

Om man är hungrig så har ju Ses Torres vid rondellen vid Ariany en härlig buffé, OCH cykelställ utanför.... Risken är väl att man blir så mätt att det blir tungt att cykla hem igen..... Been there, done that.....

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp